שתף קטע נבחר

זירת הקניות

בנווה צדק נושמים לרווחה: הכביש המהיר לא ייסלל

בתום שבע שנות מאבק עיקש, רשמו אתמול תושבי נווה צדק והארגונים הירוקים בת"א הישג חשוב. חברי ועדת המועצה לתכנון ובנייה, שדנו בתוכנית מתאר שבחנה אפשרות לסלול כביש מהיר בשכונה - פסקו בעדם. בתוואי "המסילה" לא יסלל כביש מהיר

דווקא כשהיה נדמה שהכל כבר אבוד, קיבל מאבקם של תושבי שכונת נווה צדק והארגונים הירוקים בתל-אביב תפנית מעודדת: בתוך השכונה הראשונה בתל אביב לא ייבנה, ככל הנראה, כביש מהיר.

 

חברי הולנת"ע - ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה - שהתכנסו אתמול (ג') במשרד הפנים בירושלים, החליטו כי "כביש המסילה", המופיע בתוכנית המתאר המחוזית מספר 5, לא יסומן כדרך עורקית מטרופולינית.

 

משמעות המושג "דרך עורקית מטרופולינית" - ממנו חששו כל-כך תושבי השכונה - היא למעשה דרך מהירה ברוחב של 100 מטרים - אשר עוברת בתוך אזור עירוני. תחת זאת קבעו חברי הוועדה כי הכביש יסומן בתשריט התוכנית כייעוד קרקע אחר ונפרד, ויוגדר כ"דרך שיש לבדוק את נחיצותה". חברי הוועדה הדגישו את הימצאותו של תוואי הכביש "בלב מרקם עירוני ייחודי בעל ערכים היסטוריים וארכיטקטוניים", ואף הטילו הגבלות על כל פיתוח עתידי של הכביש ונחיצותו. לסיכום, הוועדה קבעה כי בכל תכנון נוסף באזור יש לקבוע תוואי חלופי לדרך או לחילופין לפצלה לשני נתיבים.

 

תוכנית המתאר, שעיקרה הגדרת עתידו התכנוני והתחבורתי של מחוז תל-אביב, ביקשה לקבוע ייעודי קרקע לכבישים, פארקים, אזורי מגורים ותעסוקה. אחד הסעיפים שעורר את התנגדות תושבי השכונה הוותיקה ואת הגופים הירוקים עסק ב"כביש המסילה", כביש שהתעתד להיסלל על תוואי מסילת הברזל הישנה.

  

כבר כמה שנים מתנגדים התושבים והפעילים לתוכנית והתנגדותם הביאה למינוי חוקרת מטעם משרד הפנים, שהמליצה בפני הולנת"ע על שורת תיקונים מהותיים בתוכנית המתאר, שתכליתם לצמצם את הפגיעה באיכות החיים והסביבה.

 

במסקנות שפירסמה החוקרת נכתב במפורש כי "במאזן השיקולים, יש להעדיף מזעור הפגיעה בשכונה וביטול הדרך המטרופולינית בצמידות לנווה-צדק, תוך הותרת שטח ציבורי פתוח במפלס פני הקרקע". 

 

אך למרות זאת, עד לרגע האחרון נדמה היה שחברי הוועדה תומכים בכל-זאת בהגדרת הכביש כ"דרך עורקית מטרופולינית" - כביש הדומה באופיו לנתיבי איילון - וכי נסתם הגולל על מאבק התושבים. תושבי השכונה אך הגיעו אתמול להפגין מול דיוני הוועדה, בתקווה ללחוץ על חברי הוועדה לשנות את עמדתם. "הצלחנו לדבר איתם, למרות האבטחה שהיתה באזור ואני מאמין שהצלחנו להעביר את עמדותינו", התגאה אליק מינץ, מהוועד לפעולה למען נווה צדק.

 

ואכן, בתום הדיונים התברר שמאמצם של התושבים והפעילים נשא פרי. הוועדה קבעה כאמור כי הכביש לא ייסלל במתכונתו המקורית, תיבחן נחיצות סלילת כביש במקום וכל כביש שבכל זאת ייסלל באזור, יידרש להתחשב בערכים ההיסטוריים והארכיטקטוניים של השכונה.

 

מהחברה להגנת הטבע בת"א-יפו, שעמדה בראש הפורום הירוק לאיכות חיים בתל-אביב-יפו - קואליציה שאיגדה מעל 40 ועדי שכונות שהתנגדו לתוכנית, נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שהוועדה השתכנעה באי נחיצותו של כביש המסילה, והוא לא יסומן כציר עורקי מטרופוליני עתידי, שרק עלול להכניס עוד כלי רכב פרטיים לתוך מרכז העיר בשעה שהכרחי לנקוט בצעדים לקידום התחבורה הציבורית".

 

יושב ראש מפלגת הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב יפו, פאר ויסנר, מסר בתגובה כי"מדובר בהישג חשוב לתושבי נווה צדק, אשר מוכיח כי למאבקים ציבוריים יש כוח". לדבריו, "ההישג חשוב, אך הדרך לצמצום זיהום האוויר בגוש דן עוד ארוכה. אנחנו נמשיך לפעול לקידומה של אגרת גודש בכניסה לתל אביב ולייעול התחבורה הציבורית בעיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפגינים אתמול
צילום: עומרי כהן, החברה להגנת הטבע
מחוץ לדיוני הוועדה
צילום: עומרי כהן, החברה להגנת הטבע
מומלצים