SEO: כך תפיצו את האתר שלכם ותתחברו לעולם
יש מספר גדול של שיטות יצירתיות, שמאפשרות לקשר אל האתר מבחוץ, בצורה שהיא גם לגיטימית וגם אפקטיבית - גם "נראית טוב" בעיני גוגל וגם תייצר עבורכם תנועה אורגנית עצמאית. כתבה שלישית בסדרה
בקידום ה"חיצוני" של האתר ישנה חשיבות מרכזית לקישורים הנכנסים. לשם כך ישנה פרקטיקה שלמה שמכונה "Link Building", שלא נקיף את כל היבטיה בכתבה הזו. מה שנעשה בכל זאת הוא לסקור את הכלים הקיימים בתחום זה, שמתאימים לקידום אתרים בעברית.
חשוב לדעת שיש מספר גדול של שיטות יצירתיות, שמאפשרות לקשר אל האתר מבחוץ, בצורה שהיא גם לגיטימית וגם אפקטיבית - גם "נראית טוב" בעיני גוגל וגם תייצר עבורכם תנועה אורגנית עצמאית. כמה דוגמאות:
אתרי אינדקסים (Directories) ואתרי המלצות. הוספה לאינדקס כמו אלו של וואלה!, נענע (משמש גם את ynet), או DMOZ המספקת לאתר לינקים נכנסים איכותיים (יחסית), וגם מייצרת תנועת גולשים אורגנית (אם כי קטנה). חשוב להיצמד להנחיות של בעלי האינדקס, ולעקוב שאכן הוסיפו אתכם. אם לא הלך, חכו קצת ונסו שוב.
קחו בחשבון שיש עשרות אינדקסים עבריים, והשקיעו באלו ששווים את המאמץ. מצד שני, יש גם הפתעות במקומות לא צפויים. לדוגמה, אם תצליחו להגיע לדף הבית של האינדקס כליום (webbed.kolyom.co.il) - משימה לא קשה אם יש לכם אתר חדש ומעניין - אתם עשויים לקבל בבת-אחת 500 ואפילו 1,000 גולשים, שזה יפה מאד לאתר חדש.
אתרי מאמרים ותקצירים. באתרים האלה אתם תורמים תוכן ומקבלים תמורתו קישור אחד או מספר קישורים, בהתאם למדיניות האתר. בדרך-כלל ניתן להציע את התוכן לשימוש של אתרים נוספים, תמורת לינקים זהים לאתר שלך. זו שיטה יעילה לקבל קישורים רבים על בסיס תוכן שקיים כבר, אבל רצוי לערוך בתוכן הזה שינויים קלים, כדי שהדפים החדשים לא יזוהו כ"תוכן כפול".
האתרים העבריים מסוג זה:
מאמרים
israel-articles.com
shvoong.comאתרי Aggregators ותוכן גולשים. בעולם ישנם Digg, Netscape, NewsVine, Netvibes ונוספים, המאפשרים להציע לינקים לתכנים באתר שלכם, באמצעות הוספה ידנית או ב-RSS, ולבקש מהגולשים לדרג אותו. בישראל מומלץ להכיר את האתרים הבאים:
שווה קריאה
פוליטינט (בנושאים פוליטיים בלבד).
שמה (מבוסס על עורכים אנושיים).
גרייפס (מבוסס RSS. לבלוגים בלבד).
אף אחד מהמנויים לעיל לא ישלח אליכם תנועת גולשים אדירה בין לילה, אבל לאורך זמן התנועה המצטברת תוכיח את עצמה, וייווצרו כמובן גם לינקים רבים.
יוצאים מהדף: להתחבר לקהילה
בכתבה הקודמת כבר הסברנו מדוע חשוב שאתר אינטרנט לא יהיה "אי בודד" אלא ישתלב כחלק אורגני מהסביבה האקולוגית שלו, שכוללת קהילות מקוונות שונות. אם האתר שלכם ייחודי ומעניין, זה גם לא צריך להיות קשה מדי.
אחת השיטות הכי מדוברות היום לקידום אתר, היא זו שמכונה "Link Baiting". הרעיון: במקום לבקש, להחליף או ליצור לינקים בעצמכם, עליכם להציע תכנים ושירותים ש"יפתו" בעלי אתרים לתת לינקים.
