שתף קטע נבחר
 

קצת פרופורציות

קשה לנו, בני התרבות המערבית, להודות שאנחנו לא יודעים. לא מבינים. שיש דברים שפשוט גדולים עלינו. שאנחנו בסך הכול כאלה קטנים, שבאנו לכאן לאיזה 80 שנה ואחר כך כולנו פשוט לא נהיה כאן יותר. יום הכיפורים בא להחזיר אותנו לפרופורציות

מחר, כמדי שנה, יתקהלו ויתכנסו מיליוני יהודים ברחבי העולם בבתי הכנסת לתפילת כל נדרי ובהמשך לשאר לתפילות יום הכיפורים. ליום אחד, נהפוך כולנו למלאכים. עטויי לבן, מנותקים מאוכל ומדברים גשמיים, מרוכזים בתפילה, במחשבה, בחשבון נפש, בהתבוננות. רגע לפני, זהו זמן טוב לברר על שני כוחות שבאדם - כוח הדיבור וכוח ההתבטלות.  

 

האדם נקרא "מְדבר". תכונת הדיבור היא אחת התכונות שמייחדות את האדם מבעלי החיים. הדיבור מהווה פעולה של תקשורת המאפשרת לאנשים להבין זה את זה. אבל מעבר לפעולת תקשורת רגילה, יש לדיבור כוח עצום.

 

דיבור יכול לעשות הכל - לבנות, להרוס, לעודד, להשפיל, לרומם, להעליב. כמה הרחיבו חכמינו על חשיבות שמירת הלשון, רכילות, לשון הרע, הוצאת שם רע וכדומה. נראה שבדור שלנו, במציאות של "הכל דיבורים", של מלל רב כל כך, של ריבוי ערוצים ותקשורת, אנחנו לא מבינים תמיד את הכוח שבדיבור. מילה היא כמו כדור הנורה מלוע של תותח. דיבור יכול להרוס חיים, להעניק חיים, לחמם את הלב, או חלילה לגרום להשפלה ומבוכה. חיים ומוות ביד הלשון.

 

עם הכניסה ליום הכיפורים - לפני שנתחיל עם התפילות והתשובה, אנחנו מתחילים עם כוח הדיבור. "כל נדרי ואסרי... לא שרירין ולא קיימין", אנו מתפללים. כל הדיבורים, והנדרים, והשבועות ושאר הדברים שנובעים מכוח הדיבור, שנכשלנו בהם, שהכשלנו בהם, שהבטחנו, שכיזבנו, שהטעינו - על הכל אנו מבקשים סליחה ומחיקה, כבר בפתחו של יום הכיפורים.

 

מי אני, מה אני?

הכוח השני הוא כוח ההתבטלות. כמה קשה לנו להתבטל. אנחנו הרי מלאי אגו, ונפח, וכוח, ורייטינג, וחשיבות עצמית, וגאווה, וכוחנות, ושחצנות. והנה מגיע יום כיפור ומבקש מאיתנו קצת חזרה לפרופורציות. קצת התבטלות. קצת הבנה שיש דברים גדולים ממך, גבוהים ממך, נצחיים ממך. הנה אתה עומד רק כמה שעות ללא אוכל וכבר אתה בקושי חי, עייף, לאה, חסר כוח.

 

קשה לנו, בני המין האנושי, הבוטחים כל כך בכוחנו, בעוצמתנו, בחכמתנו, בכספנו, לקבל שבסך הכול כולנו למעשה אדם ש"אָדָם יְסודו מֵעָפָר, וְסופו לֶעָפָר. בְּנַפְשׁו יָבִיא לַחְמו. מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר. כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נובֵל. כְּצֵל עובֵר וּכְעָנָן כָּלָה. כְרוּחַ נושָׁבֶת וּכְאָבָק פּורֵחַ. וְכַחֲלום יָעוּף".

 

קשה לנו, בני התרבות המערבית, להודות שאנחנו לא יודעים, לא מבינים. שיש דברים שפשוט גדולים עלינו. שאנחנו בסך הכול כאלה קטנים, שבאנו לכאן לאיזה 80 שנה ואחר כך כולנו פשוט לא נהיה כאן יותר. קשה לנו לקבל שיש נצח בעולם, שהיה לפנינו ויימשך אחרינו. קשה לנו לקבל שיש כוח עליון, הממליך מלכים ולו המלוכה. קשה לנו להכפיף את עצמנו לאותו כוח ולומר לו הננו לך לעבדים.

 

אנחנו רוצים להבין הכל, לשלוט בכל, לנהל את הכל. אנחנו כל כך מתקשים להודות שלא אנחנו מנהלים את העולם, אלא שיש בעל בית לעולם הזה, שגם אם אנחנו לא מבינים את הנהגתו - עדיין הוא בעל הבית. קשה לנו להתבטל ולהודות בכך שאנחנו בסך הכול יצורים אנושיים הנתונים למגבלות של זמן ומקום, מוגבלים בחושים, בחשיבה, בתובנה, בהבנה, בהכרה.

 

25 שעות

יום הכיפורים בא להחזיר אותנו לפרופורציות. לרומם אותנו לדרגת מלאכים. להזכיר לנו כמה כוח יש לנו בדיבור, שהוא המייחד אותנו, וכמה כוח יכול להיות לנו אם נלמד להתבטל. באופן פרדוקסלי, ככל שנדע להתבטל יותר טל מול המציאות -  יהיה לנו יותר כוח לפעול בתוכה.

 

כך, כוח הדיבור - כפי שבא לידי ביטוי בתפילת כל נדרי - פותח את היום הקדוש הזה. תקיעת השופר בסופו חותמת 25 שעות של קדושה, של אנשים- מלאכים. בין לבין מחכה לנו יממה ועוד טיפה של טוהר פנימי, של התבוננות, של תפילה ובקשה, של מחילה וכפרה.

 

אמר פעם מישהו לאחד מרבותיו: "איזו צביעות זו של אנשים, שכל השנה עוברים עבירות ולא שומרים על המצוות, ופתאום ביום כיפור הם באים לבית הכנסת ועושים עצמם צדיקים". אמר לו הרב: "ההפך, ביום כיפור הם אמיתיים, ובכל שאר ימות השנה הם רק עושים עצמם רשעים".

 

25 שעות של שקט וקדושה, טהרה ורוחניות, תפילה ושירה, סליחה ומחילה מחכות לנו. ולוואי שנצא מהם טובים יותר, שמחים יותר, זכים יותר ואמיתיים יותר. לשנה טובה נכתב ונחתם. לשנה של בריאות ושמחה, לשנה של טוב ואהבה. גמר חתימה טובה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי רט
צילום: ישראל ברדוגו
יום הכיפורים. זמן להתבטל
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים