שתף קטע נבחר
 
צילום: גיל יוחנן

מה לומדים 60 אלף ילדים במצוקה? מי יודע

עמותה פרטית נבחרה להפעיל יום לימודים ארוך באזורי מצוקה. אבל מה היא מלמדת, היכן מיושמת התוכנית וכמה זה עולה להורים? מבקר המדינה גילה שמשרד החינוך אמנם נושא בעיקר הנטל הכספי, אבל לא שואל שאלות

משרד החינוך העביר לידי עמותה פרטית סמכויות שלטוניות מובהקות לצורך הפעלת יום לימודים ארוך - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. בדו"ח המתפרסם היום (ב') נקבע, כי בין הסמכויות שהעביר משרד החינוך לעמותה: הסמכות לבחור את היישובים, המוסדות והתלמידים שישתתפו בתוכנית; הסמכות לגבות כספים מהרשויות המקומיות ומהורי התלמידים; והסמכות לקבוע את תכני הלימודים.

 

לפני כעשר שנים החל משרד החינוך לקיים, בשיתוף עמותת קרן סאקטא-רש"י, תוכנית "פנימיות יום", המספקת מסגרת חינוכית לילדים באזורי מצוקה. באותה מסגרת שוהים התלמידים בבית-הספר עד 16:00, מקבלים ארוחה חמה, משתתפים בפעולות העשרה ומקבלים סיוע בהכנת השיעורים. בזמן זה, הוריהם יכולים לעבוד יום עבודה מלא.

 

לפי תקנות חובת המכרזים, כאשר מבקשת הממשלה לקיים מיזם ללא כוונת רווח, לא חלה חובת קיום מכרז, בתנאי שההתקשרות נעשית עם מי שתורם לפחות מחצית מעלות ביצוע המיזם. מבקר המדינה קובע כי במקרה זה, משרד החינוך לא קיים מכרז בנימוק שהעמותה תתרום מחצית מעלות התוכנית, אף שידע כי העמותה לא התחייבה לממן לפחות מחצית מהעלות. בפועל, נאלצו הרשויות המקומיות - והוריהם של כ-60 אלף התלמידים המשתתפים בתוכנית - לשלם שיעור ניכר מעלותה.

 

מבקר המדינה קובע, כי חיובם של רשויות והורים במימון משמעותה הגדלת הפערים בלימודים בין היישובים במקום צמצומם. זאת משום שרשות, שאינה יכולה לעמוד בתשלום - נמנע ממנה להשתתף בתוכנית.

 

החלטות העמותה אושרו ללא עוררין

משרד החינוך הוא הגוף היחיד המוסמך לקבוע את תכני הלימוד בשיעורים. ואולם, המבקר קובע כי במשרד החינוך לא התקיימו דיונים על אודות התכנים: העמותה היא שקבעה אותם, והמשרד לא דרש לאשר. משרד החינוך גם לא פיקח כנדרש על הלימודים במסגרת התוכנית, ולא דן ברשימת היישובים והמוסדות שייכללו בה - הוא קיבל את הרשימה מהעמותה ואישר אותה כפי שהיא.

 

ממילא לא קבע משרד החינוך את גובה הסכום שישלמו הרשויות המקומיות וההורים, שהרי כלל לא קבע כי עליהם להשתתף במימון התוכנית. המשרד אפשר לעמותה להחליט בנושאים אלה ואישר את החלטותיה ללא עוררין. מבקר המדינה קובע כי סמכות זו היא מהסמכויות השלטוניות שלא היה מקום שהמשרד יעביר לידיים פרטיות.

 

בשנים 2005-1999 הוטלה הוצאה בסך כ-225 מיליון שקלים על הרשויות המקומיות והורי התלמידים, בניגוד לתנאי שעמד בבסיס הפטור ממכרז. אמנם, מ-2002 נקט משרד החינוך כמה פעולות להגברת הפיקוח הכספי והמינהלי על העמותה, כגון העסקת רואה חשבון וחברת בקרה למעקב אחר פעילותה. עם זאת, המבקר קובע כי היקף פעולות אלו היה מצומצם מהנדרש, לעתים תוצאותיה לא נדונו בפורום המתאים, ולא תוקנו כל הפגמים שנמצאו.

 

לא ביצעו כנדרש אך משרד החינוך שילם

בדיקה מפורטת שביצע משרד המבקר לגבי יישום התוכנית בבתי-ספר בשבע רשויות מקומיות בשנת הלימודים התשס"ה העלתה כי בפועל, עבור ההפעלה בארבעה יישובים - שילם משרד החינוך יותר ממחצית העלות, ולגבי שלושת האחרים - הוא הסתפק בהשתתפות העמותה בשיעור של 5%-4% מהעלות בלבד. באחד היישובים, העמותה לא השתתפה כלל במימון.

 

במאי 2005 הגישה העמותה למשרד החינוך דו"ח ביצוע חלקי, בו דיווחה על ביצוע התכנית ב-86 בתי-ספר וב-133 גני ילדים, שכלל לא היו אמורים להיכלל בה על פי החוזה לאותה שנה. העמותה חייבה את משרד החינוך בכ-8.9 מיליון שקלים עבור ביצוע התוכנית במוסדות אלה, סכום אותו שילם המשרד. לעומת זאת, העמותה לא הפעילה את התוכנית ב-60 בתי-ספר וב-101 גני ילדים בהם התחייבה לעשות כן, והמשרד לא נקט צעדים בעניין זה.

 

בתשובתה למשרד מבקר המדינה מינואר 2006 הודיעה העמותה כי "יש שיישובים ומוסדות מצטרפים לתוכנית במהלך שנת הלימודים", וכי היא "קיבלה ממינהלת התוכנית אישורים לביצוע במוסדות האמורים".

 

במשרד החינוך לא נמצאו מסמכים המעידים שהמשרד אישר את השינויים בתוכנית. מבקר המדינה קובע, כי השינויים הרבים שחלו בתכנית המקורית מעידים לכאורה על תכנון לקוי, וכי משנת 2000 שילם המשרד לעמותה מאות מיליוני שקלים, מבלי לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לוודא שהתוכנית מבוצעת כמתוכנן ושדרישות התשלום עומדות בהוראות ובכללי בקרה מקובלים.

 

משרד החינוך: הליקויים תוקנו

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי רוב הליקויים שעליהם הצביע מבקר המדינה תוקנו על-ידי המשרד, וכי הם מתייחסים לשנים קודמות. עוד נמסר, כי בשנתיים האחרונות פועלת העמותה במוסדות החינוך במסגרת מכרז שזכתה בו בדצמבר 2005.

 

"במכרז נקבעו יעדים תפעוליים, רשימת היישובים והמוסדות שיכללו בתוכנית, וכן אחוז ההשתתפות, שנקבע על פי מבחן שיוויוני ואחיד. המשרד עורך בקרה ופיקוח על התוכנית באופן שוטף ומדגמי במהלך השנה באמצעות סקירת דו"חות הביצוע. בסוף השנה נערכת ביקורת מסכמת לבדיקת נכונות הדוחות והשימוש בכספים. בהתייחס לבחינת התוכנית, הרי שבימים אלה נבנית תוכנית הערכה לנושא זה", נמסר בתגובה.

 

בהכנת הידיעה השתתפה מורן זליקוביץ'
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים