אתם מצביעים: בעד או נגד קסדה
החוק כבר עבר, אבל המאבק בנושא עדיין לא נגמר. יוזם חובת חבישת הקסדה בעת רכיבה על אופניים, ח"כ גלעד ארדן, התארח בפורום חי וענה לשאלות. מייד אחריו הגיע ח"כ דב חנין, המתנגד נמרצות לאותו חוק בדיוק. קראו מה היה להם לומר, והביעו דעתכם - בעד קסדה בכל רכיבה על אופניים, או נגד החוק הגורף
כבר החלטתם אם אתם בעד חוק חבישת הקסדה בכל רכיבה על אופניים החל מסוף חודש ספטמבר, או נגדו? מסתבר כי החוק שעבר לפני זמן לא רב בקריאה שנייה ושלישית, ועומד להיות מיושם, עדיין מלהיט את הרוחות. למען האמת, המתנגדים לחוק מעורר המחלוקת אינם מוותרים, ומעוניינים לשנות את רוע הגזירה. בין היתר ימחו מחר (ה', 30.8) ב-18:00 מאות רוכבי אופניים ומחליקי רולרבליידס, פעילים בארגוני איכות סביבה וארגונים חברתיים אחרים. המחאה הרכובה תצא מכיכר רבין בתל-אביב ורחבת המשביר בירושלים, ותסתיים מול מצודת זאב וכנסת ישראל, בהתאמה.
אופניים - תמיד עם קסדה? (צילום: רוני סופר)
לקראת האירוע הוזמנו ל-ynet שני חברי כנסת העוסקים בנושא. בצד המצדד גלעד ארדן, יוזם החוק. מצדו השני החוק ניצב דב חנין, הסבור כי מדובר בהטלת מלוא האחריות על הרוכב, ללא צורך. לפניכם שאלות ותשובות שעלו במהלך השעות האחרונות לשני האישים, ותשובותיהם. בכל מקרה, בתחתית הכתבה אתם מוזמנים להביע את דעתכם באמצעות הצבעה בעד או נגד חוק חבישת הקסדה בכל רכיבה על אופניים.
שאלות לח"כ גלעד ארדן
רוכב אופנוע: אני תמיד משתדל מאוד לרכב על אופניים ברחבי תל-אביב, כדי לצמצם רמת זיהום, להמנע מסיכון תאונות דרכים, לרוגע ולהנאה. אלא שלחבוש קסדה זה מחיר יקר מדי. לא מתאים לי לסחוב קסדה למקומות בילוי או לכל מקום אחר. זו טרחה, ולכן אפסיק לרכב על אופניים וארכב רק על האופנוע שלי.
תשובת ח"כ ארדן: טיעוניך מוזרים. אם תחזור לרכב על אופנוע, גם אז תהיה חייב לחבוש קסדה, הרבה יותר כבדה ומציקה. לכן הייתי ממליץ לך להמשיך לרכב על אופניים ולא לעשות עניין כל-כך גדול מקסדה קלה ונוחה - מה עוד שאם תעבור לאופנוע, אתה עלול גם להשמין ואז בכלל מצבך יורע.
מלאכי: רוב הרוכבים המקצועיים והחובבים רוכבים עם קסדה, ברוב התחרויות חייבים קסדה, כך שהחוק לא מחדש הרבה. מצד שני קשה לי להאמין שהמשטרה תקדיש מזמנה היקר לאכוף את החוק בערים, בטח שלא בשבילים. אז נשארנו עם חוק שלא תורם לבטיחות הרוכבים ולא נאכף, מה הטעם?
תשובת ח"כ ארדן: מחקרים הוכיחו שעצם חקיקת החוק, אפילו אם האכיפה לא תהיה משמעותית, תגביר משמעותית את היקף חבישת הקסדה בעיקר אצל ילדים ונוער.
אנונימי: האם אפשר לפרסם קצת מספרים? כמה רוכבי אופניים נפגעו ברכיבה עירונית בשנת 2006? כמה מהם חבשו קסדה וכמה לא? כמה מתוך אלה שלא חבשו קסדה נפגעו פגיעת ראש?
תשובת ח"כ ארדן: בשנים האחרונות נהרגים בממוצע כ-20 אזרחים כל שנה כתוצאה מתאונות אופניים, מתוכם כשישה ילדים. בקשר לאשפוזים, אין נתון מדויק כיוון שלא כל תאונות האופניים מדווחות ככאלו. לגבי ילדים, נערכו תצפיות ובממוצע מאושפזים כ-660 ילדים בשנה, מתוכם כ-80 נפצעים ברמות פציעה קשות עד קשות מאוד.
ישי: כאבא לשלושה ילדים שרוכבים כולל אותי, המשמעות היא ארבע קסדות תקניות. לצערי, עם פרסום החוק החדש, מחיר הקסדות התקניות עלה לסכומים שרק יקשו על ישום החוק על-ידי שומרי החוק. קסדה תקנית ופשוטה עולה יותר מ-150 שקל.
