"העיריות מרוויחות ממצב החניה"
הצעת חוק חדשה, שמגישים היום חברי הכנסת גלעד ארדן ויואל חסון, קוראת לחייב עיריות להשתמש בהכנסות מדו"חות חניה לפיתוח מקומות חניה חדשים. בכיר בשלטון המקומי: "זו בורות ונבערות"
חברי הכנסת נגד הרשויות המקומיות. היום (ב') תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק של חברי הכנסת גלעד ארדן ויואל חסון, לפיה יועברו כל הכספים שגובות העיריות בגין עבירות חניה, לקרן מיוחדת. הכספים שיצטברו בקרן, שתיקרא "הקרן לעידוד מקומות חניה", ישמשו באופן בלעדי לעידוד והקמת מקומות חניה חדשים, וכן לאחזקה ולטיפוח של מקומות חניה קיימים. בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, מפורטת הסיבה להגשתה: "הצעת חוק זו באה להבטיח שהקנסות הנגבים מעבירות חניה, ישמשו לרווחת התושבים באמצעות יצירת מקומות חניה חדשים, ושלא ישמשו ככלי להעשרת קופת העיריות על חשבון התושבים".
התושבים נאלצים לשלם בגלל מחסור במקומות חניה (צילום: עופר עמרם)
חברי הכנסת מפנים אצבע מאשימה כלפי העיריות והרשויות המקומיות בישראל, וטוענים כי הן אינן עושות די בכדי להבטיח שלכל תושביהן יהיו מקומות חניה נוחים ונגישים: "אזרח שנוהג לשלם את כל מיסיו כדין, לרבות מיסי העירייה על סוגיהם, לא רק שאינו זוכה לקבל תמורה לכספו, אלא הוא אף נאלץ לשלם בלית ברירה קנסות בגין עבירות חניה, שנובעות בדרך כלל ממחסור חמור במקומות חניה".
אשמה חמורה עוד יותר טמונה בהמשך דברי ההסבר להצעת החוק: ארדן וחסון מאשימים את העיריות והרשויות המקומיות בכך שהן דואגות לשמר את המצב הקיים - בו אין מספיק מקומות חניה לתושבים - וזאת מאחר שהן נהנות מהכסף הרב שהן גובות בגין עבירות חניה. "העיריות שהביאו למצב זה מלכתחילה, אם במכוון ואם לאו, נהנות מהמצב ומשמרות אותו, מבלי שידרשו לעודד יצירת מקומות חניה חדשים, בעוד שקופתן גדלה מהכנסות אלה באופן קבוע ומרכיב זה מהווה מרכיב ניכר מהכנסתן".
בהצעת החוק החדשה, ארדן וחסון מנסים גם לחנך את העיריות, וללמדן כי ראוי שהכסף הנגבה בגין עבירות חניה ישמש לרווחת התושבים - ולא רק ככלי ענישה. סיכום דברי ההסבר אינו משאיר הרבה מקום לפרשנות באשר למטרותיהם של חברי הכנסת: "אין זה ראוי שרשות שלא קיימה את חובתה כלפי האזרח תשתמש בכספים אלה למטרותיה היא, בטרם תגשים את מטרות האזרחים שבחרו בה".
כספי הדו"חות ילכו להקמת חניונים? (צילום: אביגיל עוזי)
עבור עיריות או רשויות מקומיות שיבקשו לעשות שימוש אחר בכספי הקרן, מציבים חברי הכנסת מטרה כמעט בלתי אפשרית: רק עירייה שתציג אישורים כי מספר החניות בתחומה שווה למספר הדירות ובתי העסק, תוכל לקבל אישור מיוחד להשתמש בכספי הקרן למטרות אחרות מאלו המפורטות בהצעת החוק. כמובן שבערים הגדולות, בהן מצוקת החניה גדולה במיוחד, מדובר במטרה שהיא הרבה מעבר לבלתי אפשרית.
"ארדן סותר את עצמו"
"הצעת החוק הזו סובלת מבורות ומנבערות", אומר ל-ynet בכיר בשלטון המקומי, "מעולם לא נאמר כי עיריות הן האחראיות על יצירת מקומות חניה, וזאת מסיבה פשוטה: הן אינן יכולות לשלוט במספר כלי הרכב של התושבים הגרים בהן, או במספר כלי הרכב הנכנסים אליהן מדי יום. צריך לזכור שלעיריות אין שליטה על השטח שלהן, או על שיקולי קניית כלי הרכב של התושבים. אם רוצים שעיריות יטפלו בעניין, שייתנו את הסמכות המלאה - ובכלל זה גם על מספר כלי הרכב בשטח העירוני".
עוד מציין הבכיר כי בערים רבות בישראל יש מבנה היסטורי בלתי-ניתן לשינוי, שפשוט אינו מאפשר את הגדלת מספר מקומות החניה. בהתייחסו לנושא אכיפת עבירות החניה, אומר הבכיר כי אחד השיקולים העיקריים הוא שמירה על הסדר הציבורי, וזאת לטובת איכות החיים של התושבים.
ביקורת נוספת שמעלה הבכיר נוגעת לכך שבהצעת החוק החדשה, ח"כ ארדן פועל בניגוד להצעות חוק קודמות שלו: "אי אפשר לדבר על עידוד תושבים להשתמש באופניים ובכלי רכב אלטרנטיביים, כשמצד שני מעודדים חניה, ובכף מעודדים גם את השימוש בכלי רכב פרטיים. או שארדן מעודד אופניים, או שהוא מעודד מכוניות - זה לא יכול לעבוד ביחד".
"פלסטר שלא פותר את הבעיה"
בחברה להגנת הטבע בת"א-יפו לא מתלהבים מהצעת החוק החדשה, וזאת בגלל ההערכה כי היא תעודד את השימוש במכוניות פרטיות, ובכך תגרום לזיהום אוויר מוגבר. מהחברה נמסר ל-ynet כי "קידום בניית חניונים נוספים בחקיקה תעודד כניסה מאסיבית של עוד כלי רכב פרטיים, תיצור עומסי תנועה כבדים ותעלה את זיהום האוויר - הגבוה גם כך. הפתרון לבעיות התחבורה - ובפרט בעיית מקומות החניה - איננו ביצירת מקומות חנייה נוספים. לעולם ההיצע לא יעמוד בביקוש. רק עידוד השימוש ושיפור מערכת התחבורה הציבורית תפחית את הביקושים. הכשרת חניונים נוספים כמוה כפלסטר שלא פותר את הבעיה אחת ולתמיד, וגובה מאיתנו מחירים בריאותיים וסביבתיים חמורים. אנו מצפים מהמחוקקים לקדם חקיקה סביבתית ומתקדמת אשר תפחית את התלות בכלי הרכב הפרטי, כפי שנעשה בהצלחה בשאר ערי העולם כיום".