שתף קטע נבחר

לכבוד מיליארד רינגטונים

אביב גפן הוא המינוי המושלם לניהול הלייבל של סלקום. אמן שמאמין שמסחריות באה לפני האמנות. גיא חג'ג' מתחיל להבין שזה אכן דור מזויין

השבוע התבשרנו שאביב גפן מונה למנהל הלייבל החדש של סלקום, ווליום מרס רקורדס. יש משהו עצוב מאוד בידיעה הזו, אבל דווקא לא מהסיבות המתבקשות.

 

אין כל רע בכך שחברה סלולרית תפתח לייבל מוזיקלי. להיפך, ככל שיתרבו האפיקים המוזיקליים המסחריים בארץ, כך תהיה לנו יותר מוזיקה ונוכל ליהנות ממנה ביותר דרכים. בסופו של דבר, הד ארצי היא חברה מסחרית בדיוק כמו סלקום.

 

גם אין פסול בכך שזמר כמו גפן ימונה למנהל הלייבל. אם כבר, כדאי שמוזיקאים יכללו בהנהלות כל חברות המוזיקה בארץ, כדי שבחברת תקליטים יהיה גם מי שידאג לאיכות התקליטים ולא רק לאיכות החברה. במובן מסוים, אין מתאים יותר לניהול לייבל של סלקום מאשר אביב גפן מודל 2007.

 

מה שמעציב בידיעה הם דבריו של גפן. בראיון שנתן השבוע ל"הארץ", אומר גפן: "כשאמן חדש פונה אלי, אני אומר לו: 'תקליט את השיר הכי יפה שלך, תוציא אותו, ואם הוא יתפוס ותראה שיש קהל, תקליט אלבום שלם'." רגע, רגע, אביב גפן אמר את זה?

 

אמת. כבר כמה וכמה שנים שאביב גפן אינו המהפכן-בעיני-עצמו שניסה להיכנס ברעש למיינסטרים הישראלי – והצליח יותר מדי. אבל מהפכן או לא, גפן זוהה תמיד עם תפיסה רומנטית של האמנות, ברוח שנות השישים החביבות עליו, לפיה האמנות והיצירה קודמות לכל. המינוי הזה והדברים של גפן מסמנים את סוף נפילתו הארוכה מאמן לעסקן, ומצדיקים את מינויו ללייבל שהוא קודם כל מסחרי, ורק אחר כך אמנותי.

 

כוכב אינסטנט

אם נאחזתם באיזה אופק ילדותי וקיוויתם שהאוטונומיה הניהולית לה זוכה גפן בחברה החדשה, תאפשר לו ליצור בועה של אמנות ראויה לשמה בלב המיינסטרים (כפי שהוא אכן יכול ליצור), אתם יכולים לשכוח מזה. מוזיקה צריכה זמן ומקום לגדול, במיוחד כשמדובר באמנים צעירים. אמן שמקבל עידוד להמשיך רק אם השיר הראשון שלו הופך ללהיט ברדיו, הוא אמן שמחונך לפופוליזם ולא לאמנות.

 

"ספק את הקהל שלך", אומר בעצם גפן לאמניו החדשים, "ורק אז תהיה הצדקה

למוזיקה שלך". ממש כמו במיזם אחר של סלקום, "כוכב נולד", האמן והקהל מחונכים לפסוק תוך שלוש דקות. זו דרך נהדרת ליצור כוכבנים לרגע, אבל לא תרבות, בטח שלא מוזיקה.

 

לפני שלוש שנים, בעונתה השנייה של "כוכב נולד", אמר גפן כי יום שידור הגמר של התכנית הוא "יום של טמטום למוזיקה הישראלית. זמרים צריכים לקבל את מעמדם בעבודה קשה. יש מקום לכולם, אבל אני מאמין שצריך ליצור ולעשות רוק ומוזיקה טובה, ולא ללכת לתחרויות טיפשיות". בראיון אחר אמר: "זו בושה, זאת פשוט בושה. זה מסרס כל מקוריות, כל חדשנות, כל אמירה".

 

באירוע הגמר של "כוכב נולד 4" כבר הופיע גפן על הבמה. את האות ה' בשם להקתו "התעויוט" הוא מכר ל"הונדה". המהפך המהיר ביותר במוזיקה הישראלית הושלם, וכיום אין מתאים ממנו לתפקיד המנהל החדש של חברת ווליום מרס רקורדס, שתפקידה לספק לנו להיטים שנוח לעבד לרינגטון, ולא אמנות שתישאר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גפן. קודם למכור ואחר כך ליצור
צילום: סיון פרג'
לאתר ההטבות
מומלצים