התשובה לכשלון במתמטיקה: מיזם אינטרנטי לאומי
ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר קורא להקמת מיזם אינטרנטי להרמת פלטפורמה ללימודי מתמטיקה מגיל 0 ועד לבגרות. פרויקט שכזה יכול לסייע למדינת ישראל לשפר ולהוביל את תחום לימודי המתמטיקה בעולם
רמת המתמטיקה של תלמידי ישראל הולכת מדחי לדחי, אך במדינת ישראל כמו בכל נושא עוברים הלאה לסדר היום. העובדה שאין רעידת אדמה בכל הגופים האחראים על הנושא מעלה חשש קל שמדובר פה בבעיה סימפטומטית של המערכת כולה. השאלות הקשות המתעוררות: האם תוכל ישראל להוביל בטכנולוגיה במאה ה-21? האם תוכל ישראל להגן על עצמה מפני אתגרי ההווה והמחר?
הבעיות המרכזיות נובעות בראש ובראשונה מהשאננות הישראלית, מחוסר יד מכוונת ומבעיות אופייניות לחלק ממורי המתמטיקה. השאננות הישראלית המתבטאת בכל תחומי חיינו כמו הקטל בכבישים, השחיתות הציבורית והאלימות ברחוב, מוצאת את ביטויה גם באדישות לרמת החינוך בבתי הספר ובאופן ספציפי במקצוע המתמטיקה.
הצלחת העבר הרחוק (אי שם בשנות ה-60), היוותה נבג לכישלון. האמירה החוזרת ונשנית "המוח היהודי ייתן את התשובה" היא שיקוף של חשיבה אריסטוקרטית המתעלמת מהקורה מסביב. האמירה של "יהיה בסדר" הפכה ללוגו התרבותי של מדינת ישראל. יחי החלטורה והקומבינה, "תחי מדינת החפיף".
יותר מדי ניסויים
משרד החינוך איננו מהווה יד על מכוונת. יותר מידי שיטות וניסויים בלימודי מתמטיקה עברו ילדינו בשנים האחרונות. עד היום אינני בטוח האם מותר לילדיי להשתמש באצבעות לצורך חישובים מתמטיים או לא. עכשיו, לאחר שנים של למידה בעזרת הבדידים, מסתבר שהשיטה בודדה את ישראל ברמת המתמטיקה. למרות "המלצות" משרד החינוך מה צריך ללמד בכל שנה ושנה, בחלק ניכר מבתי הספר איש הישר בעיניו יעשה.
מלבד מורי המתמטיקה המצטיינים יש ארבע בעיות (העשויות לחפוף אחת את השניה) שחלק ממורי המתמטיקה סובל מהן. הסוג הראשון הוא המורה שאיננו אוהב את המקצוע, לעיתים אפילו חושש ממנו. צורת ההעברה שלו לא תשתף את התלמידים בחשיבה פשוט מכיוון שהמורה הנ"ל מאד הגנתי ויחשוש מלחשוף את עצמו לדיון פתוח עם התלמידים.
מורה שכזה איננו יכול להדביק תלמידים באהבה למקצוע. הוא מבחינת מי שאין לו את האש לא יכול גם להעבירה. הסוג השני הוא המורה שרוצה להיות נחמד לתלמידים. למה להכביד אם אפשר להקל. מתמטיקה דורשת הרבה תרגול אבל חשוב יותר להיות פופלריים, תמיד יש שנה הבאה.
מורה שכזה עשוי ליצור אשליה שהכל בסדר. הסוג השלישי הוא המורה שמלמד מה בראש שלו. הוא כבר ותיק ויודע יותר טוב מכולם מה צריך. הסוג הרביעי הוא המורה שנשחק. הוא התחיל את הקריירה המקצועית שלו במלוא המרץ אך בהתמודדות עם המערכת עבר לעסוק בהשרדות.
כמובן, כל השילובים בין הטיפוסים השונים אפשרי. מה שיקרה לעיתים רבות במערכת שכזאת הוא שאנו ההורים לא נדע מה מצבם של ילדינו עד שיהיה מאוחר מידי.
