שתף קטע נבחר

רוצים כביש בטוח? שלמו למדינה

אם בקשת משרד התחבורה תאושר, צפויים בעתיד אזרחי מדינת ישראל לשלם אגרה לטובת תחזוקת חלק מכבישי הארץ. משרד התחבורה: "כך נעודד רמה גבוהה של כבישים". גלעד ארדן: "הממשלה כופרת בתפקידה"

המדינה מודאגת ממצב הבטיחות בכבישים, או שהחליטה שוב לשלוח יד לכיסי האזרח? בישיבת ועדת הכלכלה שנערכה היום (ג'), הודיע משרד התחבורה כי הוא מבקש לאשר גביית אגרה בגובה שני שקלים לנסיעה בקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל - ממחלף סורק עד מחלף קריית גת. בנוסף, המשרד הודיע כי הוא בוחן הטלת אגרה בכביש עוקף הקריות בצפון, כמו-גם עבור שימוש בנתיב התחבורה הציבורית בכניסה לירושלים.

 

צ'רלי סלומון, סמנכ"ל במשרד התחבורה, ציין בישיבה כי קיים מחסור בתקציבים לשדרוג ואחזקת כבישי מע"צ: "יש לעודד אגרה, כדי להבטיח רמה גבוהה של כבישים". עוד אמר כי בעולם ניכרת כיום מגמה של הפיכת כבישים שמומנו מכספי מסים לכבישי אגרה - "בארץ אין כביש שנבנה על-ידי תקציב המדינה ויש עליו אגרה, אבל במערב אירופה יש".


הציבור מימן סלילת כביש, ועכשיו גם את אחזקתו?

 

נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, קרן טרנר, הסבירה לוועדה כי בפני הממשלה עומדות שתי אלטרנטיבות בכל הנוגע לקטע הדרומי של כביש 6: "או כביש ברמת שירות גבוהה אחידה, מעל לרמה הקיימת בארץ, עם אגרה מופחתת - או להעביר את אחזקת הכביש למע"צ, שתתחזק מתקציבה השוטף. לדעתנו, זהו צעד חיובי ולטובת תושבי הדרום".

 

"הממשלה כופרת בתפקידה" 

שלא במפתיע, כוונת משרד התחבורה נתקלה בהתנגדות חריפה בוועדת הכלכלה. בשיחה עם ynet, אמר ח"כ גלעד ארדן, יו"ר הוועדה, כי לא ייתן ידו לגביית אגרה מהאזרחים בגין שימוש בכבישים שנבנו מכספי מסים. "הממשלה כופרת בחובתה לתחזק כבישים קיימים ומפילה את הנטל על האזרחים", אומר ארדן, "ודווקא באזור הדרום, שם האוכלוסייה חלשה. למה שלא ייקחו את הקטע בין הרצליה לכפר שמריהו, למשל, ויהפכו אותו לכביש אגרה? האם אנחנו רוצים שיהיו כאן כבישים טובים לעשירים, ומנגד כבישים ברמה נמוכה יותר לעניים? אם המדינה רוצה רמת שירות ואחזקה גבוהה בכבישים, היא יכולה לממן את זה בעצמה - בשביל זה הרי גובים מסים".

 

בהתייחסו לטענת משרד התחבורה, בדבר מגמה במדינות המערב להפוך כבישים ציבוריים לכבישי אגרה, אומר ארדן כי במדינות אלה יש מערכת תחבורה ציבורית מפותחת, המהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי. "במדינות כאלה זה עשוי להיות לגיטימי, מאחר שבפני האזרחים עומדת בחירה. אבל לא זה המצב במדינת ישראל".

 

לאור ההתנגדות בוועדה, נראה כי סיכוייה של הממשלה לאשר את הפיכת הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל לכביש אגרה, קלושים. יש לציין כי כדי להפוך כביש קיים, שנבנה מכספי משלם המסים, לכביש אגרה, הממשלה חייבת את אישור ועדת הכלכלה. "למזלנו, הממשלה זקוקה לאישור הכנסת", מסכם ארדן, "ואנחנו מתנגדים למדיניות לפיה הממשלה תגבה מסים נוספים, באמצעות אגרות נסיעה".

 

סביר להניח כי גם אם בסופו של דבר יהיה רוב בוועדת הכלכלה להצעת הממשלה, ישתמש יו"ר הוועדה בסמכותו, ויימנע מלהעלות את הנושא לדיון. בנוסף, בסמכותו לעכב את הדיון לתקופה של עד חצי שנה, כך שבכל מקרה נראה כי ידה של הממשלה תהיה על התחתונה.

 

"יש גבול לכל תעלול"

למתקפה של ארדן היה שותף גם החשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה. "יש פה תקדים מסוכן ביותר: זו פעם ראשונה שלוקחים כביש קיים ומבקשים להפריט אותו לגורם פרטי", אמר זליכה. "לא יעלה על הדעת שיחצו את הקו האדום הזה, כי לכל תעלול יש גבול. לא יתכן שגורם פרטי יקבל סמכות לגבות מס מאזרחים על רכוש ציבורי".

 

עוד אמר זליכה כי מס צריך להיות מוטל רק כשאין לממשלה ברירה אחרת. "לאורך 58 שנותינו אישרה הכנסת מקרים בודדים בלבד של גביית מס לצורך בניית כביש חדש - אולם רק כשמדובר בבניית כביש חדש. צריך לזכור שקטע 19 ו-20 כבר נבנו בכספי משלם המיסים".

 

זליכה ציין כי חברת דרך ארץ, המפעילה את כביש חוצה ישראל, תהיה המרוויחה הגדולה מהפיכת הקטע הדרומי בכביש לכביש אגרה. הסיבה קשורה לחוזה שנחתם בין החברה לממשלה: מעל היקף נוסעים שנקבע מראש, חברת דרך ארץ תהיה חייבת להעביר חלק ניכר מהכנסותיה למדינה, ובנוסף היא תחויב להרחיב את הכביש - על חשבונה. פתיחת הקטע הדרומי ככביש אגרה, תקטין את מספר הנוסעים באופן יחסי, וזאת מאחר שיש לו אלטרנטיבה: כביש מספר 40. "זה חלומם הרטוב של אנשי החברה", אומר זליכה, "כי הוא יקטין את מספר הנכנסים לכביש ויחסוך מהם מלהוציא כסף על הרחבתו".

 

המכתב מהדרום 

ארדן מציין כי לוועדת הכלכלה הגיע מכתב מראשי ערים בדרום, התומך בהפיכת הקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל לכביש אגרה. "זו שערורייה", אומר בכעס ארדן, "עוד לא ראיתי שראשי ערים מבקשים ללחוץ על האוצר לקחת אגרה, וזאת במקום ללחוץ על האוצר שיתקצב את אחזקת הכביש מכיסו".

 

ארדן תקף בחריפות את ראשי הערים החתומים על המכתב: "אתם לא מייצגים את תושבי הנגב. מסי התושבים הם שמימנו את סלילת הכביש - מדוע אתם פועלים לכך שהם יידרשו לשלם כאן מס נוסף?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתנגד בתוקף. יו"ר ועדת הכלכלה, גלעד ארדן
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים