מיקרוסופט הביסה את גוגל במאבק על Facebook
חברת התוכנה הגדולה בעולם קונה נתח קטן של 1.6% מאתר הרשתות החברתיות הצומח עבור 240 מיליון דולרים, זאת לאחר ש-Facebook דחה הצעה מענקית החיפוש גוגל
אתר הרשתות החברתיות הצומח Facebook מכר נתח של 1.6 אחוזים למיקרוסופט עבור 240 מיליון דולרים, לאחר שדחה הצעה מענקית החיפוש גוגל.
העסקה הוכרזה אמש (ד') לאחר כמה שבועות של מגעים בין Facebook הפועלת מפאלו אלטו, קליפורניה אשר בארה"ב, וארבע שנים לאחר שמארק צוקרברג בן ה-23 פתח את האתר מחדרו במעונות של אוניברסיטת הארוורד.
Facebook, שהושק לפני 3.5 שנים, צומח בקצב מסחרר בחודשים האחרונים וכולל קרוב ל-50 מיליון גולשים פעילים. גולשים אלה יכולים לצרף חברים ומכרים לרשתות החברתיות שלהם, ולשתף עמם ישומים כמו שאלונים מקוונים, תמונות, משחקים, קבצים וכלים חברתיים נוספים.
הרכישה תאפשר למיקרוסופט ליהנות מהגידול בפרסום ברשתות חברתיות - תחום שנמצא בשלב זה בחיתוליו ועל פי הערכות, צפוי לגדול מאוד בעתיד. על פי תנאי העסקה, מיקרוסופט תהפוך למוכרת הפרסום הבלעדית באתר הרשתות החברתיות. החברה תמכור מודעות באתר כאשר הוא יתחיל להתפשט
מחוץ לגבולות ארצות הברית ויפתח גירסאות בשפות מקומיות נוספות. מדובר בהתפתחות של מערכת היחסים השיווקית בין שתי החברות, שהחלה בשנה שעברה.
צוקרברג דחה הצעה של Yahoo לרכוש את החברה בשלמותה עבור מיליארד דולרים, החלטה מוצדקת לחלוטין במבט לאחור, שכן הרכישה הנוכחית משקפת שווי של יותר מ-15 מיליארד דולרים. הכסף של מיקרוסופט יסייע ל-Facebook לממש את תוכניות ההתפשטות השאפתניות של החברה עד להנפקתה בבורסה.
שאיפות התפשטות
Facebook הצליחה לגייס כ-41 מיליון דולר לאחרונה מקרנות הון סיכון וממשקיעים פרטיים. זאת על מנת להמשיך לפתח ולשלם משכורות לכ-300 עובדים המועסקים בחברה. החברה מכניסה למעלה 100 מיליון דולר בשנה.
צוקרברג אמר כי הוא יימנע מהנפקה בבורסה בשנתיים הקרובות לכל הפחות. עד אז, Facebook שואפת להגדיל באופן משמעותי את ההכנסות מפרסום באתר.
צומח גם בישראל
רכישת נתח מ-Facebook מספקת למיקרוסופט דריסת רגל באחד מסיפורי ההצלחה האינטרנטים הגדולים ביותר בשנים האחרונות. על פי נתוני נילסן נטרייטינגס, תוך שנה - מחודש אוגוסט 2006 ועד אוגוסט 2007 - צמח האתר
ב-117 אחוזים ל-Facebook לעומת 23 אחוזים ל-MySpace - אתר הרשתות החברתיות המוביל. ב-Facebook ביקרו בספטמבר כ-30 מיליון גולשים, לעומת 68 מיליון גולשים ב-MySpace, על פי חברת המדידה comScore.
האתר נהנה מצמיחה נאה גם בישראל - קרוב ל-100 אלף ישראלים הצטרפו לאתר תוך כמה חודשים בלבד.
מיקרוסופט מנסה להגדיל את חלקה בתחום הפרסום המקוון זה כמה שנים, אך רוב מאמציה לא הועילו, ולמגנת לבה גוגל השתלטה על התחום. בשנת הכספים שהסתיימה ביוני, הכנסות מיקרוסופט מפרסום צמחו ב-21 אחוזים ל-1.84 מיליארד דולרים בחודש יוני. לשם השוואה, הכנסות גוגל מפרסום הסתכמו ב-13.3 מיליארד דולרים.
נקודת מפנה בתחרות?
רכישת Facebook עשויה לציין נקודת מפנה בתחרות בין מיקרוסופט לגוגל. עד לרכישה, מיקרוסופט
הובסה בכל המאבקים העסקיים מול גוגל, בהם רצונה למכור את הפרסומות באתר AOL ולהשתלט על חברת הפרסום המקוון DoubleClick - גוגל זכתה בהן.
מאט רוזוף, אנליסט בחברת המחקר העצמאית Directions on Microsoft, מעריך כי הרכישה מעידה כי מיקרוסופט משתפרת באסטרטגיית האינטרנט שלה. "אני חושב שהם מבינים את הרשת טוב יותר ומתקדמים בדרך הנכונה", הוא אמר לסוכנות הידיעות AP, "לפני שנתיים לא היה להם מושג".
גורמים בכירים ב-Facebook ומיקרוסופט ציינו אמש כי בטווח הנראה לעין אין כל תוכנית לשלב את Facebook בשירותי מיקרוסופט המקוונים, וגם לא לשלב כלים של מיקרוסופט כמו שירות המסרים המידיים Live Messenger ב-Facebook.