שתף קטע נבחר
 

אלשטיין מגייסת את ועדת הכספים לצימצום חוק ההסדרים

היועצת המשפטית של הכנסת הציגה בפני חברי הוועדה פסקי דין המהווים "עליית מדרגה בהתייחסות בג"ץ לחוק ההסדרים בשלב שלפני התערבות בית המשפט וביטול החלטות הכנסת"

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד נורית אלשטיין, הופיעה היום בוועדת הכספים במטרה לא מוצהרת לגייס את תמיכת חבריה במאמציה לרוקן את חוק ההסדרים של תקציב 2008 מרוב הצעות האוצר שאושרו בממשלה, שאינם נדרשים באופן ישיר לביצוע התקציב.

 

מדובר בצימצום מימדי החוק לפחות מ-20 תיקוני חקיקה מתוך יותר מ-100, חלקם רפורמות מבניות במשק, שניתן להעביר בהליך חקיקה רגיל ולא בנוהל החפוז של חוק ההסדרים בתוך פחות מחודשיים.

 

"פסיקה התוקפת קשות את התנהלות הכנסת"

אלשטיין הציגה לוועדה שני פסקי דין של בג"ץ שהתקבלו לאחרונה הנוגעים לפעולות הוועדה, אך הדגישה במיוחד את הפסיקה התוקפת קשות את התנהלות הכנסת עם חוק ההסדרים. היא הגדירה את הפסיקה כ"עליית מדרגה" בהתייחסות בג"ץ לחוק ההסדרים וציינה כי מדובר בשלב שלפני התערבות בית המשפט, שתביא לביטול החלטות של הכנסת שהתקבלו בהליכי הטיפול החפוזים של החוק.

 

הפסיקה התייחסה לעתירת ההסתדרות הרפואית שביקשה לבטל את החקיקה שהתקבלה בשנה שעברה, המאפשרת לרוקחים לספק תרופות במרשם שלא על פי מרשם רופא. בעתירה נטען שהוראה בנושא כה רגיש ומורכב התקבלה ללא דיון מעמיק. בג"ץ התקשה לבטל את ההוראה מהטעם שהיא לא נמנית על המקרים הנדירים שיש בהם פגיעה בעקרונות יסוד.

 

עם זאת הוטחה שם ביקורת חריפה בהליך החקיקה שהשתמעה למשפטני הכנסת כהוצאת "כרטיס צהוב" בתוספת המסר הברור שבעתירה דומה שתוגש בעתיד יוציא בג"ץ לכנס ולממשלה "כרטיס אדום".

 

אלשטיין ציינה בוועדה כי השופטים התייחסו לעובדה שנושא העתירה איננו קשור לביצוע התקציב והכללתו בחוק ההסדרים נועדה למעשה לעקוף את הליך החקיקה הרגיל של הכנסת. היא התמקדה בציטוט מורת הרוח של נשיאת ביהמ"ש העליון דורית בייניש והשופט אליקים רובינשטין, שדבריהם מעניקים גיבוי מלא למאמציה בכנסת לדילול החוק.

 

בייניש כבר תקפה את החוק בפסיקה קודמת שלה לפני כשנתיים, שעמדה מאחורי המרד הגלוי הראשון בחוק של הכנסת בשנה שעברה, בהנהגת יו"ר ועדת הכנסת דאז, ח"כ רוחמה אברהם, בגיבוי של יו"ר הכנסת דליה איציק והיועצת אלשטיין.

 

היום הדגישה אלשטיין בוועדה בעיקר את פסיקת השופט רובינשטיין, שהצטרף להחלטה להימנע מביטול ההוראה לאחר התלבטות רבה. הוא פסק כי "אמון הציבור בהליך החקיקה מותנה ברצינותו של ההליך, וכשההליך כמעט אוטומטי והוא חפוז או אקראי, נוצר פקפוק בערך שמייחס המחוקק עצמו לחקיקה היוצאת מתחת ידיו. נוכח המחיר של אובדן מתמשך, ספק אם ההליך של חקיקה מהירה בחוק ההסדרים שווה בזילות ההליך עצמו ובפגיעה באמון הציבור".

 

 

רובינשטין עולה מדרגה ומזהיר: "חזות קשה אני חוזה, כי ככל שיימשך הליך חוק ההסדרים ולא ישתנה מהותית, חרף פסיקתו של בית משפט זה וחוות הדעת של היועצים המשפטיים לממשלה ולכנסת, עלולות להישאל שאלות גוברות והולכות באשר למידת ההתערבות השיפוטית בסיטואציה של "כאילו" (כלומר בחקיקה דומה בעתיד – צ"ל), וזאת לא כדי לפגוע בכנסת – אלא כדי לחזקה ולהגן עליה מפני זילות עבודתה החיונית, החשובה וההכרחית במשטר הישראלי".

 

אלשטיין הקדימה להציג פסיקה זו ליו"ר הכנסת דליה איציק, וככל הנראה הניעה אותה לזמן אתמול ללשכתה את הממונה על התקציבים באוצר ולדרוש ממנו לדלל את הצעת החוק למינימום ההכרחי. זאת, לאחר שקריאתה של איציק לאוצר בסוף השבוע שעבר למשוך את חוק ההסדרים ולהגישו במתכונת מצומצמת לא זכתה לתגובה במשך 48 שעות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
עו"ד נורית אלשטין, היועצת המשפטית של הכנסת
צילום: גיל יוחנן
מומלצים