תשובת ח"כ ארדן: אני מודה לך על ההערה, ובמידה והתופעה אכן תמצא כנכונה, אפנה למשרד התמ"ת בבקשה להכניס את מחירי הקסדות לפיקוח.
תומר: תוך כמה זמן מתכוונים להעלות את חוק סלילת שבילי האופניים לדיון? מהמהירות שהעלת והעברת את חוק הקסדה, תשובה של מעל לחודשיים תשמע לי כמו עבודה בעיניים.
תשובת ח"כ ארדן: שני חוקים שלי בנושא יוגשו עם פתיחת מושב הכנסת הקרוב בחודש אוקטובר. אחד קובע חובת סלילת שבילי אופניים ליד כל כביש חדש שייסלל. שני מחייב את משרד האוצר להשתתף כספית עם הרשויות המקומיות שיסללו שבילי אופניים לצד כבישים קיימים. אני מאמין שאצליח להעביר את החוקים תוך כחצי שנה. כיו"ר ועדת הכלכלה, אשים את הנושא בראש סדר העדיפויות של הוועדה.
מישל: אני גר ועובד בתל-אביב, האופניים עבורי הם כלי התחבורה העיקרי בעיר. בערים בגרמניה, הולנד וצרפת, אני שוכר אופניים ו"חורש את העיר". ללא קסדה, ללא חוק חבישה גורף. כמוני עוד עשרות אלפים רוכבים סביבי בנחת, רובם המכריע ללא קסדה. איך הרשתם לעצמכם בכנסת להתעלם מהמצב במדינות "קצת" יותר מתוקנות מאיתנו?
תשובת ח"כ ארדן: במדינות רבות יש חוקים המחייבים קסדה, ובמדינות מתקדמות יותר מישראל דוגמת אוסטרליה, קנדה, פינלנד ורבות ממדינות ארה"ב, חובת הקסדה היא על כלל הגילאים. ובכל המקומות האלו הוכח שבעקבות חקיקת החוק, הייתה ירידה משמעותית במספר פגיעות הראש של רוכבי אופניים. זכור כי בישראל, בגלל שאין בה מספיק תשתית לרוכבי אופניים והם נאלצים לרכב על כבישים, גם בתוך העיר, חשבנו שיש צורך לחייב חבישת קסדה בכל מקום ואת כל הגילאים.
שאלות לח"כ דב חנין
אזרח: אשמח לשמוע, אם אפשר, כמה סיבות עיקריות להתנגדותך לחוק.
תשובת ח"כ חנין: לטעמי חיוני לבחון בצורה שקולה את סוגיית חבישת הקסדות. יש מצבים בהם ראוי לחייב - כמו ברכיבה תחרותית, רכיבת שטח, רכיבה בכבישים בין עירוניים ורכיבת ילדים קטנים. אלא שיחד עם זאת, הטלת חובת חבישת קסדה כוללת על כל רוכבי האופניים בכל מצב - גם בשביל במושב, בחוף הים, בסמטה ליד הבית, בקמפוס, ברכיבה בשביל אופניים בעיר וכדומה - היא גורפת ומרחיקת לכת ללא כל הצדקה. בנוסף, חוק הקסדות הגורף עלול להביא לצמצום במספרם של רוכבי האופניים.
כוחלה: תכל'ס, האם ומה אפשר לעשות נוכח החוק שעבר?
תשובת ח"כ חנין: העברת החוק הגורף בכנסת אינה סוף פסוק, ואסור שתיתפס ככזו: במרחב הדמוקרטי אפשר גם לשנות חוקים. בימים אלה אני מקדם הצעת חוק כוללת לעידוד הרכיבה באופניים. בין היתר החוק מצמצם את חובת חבישת הקסדה לאותם מצבים בהם היא נדרשת באמת.
אהוד: למה בעצם להתנגד לחוק? לא שווה ולו הציל החוק הזה "רק" בן אדם אחד?
תשובת ח"כ חנין: כולנו רוצים להציל חיים, ולהגן על בטיחותם של רוכבי אופניים. הבעיה בחוק גורף היא שהוא מטיל את מלוא האחריות לבטיחות על רוכבי האופניים עצמם, ומתחמק משאלות קריטיות של תשתית ואחריות נהגים מכוניות. מעבר לכך, החוק עלול להביא לצמצום מספרם של רוכבי האופניים. הספרות המקצועית מראה שככל שרוכבי האופניים רבים יותר כך גם בטיחותם משתפרת. נתונים מתל-אביב מראים כי בשבע השנים האחרונות, כאשר היתה עלייה של 250% במספר רוכבי האופניים, ירד מספר התאונות במחצית.