מיזם לאומי מתוקשב
אין ביכולתי לייעץ למערכת הגדולה אך בהיותי מומחה בתחום האינטרנט ברצוני להציע מיזם לאומי שלא יהיה נסמך לרשויות הפורמליות. אני קורא להקמת מיזם אינטרנטי להרמת פלטפורמה ללימודי מתמטיקה מגיל 0 ועד לבגרות. היתרונות של מיזם שכזה אדירות. היתרון המרכזי של המיזם הוא יצירת תוכנית אחת בעלת רצף לוגי מהשלב הראשון ועד האחרון.
כל תלמיד יוכל באמצעות מבחן קצר לדעת את מצבו האוביקטיבי. האינטרנט הזמין תמיד יוכל להוות מרכז למידה ללא הפסקה. כל תלמיד יוכל לתרגל לפי הכמות והקצב שלו - תלמיד חזק יתרגם מעט ומהר, בעוד שתלמיד מתקשה יוכל לתרגל הרבה ולאט יותר. כל שלב יבנה באופן מדורג כאשר הוא מכין לשלב הבא.
כל נושא יכוסה במרב התרגילים האפשריים לחזרה ולשינון. יהיה זה ספר המתמטיקה המסודר ביותר במדינת ישראל. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה לשלב מרכיב של פורומים וצ'אטים שיונחו על ידי מומחי מתמטיקה ויעסקו בסוגיות שידוע שהם מקור לקשיים.
הרצף הלוגי יאפשר למנוע את בזבוז הזמן האדיר הקיים במערכת החינוך כאשר חוזרים על חומרים שונים במתמטיקה על פי הגחמות של המורה הספציפי. התוכנית תבנה על ידי אימוץ קני מידה של המדינות המתקדמות ביותר בלימודי מתמטיקה בעולם כך שלאף אחד לא תהיה יותר הפתעה מההישגים של תלמידי מדינת ישראל. יתכן גם שעצם קיומה של הפלטפורמה תכפה סדר על המערכת הפורמלית האחראית על למודי המתמטיקה.
הפרויקט ימומן על ידי חברות ההי טק הישראליות המתריעות זמן רב על הרמה נמוכה בלימודי המקצועות הריאליים בישראל. השקעה בפרויקט זה תאפשר להם קבלה של כוח אדם טוב יותר וחסכון משמעותי בעלויות ההכשרה. לאחר שיוקם הפרויקט הנוכחי ניתן יהיה להרחיב את מודל העבודה גם לתחומי לימוד ריאליים טכנולוגיים אחרים.
אני קורא למרצי המתמטיקה באוניברסיטאות, למורים הבכירים למתמטיקה בתיכונים, בבתי הספר ובגני הילדים להתאחד להקמת הפרויקט. כל הרוטנים על מצבה הירוד של ישראל במתמטיקה - עכשיו הזמן לאחד כוחות. בפרויקט יהיו
1. ועדת על מייעצת: הועדה תכלול מומחים ללמידת המתמטיקה שינווטו את הפרויקט.
2. ועדה מנהלת: הועדה תעסוק בתרגום הרעיון לפלטפורמה אינטרנטית דינמית ומאתגרת. בסמכותה יהיה לחלק את המשימה הגדולה למשימות קטנות וישימות.
3. ועדות ממוקדות לגילאים השונים: הועדות הנ"ל יתחלקו על פי קבוצות הגיל הממוקדות.
עבודה נכונה על מיזם שכזה תוכל לבנות אתר ללמידת המתמטיקה באופן הדרגתי, מסודר ויעיל. פרויקט שכזה יכול לסייע למדינת ישראל לשפר ולהוביל את תחום לימודי המתמטיקה בעולם.
ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר עוסק בתחום הפסיכולוגיה החברתית-ארגונית על היבטיה האקדמאים והמעשיים. במחקריו הוא בוחן את הקשר בין אישיות הגולש ומאפייני גלישתו והשפעתם על רווחתו הפסיכולוגית. לביוגרפיה המלאה.