מנכ"ל yes: לקוחותינו יקבלו פיצוי נאות והולם
רון אילון בוועדת הכלכלה: התקלה - פיגוע המוני ברמה הצרכנית. חוות דעת משפטית של המועצה לצרכנות: לקוחות החברה ששידוריהם שובשו באופן חמור זכאים להשבת דמי המנוי עבור התקופה הרלוונטית
לקוחות yes ששידוריהם שובשו באופן חמור כך שלא סופקה להם צפייה בתנאים סבירים, זכאים להשבת דמי המנוי ששילמו עבור התקופה הרלוונטית. כך קובעת חוות דעת משפטית של המועצה לצרכנות בעקבות השיבושים המתמשכים ב-yes שנמשכו עד השבוע שעבר במשך חודש. עוד קובעת המועצה, כי אין לחייב "בקנס יציאה" את הצרכנים שהודיעו בתקופת השיבושים על הפסקת המנוי.
עמדת המועצה לצרכנות תוצג בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה היום (ב') בנושא. בדיון אמר ח"כ גלעד ארדן, יו"ר הוועדה, כי על החברה להודיע בתוך ימים מהו הפיצוי אותו תעניק ללקוחותיה, כשלדעת הוועדה הפיצוי הסביר הנו לפחות החזר תשלום חודש אחד. כמו כן הוועדה מבקשת מהחברה לאפשר ללקוחות שסבלו מהפרעות משמעותיות גם אם החוזה מחייב קנס במידה ויתנתקו, להתנתק מהחברה ללא קנס מתוך הכרה בכך שהייתה כאן הפרה משמעותית של החוזה גם אם הדבר לא היה באשמת החברה.
מנכ"ל yes, רון אילון, שנכח אף הוא בדיון, אמר כי "פתחנו במחווה ללקוחות בצורה של פתיחת ערוץ הסרטים בתשלום, ואני אומר בפה מלא שזהו לא הפיצוי הסופי אותו נעניק ללקוחותינו, אנו ממתינים לתום האירוע כדי להכריז מהו הפיצוי הנאות וההולם שאנו מציעים ללקוחות. אנו מודעים לעובדה כי גם לקוחות שלא חוו פגיעה באיכות השידורים סבלו מאי קבלת רמת שירות נאותה במוקדי השירות כשרצו לפנות אלינו. מבחינתנו זהו פיגוע המוני ברמה הצרכנית. אנחנו לא נעכב את מתן הפיצוי ללקוחותינו עד להחלטת המדינה באם וכיצד היא תפצה אותנו".
מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, אמר בדיון כי "בעת הענקת התדרים על ידי המדינה היא אינה מתחייבת שהתדר לא יופרע ע"י גורמים אחרים – בקבלת הרישיון מצוין ש-yes איננה היחידה המשתמשת בתחום תדר זה. משרדנו טרם בחן את ההשלכות הצרכניות של האירוע ומתמקד כרגע בפתרון הטכני".
במקביל, מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, שלח היום מכתב ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, נעמה הניג, בבקשה כי תפעל לתיקון הרישיון המוענק לyes ותיקון ההסכם שלה עם הצרכנים באופן שיאפשר פיצוי הצרכנים מעבר להשבת דמי המנוי בגין התקופה.
מנכ"ל המועצה ציין, כי הפסקת שידורים מסיבית, הנמשכת תקופה ארוכה בנסיבות בהן הצרכנים כבולים על פי ההסכם לשירותי yes, פוגעת הרבה מעבר לסכום ששילמו בגין השירותים. זאת, מאחר שלעיתים מדובר בפגיעה בהנאה יום יומית, הרגלים, לו"ז קבוע וכו'. לדבריו, הצרכנים לא קיבלו את השירות המגיע להם, לא רק בשל ביטול השידורים כי אם גם בשל אי אספקתם של שירותים נלווים אחרים מכוח ההסכם ולמשל: שירות לקוחות הנותן מענה כמעט מיידי, שירות תיקונים של תקלות בתוך 48 שעות ממועד קבלת הקריאה לתיקון.
באשר לצרכנים שהודיעו לחברת יס במהלך תקופת השיבושים כי הם מבקשים להתנתק מהשירות, אומר עו"ד פלג כי נראה שאותם צרכנים היו רשאים לראות את ההסכם מופר כלפיהם באורח יסודי. לעמדת המועצה לצרכנות, לא ניתן לדרוש מאותם צרכנים אשר ביטלו את ההסכם קנסות יציאה, שכן עשו את פעולת הביטול כתוצאה מההפרה שראו לנגד עיניהם ומאופן התנהלותה של חברת יס.
"אין להשאיר את הצרכן בנסיבות אלו תלוי ועל כן זכאי הוא להתנתק מבלי שיושת עליו קנס". עם זאת, המועצה מבהירה כי טענה זו תקפה רק ברצון להתנתק מהשירות של חברת יס בעת השיבוש, והיא אינה עומדת להתנתקות בדיעבד לאחר שאותרה התקלה וההפרעות בשידורים כמעט ופסקו.
ב-yes, בכל מקרה, עדיין לא הודיעו ללקוחות איזה פיצוי הם יקבלו בגין השיבושים, ומתי הוא יגיע. בינתיים הם רק הציעו מחווה בצורת פתיחת ה-DVDBOX למשך שבועיים, אך גם זו זכתה לביקורות רבות מצד הלקוחות בשל איכות הסרטים.