גדעון: אני חי כי חבשתי קסדה. לפני כחמש שנים, בעת נסיעה על הכביש באילת, פגעה בי מכונית. מהירות הנסיעה של שנינו היתה נמוכה מאוד. זה היה בפניה בצומת, בדיוק התחלתי להתקדם. גם המכונית שפגעה בי, באה מאחורי ונסעה קמ"שים ספורים. למרות זאת, הפגיעה גרמה לי לעוף באויר במהופך, ולנחות ישר על קודקוד הראש על האספלט. שמעתי היטב את רעש קריסת הקסדה שהצילה אותי. חוץ משיפשופים כואבים מאוד בגפייים, יצאתי ללא פגע. לולא חבשתי קסדה, ראשי היה מתנפץ על הכביש מכוח הנפילה וכל משקל גופי.
תשובת ח"כ חנין: קסדה בהחלט יכולה להגן, והיא חיונית במצבים מסויימים. הבעיה בחוק הגורף הקיים, ההופך את כלל רוכבי האופניים לעבריינים פליליים, שהוא עלול לצמצם את הרכיבה באופניים ובכך לפגוע גם בבטיחותם של הרוכבים.
סיגל: גם אני חשבתי שקסדה מיותרת, עד היום בו יצאתי לסיבוב עם בני בן ה-6. ברגע אחד בנסיעה מהירה הוא איבד שליטה בשביל להולכי רגל ונכנס בקיר. בנס רק השתפשפו צדם השמאלי של הפנים והאוזן, ובזרועות קיבל חתכים. אם הייתה לראשו קסדה, אני בטוחה שהפנים, הראש והאוזנים, היו מוגנים.
תשובת ח"כ חנין: אחד האבסורדים הגדולים בחוק הגורף שקיבלה הכנסת, נמצא בכך שדווקא ילדים, הרוכבים באופניים ללא מבוגר לצידם, פטורים למעשה מחובת חבישת קסדה. כך נוצר מצב שחוק שקידומו החל בדאגה המוצדקת לילדים, הסתיים בחקיקה גורפת שחלה על כולם פרט לילדים.
זאב פלדמן: קסדות מונעות נזק מוחי. כנוירוכירורג המטפל בנפגעי תאונות דרכים, אני נתקל לעיתים קרובות מדי ברוכבי אופניים שנחבלו בראשם בעקבות נפילה או תאונת דרכים. חבלות ראש אלה גורמות לשברים בגולגולת, דימומים תוך מוחיים, ונזק מוחי שהינו לעיתים בלתי הפיך. נזק זה עלול לגרום לפגיעה קוגניטיבית, לשיתוקים, הפרעות בדיבור ופגיעה קשה בתפקוד. טיפלתי בשנים האחרונות ברוכבי אופניים שרכבו בשטח עירוני ללא קסדות, ונחבלו בראשם. רבים הגיעו מחוסרי הכרה, נזקקו לניתוחים לניקוז דימומים תוך גולגלתיים ותוך מוחיים, ונותרו עם נכויות קשות. חלקם נזקקו לטיפול סיעודי לשארית חייהם.
תשובת ח"כ חנין: כולנו יודעים כי רוכבי אופניים נפגעים לא רק בראש, ובוודאי גם אתה לא מציע לחייב אותם בכל זמן ובכל מצב לשאת שריון על כל גופם. קסדות חיוניות במצבים מסויימים. הבעיה עם החוק הגורף שהתקבל בכנסת, שהוא אינו מבחין בין המצבים השונים והופך את כלל רוכבי האופניים לעבריינים פליליים. דרך המלך להגן על בטיחות רוכבי האופניים היא כוללת ומאוזנת יותר. חובת קסדה במצבים מסויימים צריכה להיות רק חוליה אחת בהתמודדות עם מכלול השאלות של בטיחות רוכבי האופניים.
חוקר: עדיף לא לעודד שבילים עד שלא כולם יחבשו קסדות. לפי המידע שסיפקת אתה לא ממש בקיא. הפרדת תנועה ושבילי אופניים זה חשוב, אבל הנסיון שהצטבר הראה שיש הרבה מאוד פציעות ולכן אם אתה באמת (!) רוצה לקדם הנושא, אתה צריך לתמוך בחוק הקסדות, לחכות שההרגל משתרש בציבור, ורק אחר כך להפוך עולמות לקידום שבילי אופניים. אחרת, אולי קידמת סביבה ירוקה, אבל על מצפונך יהיו פגיעות של רוכבי אופניים שחשבו, כמוך, שלא נפגעים כשרוכבים על שבילים.
תשובת ח"כ חנין: צר לי לחלוק עליך לגבי המחקרים. לחוק הגורף הקיים עלולה להיות השלכה שלילית על בטיחותם של רוכבי האופניים. קודם כל עקב העובדה שהוא עלול להביא לצמצום במספרם של הרוכבים. דווקא שבילי אופניים יכולים לקדם יותר את בטיחותם של הרוכבים.