מנכ"ל הרכבת יואשם במוות ברשלנות, בכפוף לשימוע
"המדיניות של רכבת ישראל יצרה כרוניקה של תאונה ידועה מראש" - זו השורה התחתונה מכתב אישום קשה שמבקשים להגיש בפרקליטות נגד בכירי רכבת ישראל, ובהם גם המנכ"ל. הרקע: תאונת הרכבת שאירעה ביוני 2006 בבית יהושע, בה נהרגו חמישה בני אדם. תגובת הרכבת: "מאמינים כי הצגת ראיות וטיעונים נוספים, בהליך השימוע, יובילו לכלל מסקנות נכונות וצודקות, שתוצאותיהן אי הגשת כתב אישום"
פרקליטות מחוז מרכז הודיעה היום (ה') כי תגיש כתבי אישום נגד בכירי רכבת ישראל בעקבות התאונה הקשה שאירעה ביוני 2006 בבית יהושע. זאת, בכפוף לשימוע. טיוטת כתב אישום נשלחה לבכירי הרכבת ולנהג הרכב הפרטי שנתקע על המסילה. הנהג, יהונתן ועדיה, יואשם בהריגה. נגד מנכ"ל הרכב עופר לינצ'בסקי, סמנכ"ל הפעלת ותחזוקת תשתיות ברכבת, הראל אבן והממונה הארצי בתחום דרכים והסדרי תנועה, יובל בלום יוגשו כתבי אישום באשמת גרימת מוות ברשלנות.
התאונה הקשה אירעה ב-12 ביוני 2006 בבית יהושע. רכב פרטי שהיה מעורב בתאונה עם רכב אחר נתקע על הפסים ורכבת שהגיחה במהירות לא הספיקה לבלום - והתנגשה בו בעוצמה. בתאונת הרכבת נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 80. נהג המכונית הפרטית נחשד בעבירה של הריגה, כיוון שנהג ככל הנראה תחת השפעת סמי הרדמה.
חומר החקירה הצביעו על כך שבעלי תפקידים ברכבת לא נקטו באמצעים שייתנו התרעה מוקדמת לנהג הרכבת בדבר הימצאות מכשול במפגש. כך למשל פתיחת שדה הראייה של נהג הרכבת, הצבת פיקוח אנושי של משגיחים, תצפיתנים ושימוש באמצעים טכנולוגיים כמו רדאר ומצלמות.
ברכבת ישראל נמנעו מלהתקין אמצעים כאלה, למרות תאונות קודמות וארועים של כמעט תאונות דומים. בנוסף מתברר כי מפגש בית יהושע אופיין על ידי רכבת ישראל לפני התאונה כמקום המצוי ברמה הגבוהה להתרחשות תאונה בין רכבת למכונית פרטית. בסיכומו של דבר נטען כי המדיניות של רכבת ישראל יצרה כרוניקה של תאונה ידועה מראש, כאשר השאלה היא רק היכן ומתי. יצויין כי את טיוטת כתב האישום הגישו התובעים אור ממון ואלון פולישוק מפרקליטות מחוז מרכז.
הקרון ההפוך על המסילה, 12 יוני 2006 (צילום: עופר עמרם)
יצחק אלבלה, אביו של ליאור שנהרג בתאונה, שמע מ-ynet על כתבי האישום ואמר: "כולי רועד. זה מעלה צמרמורות וזיכרונות. כל יום, אנחנו רגע סובלים, לרגע שוכחים, ואז שוב התמונה של התאונה עולה ועומדת מולנו. אתה כל הזמן חושב על הילד בחגים בלילות שבת. אני לא איש נקמן, זה כבר לא משנה לי מה יקרה מעכשיו והלאה, אבל כן הייתי רוצה שיפתחו במלחמה נגד תאונות הדרכים, שישחררו כבר את התקציבים הדרושים למניעת תאונות רכבת עם כלי רכב. עד היום שאני עובר ליד מסילות הרכבת ואני כולי רועד".
מאז פתיחת החקירה נחקרו עשרות אנשים בפרשה, ביניהם גם נהג
הרכב אשר נעצר בזמנו בחשד להריגה. בין הנחקרים היו גם בכירי רכבת ישראל והמנכ"ל לינצ'בסקי. החוקרים ערכו שיחזור של התאונה בנסיעה על פסי הרכבת בבית יהושע. בנוסף בוצעו בדיקות מדעית רבות בשיתוף אנשי הטכניון.
כשהמליצו על הגשת כתבי אישום אמרו גורמים במשטרה כי אם הרכבת היתה פועלת על-פי הנחיות משרד התחבורה בכל הנוגע לשדה ראייה בצמתים, התאונה היתה נמנעת. "זו שערורייה", הוסיפו.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל ויועציה המשפטיים מאמינים בהליך השימוע וביכולתם לתרום באופן משמעותי לקבלת ההחלטה הנכונה בפרקליטות. אנו מאמינים כי הצגת ראיות וטיעונים נוספים, בהליך השימוע, יובילו לכלל מסקנות נכונות וצודקות שתוצאותיהן אי הגשת כתב אישום כנגד רכבת ישראל".