מדריך: תאורה נכונה בסביבת המחשב
תאורה נכונה לסביבת העבודה מול המחשב חשובה מאוד ועוזרת למנוע עייפות, כאבים ולחץ. באיזו תאורה לבחור ואיך למקום אותה כדי לעבוד בצורה הטובה ביותר?
הרימו את העיניים לרגע במחשב והביטו סביבכם. האם אתם עובדים בתנאי תאורה נאותים? תאורה טובה עוזרת לנו להבחין בפרטים, מפחיתה את התעייפות העיניים ואת אי הנוחות הקשורה בהתעייפות הגוף. לכן, במקום עבודתנו שבו אנו מבלים שעות רבות, אנחנו שואפים ליצור סביבת עבודה שבה ניתן לראות בבירור, ולהבחין בקלות ובנוחות בכל הפרטים הרלוונטיים לעבודה.
במה אנחנו מתבוננים?
כל דיון בנושא של תאורה צריך להתחיל מהיסוד, שהוא מערכת הראייה האנושית. מדובר במערכת משוכללת ומורכבת הכוללת רכיבים רבים. העין קולטת מידע חזותי. מתרגמת ומעבירה אותו באמצעות מערכת חיישנים ועצבים למוח שמפענח את המידע וקושר אותו לפרטי מידע והבנה. היכולת לראות תלויה בגורמים רבים, וביניהם:
- זמן התמקדות המבט על חפץ - קשה להבחין בחפצים הנעים במהירות.
- גודל החפץ - קשה לראות חפצים קטנים מאוד.
- השתקפויות והחזרי אור רבים מדי מקשים על ראיית פריטים ופרטים.
- הניגודיות (קונטרסט) בין הפריט לסביבתו המיידית והרקע). ניגודיות חלשה מדי מקשה על הבחנה בפריט בתוך הרקע שלו.
בעין ישנן מערכות מיקוד וסינון לקרינה הנכנסת. מערכות אלו שונות מאדם לאדם, וכושר הסינון נחלש עם הגיל וכן בהשפעת תנאי סביבה לא נאותים לראייה. ככל שמתבגרים, יש צורך בתאורה חזקה יותר בכדי לפצות על התדרדרות כושר הראיה.
ללא תאורה איננו מסוגלים לראות. האור המוקרן ומוחזר מהסביבה הוא היוצר את התמונות במוחנו. אחד החושים היותר חשובים של האדם הוא חוש הראייה ומקובל להניח שכשמונים אחוזים מהמידע שאנו קולטים מגיע דרך חוש הראיה, ובלעדיו - יש לנו קושי גדול בביצוע אפילו פעולות פשוטות.
עוצמת התאורה
לצורך הראייה ואפילו חלקית, נדרשת תאורה. עוצמת התאורה הרצויה נקבעת בהתאם לסוג הפעולה שאותה אנחנו מעוניינים לבצע. לדוגמה: כאשר נדרש להבחין בפרטים קטנים, יש צורך בעוצמת אור גבוהה; כאשר רק רוצים לחלוף במהירות באזור מסוים - תספיק תאורת התמצאות בלבד.
כאשר עוצמת ההארה לא מספיקה אנו מאמצים מאוד את העיניים ומתעייפים במהירות. תאורה חזקה מדי או מסנוורת פוגעת במערכת הראייה ובאיכות הראייה. לתאורה טובה - טבעית או חשמלית - תפקיד חשוב בשמירה על בריאותו של האדם ושלומו.
החשיכה מאטה את פעילויות הגוף והמוח
התפקיד החשוב של התאורה מתחלק לשני רבדים, הרובד השימושי והרובד התחושתי. אלו רבדים המשולבים זה בזה. כמובן שאם לא רואים אי אפשר לעבוד, ובמיוחד בתחום של עיצוב, צבע ויצירה. כמות האור ואיכותו חשובים ביותר ברובד השימושי. איכות האור מאפשרת לראות נכון את הצבעים, להבחין בדקויות ולראות את הדברים בצורה מדויקת. ברובד הפסיכולוגי-תחושתי, האדם מרגיש טוב יותר באור ומגיב היטב בסביבות מוארות.
עוד משחר ההיסטוריה, כשהשמש זרחה האדם צמח, פרח ועשה את כל מה שעליו לעשות. עם שקיעת החמה תפוקתו ירדה ורוב סוגי הפעילות נדחו ליום המחרת. בחלק מן העמים אף היו מתאבלים על השמש עד שהיא זרחה שוב. התחושה הטובה של האדם חשובה מאוד לפעילות, ליצירה ואף לבריאות. אדם ללא אור מתפקד פחות טוב, הן מההיבט הפסיכולוגי שמקרין פנימה, והן מההיבט הפיזיולוגי. לדוגמא: ללא אור, הגוף לא מייצר ויטמין D החשוב לפעילות תקינה של הגוף. זהו מעגל היוצר את הצורך של האדם לחיות וכמובן ליצור באור.
