הטקטיקה של נוקיה נגד ה-iPhone: פלטפורמה "פתוחה"
נוקיה זיהתה את נקודת התורפה של המתחרה במלחמה נגד ה-iPhone: המכשיר המתחרה מריץ מערכת הפעלה סגורה וחסום לחברה מפעילת סלולר ספציפית. לעומתה, המתחרה תנקוט בגישה פתוחה
לאחר שה-iPhone מסתמן כסיפור הצלחה, המתחרות נערכות למתקפת נגד. כמה חברות הכריזו על תחליפי iPhone משלהן, אולם, עד עתה מדובר היה בחיקויים הכוללים מסך מגע וממשק חדשני, ללא כל בשורה חדשה.
עד עתה, התנהלה המערכה נגד ה-iPhone על מי מנוחות, אך לאחרונה הצטרפה למערכה גם "נוקיה", יצרנית הסלולר הגדולה בעולם. "נוקיה" שואפת לא לאבד נתח השוק לטובת מתחרות ותיקות כגון "מוטורולה" ו-"סוני אריקסון" ובטח שלא לגורם החדש - חברת "אפל".
- עוד ב-dtown: טלפון סלולרי לאוהבי המוזיקה
נוקיה בוחרת דרך
נוקיה נמצאת כעת בתקופה של מפנה דרך, טעות קריטית בשלב הזה עלולה לגרום לאיבוד שליטה בשוק הסלולר.
החברה מחפשת נקודת אחיזה טובה בשוק, בתקווה שזו תשפר את מעמדה מול היצרניות האחרות בכלל ואפל בפרט.
בתחום המכשירים מתרכזת החברה בעיקר בדגמים מתקדמים ונוחים לשימוש. מתחרותיה פועלות בדרכים שונות: סוני אריקסון ממצה את מותגיה של סוני, כגון Walkman ו-Cybershot, מוטורולה משלבת "שיק" במכשיריה וסמסונג עמלה רבות על שיתופי פעולה שונים עם חברות אופנה, אודיו ועוד.
עדות ראשונה לדרך החדשה ניתן לראות בקמפיין החדש שיצא בימים אלו בסיסמה Open To Anything. באשר לקונספט - Open to Anything - מלבד הדגשת היתרון פונקציונלי ("load it up") על פי ה-iPhone, החברה מצהירה על מחויבות לפיתוח יישומים פתוחים והתאמת המכשיר הנייד לצרכים המשתנים של המשתמשים.
ממשק עם שיק
אם נשווה את ה-iPhone לדגמי נוקיה, נמצא שהוא אינו כולל חידושים מרחיקי לכת בתחום הטכנולוגיה, לעומתו דגם N95 (נוקיה) על גירסאותיו השונות, הוא המכשיר הסלולרי המתקדם ביותר.
בניגוד ל-iPhone, נוקיה לא מוכרת כיום שום מכשיר סלולרי שמכיל מסך מגע, דבר שכפי הנראה עתיד להשתנות. עם זאת, בכל מה שנוגע לטכנולוגיה וחומרה, הוכיחה נוקיה שמכשיריה מתקדמים בצורה משמעותית לעומת ה-iPhone, הפשוט יחסית.
מסתבר שאין זה בהכרח יתרון: ה-iPhone הוכיח שקהל הלקוחות אינו מבקש בהכרח רק מכשירים עמוסי תפריטים ופיצ'רים מורכבים. מכשירי חברת נוקיה נהנים ממוניטין של ממשק נוח, פשוט וקל לתפעול. מעמד זה התערער לאחרונה עם הממשקים החדשים של סוני אריקסון, סמסונג ומוטורולה.
אחת התכונות הבולטות ביותר ב-הiPhone היא ממשק המשתמש. אין ספק, נוקיה תצטרך לעמול רבות בפיתוח ממשק זהה או מתקדם בהשוואה לזה של אפל, בנקודה זו היא בהחלט יוצאת כשידה על התחתונה.
עוד ב-dtown: הדור הבא במסכים הדקים: OLED
זה לא כל כך נעים לראות מכשיר נעול
נוקיה זיהתה את נקודת התורפה של המתחרה במלחמה נגד ה-iPhone: המכשיר המתחרה מריץ מערכת הפעלה סגורה וחסום לחברה מפעילת סלולר ספציפית.
אפל נלחמת עד חורמה בכדי לשמור את iPhone חסום לתוכניות צד שלישי, לחברות תקשורת אחרות מלבד AT&T בארצות הברית או O2 בבריטניה.
נוקיה, לעומתה תמשיך ואף תחזק את אסטרטגיית ה-"פתיחות": החל מפלטפורמות פתוחות כגון Symbian, תוכנות צד שלישי ושירותים משלימים. המטרה בסופו של דבר, היא לצעוד לעבר עתיד "פתוח", עתיד בו הכל יתרכז סביב נוקיה.
נוסף על כך, מקווה החברה לספק את כל צרכיו של הלקוח באמצעות שירות ה-OVI אשר אמור לספק שירותים משלימים במגוון תחומים. לדוגמה, שירותי משחקים תחת השם N-Gage (ששימש בעבר כשם מותג לקונסולת המשחקים הסלולרית), חנות מוזיקה מקוונות מתחרה לiTunes,ו-Nokia Maps: שירותי ניווט.
נוקיה רכשה גם לאחרונה מספר חברות סטראט-אפ בתחום הניווט, בתקווה שמהלך זה ידרג את הNokia Maps כשירות הניווט האולטימטיבי למכשירי הסלולר, שירות שינתן למכשירי נוקיה בלבד.