"הילדים בפנימיות חשים שהמורים נטשו אותם"
שגרת חייהם של יותר מאלף בני נוער שחיים בפנימיות לנוער בסיכון השתבשה בשל שביתת המורים "באופן שלא ניתן לפצות עליו", כך טוענים המומחים. בקרב בני הנוער בפנימיות מתפתחים מתח רב, תוקפנות וחרדה
מתח, תוקפנות וחרדה - מי שחשב ששביתת המורים תשמח את בני הנוער, השמיט כנראה מהמשוואה יותר מאלף בני נוער בפנימיות לנוער בסיכון, שנפגעים באופן חמור מהשביתה שהחלה לפני יותר מחודש.
400 אלף בני הנוער מסתובבים חסרי מעש ברחובות בשל שביתת המורים, אבל שגרת החיים של הצעירים שחיים 24 שעות בפנימיות, השתבשה באופן שלטענת המומחים "לא ניתן לפצות עליו". עבודת צוות המטפלים והמחנכים שפנימיות הוכפלה בחודש השביתה ולדברי ד"ר אורלי דביר, מנהלת חינוכית-טיפולית ברשת פנימיות ד.י.ש של משרד הרווחה, "המציאות הזאת פוגעת בחוסן הנפשי של הצוות, וזה מחלחל לחוסן הנפשי של הילדים".
לדברי דביר, הצוות בפנימייה מקיים פעילויות שונות עבור בני הנוער לאורך כל היום. "ניתן לראות שמאגר האנרגיות של צוות מטפלים שגייסנו לטווח המיידי מתחיל להיחלש, כי הם עובדים עם הילדים 24 שעות", אמרה.
החשיבות במסגרת עבור בני הנוער בפנימיות חשובה במיוחד. לדברי דביר, בני הנוער "חיים 24 שעות בפנימייה וזה מאוד משפיע. השגרה בשביל הילדים האלו זה עניין קריטי". דביר אמרה עוד כי בקרב הצעירים בפנימייה "מתפתחת תחושה שהמורים נטשו אותם".
דביר ציינה כי חוסר השגרה משפיע על בני הנוער ומחזיר אותם למצב הקשה בו היו לפני שהגיעו לפנימייה. "אני רואה דברים מאוד מדאיגים, כמו מתח גדול מאוד, תוקפנות וחרדה - אלה הם דברים שלא ניתן לפצות עליהם. חוסר היכולת שלהם לצאת החוצה ולפגוש בני נוער וצוות חינוכי, מחזיר אותם למצבים הקשים בהם היו נתונים כשקיבלנו אותם בהתחלה. אלה דברים שלא ניתן לפצות עליהם, צריך יהיה להתחיל מחדש".
גם מנהל כפר נוער "אהבה" לילדים בסיכון, יואב אפלבוים, סבור כי ישנה חשיבות רבה לשמירה על שגרת יומם של הצעירים בפנימיות. בשיחה עם ynet הוא מסביר כי הפנימייה גייסה מדריכים ומורים, שבעבר העבירו להם שיעורי עזר כדי לעבוד עם התלמידים בשעות הבוקר, כדי לשמור על שגרת הלימודים. "אם הם משועממים קורים דברים לא טובים", אמר אפלבוים.
אפלבוים מציין כי מדריכים שמועסקים באופן קבוע בפנימייה עובדים כעת 24 שעות, וזה מקשה על תפקודם. "זה מצב בעייתי מאוד, במיוחד משום שאלו ילדים שאינם צריכים לחיות מחוץ לשגרה", אמר, "נחזיק מעמד כמה שצריך כי אין לנו לאן לשלוח אותם, אבל זה מקשה עלינו. בסיטואציה הזאת אי-אפשר להביא תגבור למדריכים כי הם חייבים לרכוש אמון, משום שגם ככה הם סבלו מאוד מעולם המבוגרים".
שר הרווחה, יצחק הרצוג, אמר ל-ynet כי "למשרד יש אחריות לשלומם ולרווחתם של ילדים בפנימיות לאורך כל היממה, לרבות במצבים של השבתת מערכת החינוך". לדבריו, "במצב זה יתוגבר מערך צוות ההדרכה עבור ילדי הפנימיות שיוצאים למערכת לימודים סדירה במטרה לאפשר להם פעילות חברתית וחינוכית".