בעבודה מול מחשב בתחום של עיצוב וצילום קיימת הפרדה לשני תחומים. התמונה המוצגת על מסך המחשב בעזרת הקרנה של אור לעומת תמונת העולם האמיתי הנוצרת מאור מוחזר. מאחר והעבודה מתקיימת בשני מישורים - מישור המחשב - מה שאנו רואים על המסך, והמישור הפיזי - התוצאה המודפסת, יש להתאים את התאורה לצרכי המתבונן.
תאורה שמתאימה לעבודה מול המסך מורכבת מאור שאינו מהווה תחרות קשה מדי למסך. המחשב מקרין על המסך רמה מסוימת של אור. אם תאורת הסביבה חזקה מדי, היא תתחרה במסר שאנו מקבלים מן המסך. הכיוון שממנו מגיע האור, גם הוא בעל חשיבות. אמנם המסכים החדשים הם מסכים שכמעט ואינם משקפים, עדיין קיימת בהם רמה מסוימת של השתקפות גופי התאורה, שמפריעה לעיתים לעבודה.
כיצד למנוע השתקפויות וסנוור?
מיקום נכון של גוף התאורה יכול למנוע בעיות אלו. כמו כן, שימוש נכון בסוג התאורה נדרש אף הוא כדי ליצור תאורה מאוזנת. קיימים היום גופי תאורה המיועדים לעבודה מול מחשב, אלו גופים שיש להם כיסוי תחתי (לובר) שנועד לכוון את אלומת האור. ככל שאלומת האור מכוונת כלפי מטה ואינה מתפזרת לצדדים, היא אינה משתקפת במסך, היא מאירה את משטח העבודה, אך אינה משתקפת במסך העומד בניצב לו.
ניתן להשתמש גם בתאורה מוחזרת, כזו שאינה מוקרנת ישירות כלפי מטה אלא האור נזרק לעבר התקרה או הקיר. האור חוזר בצורה הרבה יותר מפוזרת, כך שהוא נעים יותר לעין ופחות ממוקד.
לגבי מיקום התאורה, רצוי שגוף התאורה יהיה ממוקם מעל למסך מכיוון שאז האור מתפזר לצדדים ואינו משתקף במסך. ניתן למקם את התאורה גם מאחורי המסך, אך לא בזווית הגדולה מ 30 מעלות כלפי מעלה מקו המבט. זאת מכיוון שאז האור מתחרה באור המוקרן מן המסך.
כיצד יוצרים תאורה שאינה מעוותת צבע?
לגוון האור יש תפקיד חשוב מכיוון שהוא משפיע על התמונה שאנו רואים. כולנו מכירים מקורות תאורה בגוונים שונים. תאורת פלואורוסנט היא קרה יחסית ובעלת גוון ירקרק כחלחל. תאורה כזו מקנה תחושה של חיוורון. לעומת זאת, גוון האור של נורת ליבון או הלוגן הוא חם יותר, המדגיש את הגוונים האמיתיים.
תאורה נכונה היא תאורה מאוזנת ובעלת גוון ניטרלי, שמותאמת לסוג העבודה ומציגה את הדברים בצורה הטובה ביותר. העובדים בענף הגרפיקה לדפוס יבחרו תאורה חמה בגוון של 6500 מעלות קלווין (סולם קלווין משמש למדידת גוון האור).
נזקים מתאורה לקוייה
מעבר לעיוות של צבעים, תאורה לא נכונה עלולה לגרום לנזקים נוספים. הפגיעה יכולה להתקיים בשני מישורים: נפשי ופיזי . מההיבט הנפשי, יכולה להיווצר תחושה לא נוחה, מועקה, חוסר רצון לעבוד, לחץ, ודיכאון. ידוע שבארצות סקנדינביה, שכיחות מחלות הנפש הקשורות לדיכאון היא מן הגבוהות בעולם. זאת מאחר שהחילוף הנורמלי של יום ולילה משתבש. גם במקומות אחרים בעולם עלול להיווצר שיבוש שכזה בעקבות תאורה לקויה.
תופעות אלו עלולות להתרחש גם במקומות שאין בהם חלון או שהתאורה שבהם חזקה מידי או חלשה מידי באופן קיצוני . חוסר אור או תאורה שאינה נכונה משפיעה גם על היצירתיות, אם התאורה אינה מספיקה או שאינה מכוונת נכון, היא פוגעת באיכות העבודה והיכולת להבחין בפרטים נפגעת.
לתת לעיניים לנוח
במישור הפיזי, תאורה לא נכונה יכולה לגרום לפגיעה בעין, כאבי צוואר וגב ולכאבי ראש הנגרמים ממאמץ יתר של העין. חשוב מדי פעם להסיט את המבט ממסך המחשב. ולמקד את העין על אובייקט אחר. מומלץ לקחת 5 דקות של הפסקה מידי שעה.
כאשר אנו מביטים זמן ממושך מדי במסך העין מתעייפת מאחר והיא מתמקדת על מרחק קבוע וכמעט ואינה נעה. הדבר משול לישיבה ממושכת בתנוחה קבועה, דבר המביא לכאבי שרירים ו"הירדמות" איברים. חשוב מאוד שהתאורה בסביבת העבודה תהיה כזו שכאשר מסיטים את המבט מן המסך, העין לא תקבל מכת אור ולא יהיה סנוור ישיר לעין.
