המצברים התייקרו ב-40% בגלל מחסור בעופרת
בשנים האחרונות עלו מחירי העופרת בעולם ביותר מ-500%, בגלל קנסות שמטילה ממשלת סין על יצואנים. עקב כך התייקרו מחירי המצברים בישראל באופן משמעותי
אם המצבר במכונית שלכם מתחיל להתעייף, יתכן שבקרוב תצטרכו להכניס את היד עמוק יותר לתוך הכיס. מאז תחילת השנה עלו מחירי המצברים בשוק הישראלי בכמעט ,40% ובענף מעריכים כי עוד לא נאמרה המילה האחרונה והמחירים עוד יעלו בעתיד. לדוגמה, מצבר ממוצע למכונית יפנית מתוצרת שנפ, שמחירו בתחילת השנה היה 806 שקל, יעלה היום 1,106 שקל. מצבר למכונית אירופית שעלה 771 שקל, עולה היום 1,058 שקל. בשני המקרים מדובר בהתייקרות מאוד משמעותית של .37%
הסיבה לעלייה החדה במחירי המצברים נובעת מהתייקרות אדירה במחירי העופרת. בינואר השנה היה מחיר העופרת 1,725 דולר לטון, כיום הוא מגיע ל-3,119 דולר - עלייה של כ-.80%
המקור לעליית המחיר מצוי בשוק הסיני. עד לא מזמן הייתה סין מספקיות העופרת החשובות לעולם המערבי. אולם באחרונה, בעקבות גידול ניכר ברכישת מכוניות בשוק הסיני, מוערמים קשיים על יצרני עופרת סיניים לייצא עופרת אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת באמצעות קנסות שמטילה ממשלת סין על יצוא העופרת.
מחירי העופרת בעולם קפצו אם כך בשיעורים ניכרים. מבדיקה שנערכה בחברת וולקן, התברר כי מאז 2003 התייקרו מחירי העופרת בלא פחות מ-.588% מבחינת עלות הייצור, מרכיב העופרת במצברים עלה מ-35% ליותר מ-.55% אגב, פועל יוצא מההתייקרות הזו הוא עליית שווי מצברים שסיימו את חייהם. אם בעבר שילמו יצרני מצברים לחשמלאים פיקדון של חמישה שקל למצבר "גמור" כדי לעשות שימוש חוזר בעופרת, היום משלמים 60 שקל תמורת מצבר כזה.
אבל יש גם נקודת אור אחת בשינוי הדרמטי של מחירי העופרת: בעיית הזיהום הסביבתי ממצברים ישנים. כיום נדיר למצוא מצברים מוטלים סתם כך ללא שימוש. מחירם בשוק פשוט גבוה מספיק כדי שלא לוותר על שירותיהם גם אחרי "מותם".