תכנים כאלה יכולים להיות: כלים ומחשבונים שונים לשימוש חינמי, תחרויות והגרלות, טקסטים בנושאים אקטואליים עם כותרות טובות, טקסטים מקצועיים שיהיו שימושיים לקהל הקבוע שלכם ולקהלים אחרים, וכיוצא באלה.
בכל המקרים, ההצלחה טמונה בשיתוף פעולה מצד הגולשים באתר, שיכולים להיות - בשאר הזמן - מפעילי אתרים, בעלי בלוגים, או גולשים חרוצים שיעניקו לכם דירוג באתרים כמו שווה קריאה וחדשHOT שהוזכרו קודם, יזכירו את שמכם בתגובות במקומות אחרים, ויבצעו עבורכם שיווק "מפה לאוזן".
לכן עליכם - גם להבטיח שיכירו אתכם בפורומים רלוונטיים, וגם להתחבר למשתמשים באתרי הקהילות הישראליים:
דקס
כדי להבטיח שהגולשים ימצאו עניין באתר וירצו "להשתתף" מלכתחילה, כדאי מאד לשלב באתר את הטכנולוגיות והכלים ה"חברתיים" הבסיסיים והחשובים ביותר: מנגנון תגובות, תמיכה בטראקבקים (ע"ע בגוגל), ערוצי RSS, וקישורים מהירים שיאפשרו לגולשים להוסיף אתכם לאתרי הסימניות השיתופיות, קוראי ה-RSS, News Aggregators וכלים או שירותים אחרים בהם הם משתמשים (אלו שהזכרנו קודם וגם דלישסiGoogle, Google Reader, FeedBurner, Technorati, StumbleUpon וכדומה).
כלי דיאגנוסטיקה וניתוח
כפי שניתן להבין, ישנם אינספור כלים, שירותים ואתרים שיכולים לעזור לכם בתהליך הקידום, ולא נקיף כאן את כולם. ישנם בכל זאת כמה, שבלעדיהם התמונה לא תהיה שלמה - כלי ניתוח ודיאגנוסטיקה שיעזרו לכם להעריך את מצבכם:
שירות סטטיסטיקה. אי אפשר לעשות עבודת קידום רצינית בלי לעקוב אחרי מקורות התנועה הנכנסת לאתר ואחרי דפוסי התנועה בתוכו. מלבד תוכנות ושירותי סטטיסטיקה מקצועיים כמו Omniture, WebsideStory, WebTrends או ClickTracks, ישנו שירות Google Analytics המצוין של ענקית החיפוש, שהוא נוח, ידידותי וחינמי.
Link Popularity Checker. כלי שמאפשר לקבל רשימה של לינקים נכנסים לאתר. ישנם הרבה מאד כלים בתחום הזה, אבל כדאי במיוחד לנסות את Yahoo! Site Expolrer ואת Google Webmaster Tools. האחרון, מציע גם כלים לבדיקת תקינות האתר, מידע על הזחילה של מנוע החיפוש אליו, והרבה כלים שימושיים אחרים.
Indexed Pages Checker. כלי חיוני לבדיקת מספר דפי האתר שנכנסו לאינדקסים של המנועים השונים. בישראל ממילא יש חשיבות בעיקר לגוגל, ועדיף להשתמש במנוע החיפוש באמצעות שאילתה פשוטה בפורמט site:www.example.com.
Keyword Position Checker. כלי שמאפשר לבדוק כיצד האתר שלכם מדורג במנועי חיפוש שונים עבור מילות המפתח שלכם. רצוי להשתמש בכלי שמאפשר לבדוק בו זמנית מספר מילים. כלים כאלה הם:
Check Rankings
זהו אחד המקרים בהם מומלץ במיוחד להשתמש בתוכנה, במקרה זה בתוכנת Web CEO שבגרסה הלא-מסחרית שלה מאפשרת לבדוק בו-זמנית מספר לא מוגבל של קבוצות בנות חמש מילים, בכל מנועי החיפוש או בחלקם. התוכנה כוללת מספר רב של כלים שימושיים נוספים.
מבחר גדול במיוחד של כלים חינמיים נוספים, מכל הסוגים, ניתן למצוא באתר של SEO Company.