שתף קטע נבחר

בתוכנית: להוריד משאיות מהכביש

במסגרת ניסיון לצמצם את הסכנות הבטיחותיות שגורמות משאיות כבדות על כבישי ישראל, מתכננים ברשות הלאומית להוריד מהכבישים חלק ניכר מהמשאיות. מועצת המובילים תהיה שותפה לצעד

"רכב בסיכון" - זו ההגדרה לה זוכות משאיות ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ויש לכך סיבה טובה. "שיעור המשאיות במשקל של מעל 34 טון המעורבות בתאונות דרכים, גבוה בכמעט פי עשר משיעור מכוניות הנוסעים", אומר ל-ynet ליאור כרמל, מנהל מינהלת ההקמה של הרשות. כדי להילחם בתופעה, גיבשה הרשות מספר צעדים, המובאים כאן לראשונה: הארכת תקופת החניכה לנהגי משאיות חדשים, צמצום מספר המשאיות הריקות הנעות בכבישים, הכשרות נהיגה במימון הרשות, החמרת האכיפה נגד נהגי משאיות, והטלת אחריות לביצוע עבירות תנועה על מנהלי חברות הובלה.


מעורבות גבוהה בתאונות. כרמל: "נטפל בבעיה בראייה אסטרטגית" (צילום: באדיבות החברה הלאומית לדרכים)

 

"גישה הוליסטית"

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משאיות במשקל של מעל ארבעה טון היו מעורבות בשנת 2006 בכ-10% מסך התאונות הקטלניות, למרות שחלקן במצבת כלי הרכב עמד על 2.2% בלבד. "החלטנו לטפל בבעיה בראייה אסטרטגית", מסביר כרמל, "ולכן בחרנו במספר צעדים שביחד ייתנו מענה רחב וארוך טווח".

 

צעד ראשון, עליו הכריזה הרשות אתמול, הוא הקמת מערך לתיאום ובקרת תנועה במשק ההובלה, בשיתוף עם מועצת המובילים. "בין 30% ל-40% מהמשאיות בישראל נוסעות ריקות", אומר כרמל, "והמערך החדש אמור לצמצם באופן ניכר את נסיעות הסרק האלה. זה יחסוך תאונות דרכים, כסף, נסועה - וגם יתרום לאיכות הסביבה".

 

מערך הבקרה, שיופעל בתחילה במימון הרשות, יאפשר לבעלי חברות הובלה לתאם נסיעות משותפות, ובכך יקטין את מספר המשאיות הנעות בכבישים.

 

הכשרת נהגים וקופסאות ירוקות

צעדים נוספים נוגעים לנהגים עצמם. כרמל: "אלה נהגים מקצועיים, שצריכים כל הזמן לרענן את כישורי הנהיגה ואת הכרת חוקי התנועה - וכל זאת, מעבר לקבוע בחוק". כדי לשפר את רמתם המקצועית של הנהגים, בכוונת הרשות לשנות את תהליך הכשרת הנהיגה: "למשל, נהג משאית שקיבל רישיון נהיגה, יצטרך לעבור תקופת חונכות ארוכה יותר מזו של נהג מכונית פרטית - בין 200 ל-300 שעות נסיעה, שיועברו על-ידי חונך מוסמך, שעבר בעצמו הכשרה". עוד מתכננת הרשות לממן הכשרות נהיגה מתקדמות לנהגי משאיות.

 

על-פי התוכנית שמגבשים ברשות, נהגי משאיות שרישיונם נפסל, יוכלו לחזור לנהוג בתום תקופת השלילה רק במכוניות פרטיות. "לאחר תקופה, של כשנה עד שנתיים, הם יורשו לחזור לנהוג במשאית", מסביר כרמל, "אולם בתנאי שתוצמד להם 'קופסה ירוקה', שתעקוב אחרי הנהיגה שלהם". כרמל משווה בין הקופסה הירוקה לקצין מבחן מטעם המדינה, שתשגיח על הנהג ותוודא כי אינו עובר על החוק.

 

עוד מתכננת הרשות להגביר את האכיפה נגד נהגי משאיות, וזאת בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה ומשטרת התנועה. "מדובר גם באכיפת נהיגה, וגם באכיפת תקינות," מציין כרמל, ומוסיף כי בכוונת הרשות להגדיל את מספר הניידות שיעסקו באכיפה.

 

אחריות ניהולית 

צעד אחרון, אך חשוב לא פחות, נוגע לאחריותם של מנהלי חברות ההובלה. "אנחנו יודעים שמנהלים בלחץ מלחיצים את הנהגים שלהם", אומר כרמל, "ויש מקרים שבהם נהגים מקבלים נסיעות שמחייבות אותם לעבור על חוקי התנועה, אחרת לא יעמדו ביעדים". לכן, ברשות החליטו כי במקרים בהם ייתפסו נהגי משאיות מבצעים עבירות, גם מנהליהם ייבדקו: האם סידור העבודה שקיבלו היה סביר, האם המשאית הייתה תקינה, ועוד. כרמל: "המטרה היא שהמנהלים ייקחו אחריות על הפרק הבטיחותי".

 

כדוגמה להתייחסות החדשה למנהלי חברות ההובלה, אומר כרמל כי ביחד עם משרד התחבורה והמשטרה הוחלט לאחרונה לנקוט בצעד לא שגרתי: "משקיפי הרכבת, המוצבים במפגשי מסילה-כביש, יוכלו לצלם משאיות עוברות על החוק. אנחנו נזמן את בעלי החברות - ונחמיר איתם, במידת הצורך - וכך תיווצר הרתעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליאור כרמל, מנהל מינהלת ההקמה של הרשות הלאומית לבטיחות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים