שתף קטע נבחר

 

לקוי למידה שובץ לבי"ס לא מתאים - ונשאר בבית

הורי התלמיד הפגינו מול משרד החינוך בתל אביב בדרישה לבטל את שיבוצו לבית ספר שלטענתם אינו מתאים לו. לדבריהם, הבעיה נעוצה בשיטת האבחון שנעשה לבנם. פסיכולוגית התפתחותית: "המגזר הציבורי מוגבל בנושא האבחונים". בינתיים התלמיד אינו מאייש את ספסל הלימודים

כבר יומיים חלפו מפתיחת שנת הלימודים, אבל א', תלמיד כיתה ד' במסגרת החינוך המיוחד, עדיין לא הצטרף אל חבריו. במקום זה הוא ובני משפחתו התייצבו היום (ב') מול משרד החינוך בתל אביב והפגינו בדרישה שיתייחסו אליהם ואל מצוקתם. 

 

משפחתו של א' דורשת ממשרד החינוך לשבץ אותו בבית ספר לחינוך מיוחד "מצדה" בתל אביב, בעוד משרד החינוך מתעקש לשלוח אותו לבית ספר אחר, "תקומה", שלטענת ההורים אינו מתאים לו ויגרום להידרדרות במצבו הבעייתי בלאו הכי. לטענתם, הגורם לשיבוץ הבעייתי הוא אבחון לא מתאים שעבר בנם בהנחיית המשרד.

 

בשנה שעברה למד א' במוסד לימודי רגיל, בית הספר "הרצל" בבת-ים, שם שובץ בכיתה מיוחדת לילדים עם בעיות התנהגות וליקויי למידה. לפני כחודשיים עבר א' אבחון ועדה של משרד החינוך, בעקבותיו הוחלט כי מעתה ילמד בבית ספר לחינוך המיוחד בלבד, ולא ישולב עוד בכיתה רגילה.

 

לדברי דודתו של א', שרה, קיימת בעיה כללית עם נושא האבחונים במשרד החינוך. "אבחנו אותו כמקרה גבולי של פיגור, בגלל שהוא לא שיתף פעולה עם המאבחנים", סיפרה. "אנחנו דורשים אבחון מסוג אחר – אבחון דינאמי, מאחר והילד מתקשה לשתף פעולה, אך אבחון שכזה לא מקובל במערכת החינוך ובגלל זה הוא נשלח למסגרת שאינה מתאימה לו".

 

פסיכולוגית התפתחותית ומאבחנת, ליליה טפלר, התייחסה לסוגיה של א': "יש ילדים שזקוקים לאבחונים יותר דינאמיים שנמשכים יותר פגישות, ולא רק מבחנים פורמאליים. אבחון דינאמי הוא אבחון גמיש, הערוך להתמודדות עם בעיותיו וחולשותיו של הילד ומטפל בו באמצעותם, במקום אבחון רגיל שמתוך החולשות מגיע למסקנות על תפקודו או הפוטנציאל של המטופל.

 

"לפעמים אני נתקלת במצבים שהאבחון הוא לא מותאם. אני עובדת במגזר הפרטי ויש לי גמישות, אז אני עורכת אבחונים מקיפים יותר, לוקחת זמן, לא מלחיצה ילד, לא מאבחנת אותו במהירות על מנת לסיים, ודורשת מעבר למה שהוא יכול לתת באותה פגישה".

 

עוד מסבירה טפלר כי לא עם כל ילד ניתן לעבוד על פי דרכי האבחון הפורמאלי, וכי לא ניתן לקבוע באמצעותו את רמת המשכל של המטופל, בגלל שחולשותיו לא משוכללות במסקנות אותו אבחון. "המגזר הציבורי מוגבל בנושא האבחונים, כי אין מספיק תקנים ונהלי עבודה שמובילים לעיתים לחסכנות ברוחב היריעה", סיכמה טפלר.

 

א' שובץ כאמור לבית הספר "תקומה" בתל-אביב, לאחר שצוות שיבוץ תלמידי העיר קבע על סמך אבחונים שהיו ברשותו, כי זהו המקום המתאים ביותר עבורו.

 

היום הגיעו קרובי משפחתו של התלמיד לשיחה עם מפקח מחוז תל-אביב, שמואל גרוס, ועם המפקחת הממונה על החינוך המיוחד בתל-אביב. לטענתם, האבחון היה מוטעה ועל התלמיד להשתבץ בבית ספר אחר.

 

דובר משרד החינוך במחוז תל אביב, אבי קצובר, מסר בתגובה: "בסיום הפגישה נמסר להורים כי ישנה אפשרות לערוך לבנם אבחון חוזר, וברגע שיתקבל אבחון חדש של פסיכולוג חינוכי, יקבל צוות השיבוץ החלטה מיידית בהתאם".

 

לדברי ההורים, כל עוד לא תתקבל החלטה אחרת מצד צוות השיבוץ, בנם ימשיך לשבת בבית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילומים: ויז'ואל/פוטוס, אורן אגמון
שאלה של התאמה (אילוסטרציה)
צילומים: ויז'ואל/פוטוס, אורן אגמון
מומלצים