הכי טוב – אור יום
האור הנכון והבריא ביותר לנו, הוא אור יום. בזכות הטכנולוגיה ניתן כיום לבחור בגופי תאורה שמפיקים אור ברמות דיוק גבוהות. נורות פלואורסנט מודרניות מכילות הרכבי גז שונים המאפשרים לקבל צבע שונה של אור ולהגיע לרמת תאימות גבוהה למטרותינו. כך ניתן להגיע לאור המתקרב בתכונותיו לאור יום.
כשעובדים שעות ארוכות, מומלץ ליצור תחושה של המשכיות התאורה, כך שכאשר האור בחוץ הולך ודועך, יש למקם את גוף התאורה קרוב לחלון כדי ליצור תחושה שהאור מגיע מאותו מקום בכל עת.
מיקום המסך וסביבת העבודה
לגבי מיקום המחשב ביחס לחלון, חשוב למקם את המסך בניצב לחלון ולא מקביל או מול בכדי למנוע השתקפויות מיותרות.
התאורה צריכה תמיד להיות הפוכה לכיוון הכתיבה. אדם ימני יקבל תאורה מצד שמאל ואדם שמאלי, מצד ימין. זאת על מנת שלא תיווצר הסתרה של האור על סביבת העבודה המיידית.
מלבד התאורה עצמה, גם הסביבה שלנו משפיעה רבות על האור הסביבתי מהיבט של החומר והצבע. סביבה בהירה מחזירה כמות גבוהה מאוד של אור וסביבה כהה בולעת את האנרגיה של האור, ולכן מחזירה פחות.
בסביבת עבודה מומלץ להשתמש בחומרים בהירים שיחזירו ויפזרו את האור. הדבר נכון לריהוט ולצבע הקירות והתקרה. סביבה בהירה תחזיר יותר אור וכך נוכל גם לחסוך בגופי תאורה ובחשמל יקר.
אלמנטים נוספים בחדר משפיעים גם הם על רמת התאורה הסביבתית. שטיח בהיר יבלע את האור באופן שונה מרצפה בהירה. ההחזרים של חומרים חלקים, מבריקים הרבה יותר גבוהים משל חומרים מחוספסים כגון טפטים עם בד, ריפוד של רהיטים, וילונות וכדומה.
לבחור גוונים נכונים
אלמנט חשוב נוסף הוא שילוב הגוונים בסביבת העבודה. כל גוון מחזיר אנרגיה באורכי גל שונים וכך אנו רואים צבע. כאשר משתמשים בצבעים משלימים, האחד לא מאפשר לנו לראות את השני ונוצר איבוד אנרגיה של התאורה - מה שצבע אחד מחזיר השני בולע. מאחר וצבעים משפיעים עלינו גם מבחינה פסיכולוגית הרי שעדיף לעבוד בסביבה רגועה ונעימה. אם גוון התאורה לא מתאים לצבע שסובב אותנו, הוא לא יראה במיטבו וישפיע ישירות על היכולות שלנו ובעקיפין על תחושותינו.
תאורה חמה כמו Day Light או נורת ליבון תדגיש את הצבעים החמים ואילו תאורת פלואורסנט תדגיש את הקרים.
כשרוצים ליצור סביבת עבודה טכנית, מומלץ להשתמש בתאורה פלואורסנטית. צבעים ירוקים וכחולים של תאורה מייצרים אווירה נמרצת ותורמים לרצון לעבוד. צבעים חמים יוצרים אווירה ביתית רגועה ומדכאים את הרצון לעבוד. שימוש נכון בתאורה יוצר סביבת עבודה פרודוקטיבית יותר.
בדרך כלל מומלץ ליצור איזון בסביבת העבודה, ולהשתמש בסוגי תאורה שונים שיקנו כמה רבדים של אור. כך נמקם תאורה קרה וטכנית קרוב למחשב, אך נאזן בעזרת תאורה רכה וחמה יותר בהיקף החדר.
דאגו שתמיד יהי לכם נוח
כאשר אנחנו מבחינים בתופעה של עייפות מול המחשב, אימוץ העיניים וכאבי ראש, אין צורך לרוץ מיד לרופא העיניים. לעיתים תופעות אלו נובעות דווקא מתאורה לקויה ולא מעלייה במספר המשקפיים. דבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא ההבהוב האופייני לנורות פלואורסנט. ישנם אנשים רבים שרגישים להבהוב זה, גם אם כמעט ואינו נתפס.
נסו לעבוד זמן מה עם תאורת ליבון כדי לגלות אם העייפות והכאבים נובעים מהבהובי המנורות. מומלץ גם להעלות את קצב הרענון של מסך המחשב (במסכים מסוג CRT ) ל-85 ומעלה כדי למנוע השפעות מזיקות לעיניים.
רות רייף-אלוש, אחראית על שירותי תכנון ועיצוב פנים, סייעה בהכנת המדריך.
פורסם במגזין "זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה. לרכישת מינוי במחיר היכרות.