טויוטה נלחמת בייבוא האישי
יבואני טויוטה לישראל החליטו שלא לתת יותר אישורי שרות לייבוא אישי של הלהיט החדש - ה-FJ קרוזר. משרד התחבורה: אין באפשרותנו לכפות על החברה לתת אישורים. סוכני הייבוא האישי מאיימים בפניה לערכאות
היבואנים ממשיכים להלחם בייבוא האישי. חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, חסמה את הייבוא האישי לרכבי כביש-שטח מדגם FJ קרוזר. בימים האחרונים מסרבת החברה להעניק למבקשים לייבא את הרכב באופן אישי, "אישורי שירות" אותם דורש משרד התחבורה. ללא אישורים אלה, המבטיחים כי בעל הרכב יקבל שירות מנציג המותג בישראל, לא מאשר משרד התחבורה להכניס את הרכב ארצה.
- טויוטה FJ קרוזר - מבחן דרכים ראשון בישראל
הפך ללהיט, אבל לא של היבואן
דגמי ה-FJ קרוזר המדוברים של טויוטה, הפכו באחרונה ללהיט בקרב סוכני הייבוא האישי. לפי הערכה יובאו עד כה לארץ כ-150 כלי רכב כאלה מארה"ב, והם זכו לאהדה רבה בשוק הישראלי בזכות עיצובם הייחודי. כלי הרכב האלה נמכרו שלא דרך היבואן הרשמי, אלא על-ידי סוכני ייבוא אישי במחיר של כ-300 אלף שקל.
כאמור, מאחר שמכוניות אלה לא מיובאות לארץ באופן סדיר על-ידי היבואן, מחייב משרד התחבורה את מי שמבקש להכניס את הרכב לישראל, לקבל "אישור שירות" מהיבואן. למעשה מדובר בכתב התחייבות של היבואן לספק לרכב שרות, למרות שהוא אינו מיובא לארץ בייבוא סדיר.
היבואן המקומי לא מוכן להעניק יותר אישורי שירות - "לרכב אין תקינה אירופית"
במשך מספר חודשים נתנה יוניון מוטורס אישורים כאלה למי שביקש. אולם לאחר שהתברר לחברה כי היקף הייבוא גדול, החליטה להפסיק את מתן האישורים, ולעצור כך למעשה את ייבוא המכונית הזו לארץ. ולא רק. גם ניסיונות להביא לארץ מארה"ב מכוניות היברידיות מדגם הקאמרי, זוכות באחרונה לסירוב היבואן למתן אישורי שרות.
אין לנו כלים להתמודד
מיכה כרמון, מנכ"ל יוניון מוטורס, אישר כי החברה הפסיקה את מתן האישורים הללו. "כלי הרכב האלה מגיעים מארה"ב, ואינם עומדים בתקינה האירופית המחייבת בישראל. אם ניתן אישורים לשרות, אנו עלולים להיתקל בבעיה של אספקת חלפים - כמו פנסים - שאסור לנו להביא לארץ, משום שאינם תיקניים. בנוסף מדובר ברכב שאינו מוכר לנו, ואין לו מערך שרות, ידע טכני וחלקי חילוף עבורו. לכך יש להוסיף כי הכנסת הרכב לארץ מחייבת גם החלפת מד המהירות והדרך ממיילים לק"מ.
"אין לנו יכולת ולא עניין לקבל על עצמנו התחייבות לטפל בכלי רכב כאלה. כל עוד דובר בכלים בודדים, ניתנו האישורים. אבל לאחר שנוכחנו כי מדובר בכמויות גדולות של ייבוא מסחרי במסווה של ייבוא אישי, החלטנו להפסיק את מתן האישורים". עוד אמר כרמון כי "אם משרד התחבורה מוכן לאשר את היבוא, אין לנו בעיה. אבל אנחנו לא מוכנים ליטול על עצמו אחריות לשרות לכלי רכב, שאינם מותאמים לתקינה הישראלית".
לא יכולים לחייב
במשרד התחבורה לא ממש אהבו את הגישה הזו, אבל טענו כי אין אפשרות לחייב את היבואן לתת אישורי שירות. בלעדיהם, לא מוכן המשרד לאשר ייבוא בנימוק של שמירה על האינטרס של הצרכן, שלא ישאר ללא שרות לרכבו. דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר כי נציגי משרד התחבורה עומדים לקיים פגישה מיוחדת עם איגוד יבואני הרכב, במטרה לנסות למצוא פתרון לבעיה.אלא שסוכני הייבוא האישי זועמים על-כך, וטוענים כי היבואנים הישראלים חייבים לתת שרות לכל כלי הרכב של היצרן שאותו הם מייצגים בארץ, במסגרת אחריות בינלאומית בה מחייב היצרן את כל נציגיו בעולם. הם מאיימים לפנות לערכאות נגד משרד התחבורה, המתנה את הייבוא של כלי הרכב הללו לישראל בהמצאת אישור שרות של היבואן.
כדאי להזכיר כי לפני מספר חודשים הפסיקה גם חברת בני משה קרסו (רנו וניסאן) לתת אישורים דומים לייבוא רכבי פנאי מתוצרת אינפיניטי, חטיבת היוקרה של ניסאן. זאת לאחר שב-ynet התפרסם כי קריאה לתיקון כלי הרכב שיובאו במספרים נכבדים לישראל, לא הגיעה לבעלי המכוניות הזועמים. מספר שעות לאחר מכן הודיעה קרסו כי היא מפסיקה לאלתר להעניק אישורי שירות, ועצרה מעשית את ייבוא כלי הרכב של אינפיניטי לישראל.