מי באמת קובר את הפרטת התחבורה הציבורית?
תהליך הפרטת התחבורה הציבורית בישראל נמצא בסכנה. הסיבה: כמו תמיד אצלנו, מאבקים פוליטיים, מלחמות יוקרה ואינטרסים בשווי מיליארדים
הפרטת קווי האוטובוס, שאמורה הייתה לשפר את איכות התחבורה הציבורית בישראל, עלתה על שירטון. המשמעות היא כי המשך תהליך הפרטת קווי האוטובוס, שמתוכנן היה לשנה הבאה, עומד בפני ביטול או לפחות דחייה. כל זאת כתוצאה ממאבקים פוליטיים בין משרדי האוצר לתחבורה, ובין חברות האוטובוס הוותיקות לחברות החדשות.
דן. מתנגדת לרפורמת התחבורה הציבורית (צילום: ירון ברנר)
נתקע בכנסת
בתקציב המתוכנן ל-2008, הוחלט כי יש להשלים את תהליך הפרטת קווי האוטובוסים בישראל: עד סוף השנה הבאה מתוכננת הפרטה של 25% מהקווים, כאשר תחילת הפרטת שאר הקווים תוכננה ל-2009. אולם הסעיף בתקציב 2008 העוסק בהמשך ההפרטה, פוצל מחוק ההסדרים (ראו בוקסה) כתוצאה מעבודת שתדלנות אינטנסיבית מצד מתנגדי הרפורמה. התוצאה: הדיון בנושא עבר לאחריות ועדת הכספים ונדחה לשנה הבאה, מבלי שנקבע לו תאריך מדויק. המשמעות: המשך הפרטת קווי האוטובוס נדחה לתאריך בלתי ידוע.
כדאי להבהיר כי ההתנגדות העיקרית מגיעה כמובן מצד חברות האוטובוס הוותיקות, אגד ודן. הסיבה ברורה: המשך ההפרטה יביא לכך ששתי החברות יאבדו נתח ניכר מפעילותן, כאשר אגד לבדה מחזיקה כיום ביותר מ-50% מקווי האוטובוס. במשרד האוצר הבהירו בעבר כי מצב זה של ריכוזיות-יתר מעכב את פתיחת השוק לתחרות. ולכן, בתקציב 2008 הוחלט כי חברה שמחזיקה ביותר מ-40% מכלל הקווים, לא תוכל להשתתף במכרזים חדשים, וזאת עד שלפחות שלושה מפעילים אחרים יחזיקו - כל אחד - ב-10% לפחות מהשוק.
שאול מופז - בעד אגד ודן
אלא שלאגד ודן הגיעה תמיכה ממקור בלתי-צפוי: שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז. בחודש מרץ האחרון, הקים מופז ועדה לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית, לאחר שהגיע למסקנה כי היא נכשלה. "הרפורמה, שיצאה לדרך לפני כמעט עשור, נכשלה", אמר אז מופז, "בעיקר מכיוון שלא הצליחה להגשים את מטרתה העיקרית - שיפור איכות השירות שניתן לאזרחי מדינת ישראל".מופז, כדאי להזכיר, נמצא בדעת מיעוט. משרד האוצר, מבקר המדינה, וגם חלק מהדרגים המקצועיים במשרד התחבורה מסכימים: ההפרטה - גם אם אינה חפה מטעויות או בעיות - תרמה לשיפור השירות ולהוזלת מחירי הנסיעה.
אז למה מופז מתנגד? בכנס תחבורה ציבורית, שנערך לפני כחודש, אמר השר כי לא יכול להיות שמשרד האוצר יקבע כיצד יש לנהוג בנושא התחבורה הציבורית: "לא ייתכן ששלושה-ארבעה פקידי משרד האוצר, שאין להם ניסיון וידע מקצועי בתחום התחבורה, יגישו לחברי הכנסת תוכנית לרפורמה בתחבורה הציבורית שהוכנה תוך חודש וחצי, ללא שיתוף אנשי המקצוע שלנו, ויבקשו מהם לאשר אותה".
השיקולים: פוליטיים-מפלגתיים בלבד
אולם במערכת הפוליטית לא ממהרים להאמין למופז. לדברי בכירים, נראה כי יש כאן מקרה של העדפת הוועדים הגדולים של דן ואגד, על חשבון האזרחים. לדבריהם, שיקולים פוליטיים פנים-מפלגתיים מנחים את קבלת ההחלטות של מופז, ולא שיקולים כלכליים או תחבורתיים. בקרבת שר התחבורה מכחישים כמובן את הטענות.
ומה קורה עם הוועדה שמינה מופז לבחינת הרפורמה? שישה חודשים הוקצבו לוועדה, בראשות פרופסור עזרא סדן, להגיש לשר את מסקנותיה הסופיות - כלומר, עד ספטמבר האחרון. אלא שרק בימים אלה נערכים במשרד לקראת דיון במסקנות, לאחר עיכובים רבים שזכו לשלל סיבות ותירוצים: פעם השר היה בחו"ל, פעם המנכ"ל היה בחו"ל, ופעם יו"ר הוועדה היה בחו"ל.
על-פי הערכות, הסיבה האמיתית לדחייה היא העובדה שהוועדה - בניגוד מוחלט לעמדת השר - סבורה כי יש להמשיך את הפרטת התחבורה הציבורית. וזו כנראה הסיבה לכך שאנשי השר מנסים למנוע דיון ציבורי במסקנות, בכל דרך אפשרית.
"טענות נבזיות"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות חסרות כל שחר שאין להם כל אחיזה במציאות, מאחר שפרסום מסקנות ועדת סדן מתעכב בשל סיבות טכניות בלבד. באמירתו כי הרפורמה נכשלה, לא התכוון מופז כי אין להמשיך ברפורמה אלא כי לא עמדה ביעדים שהציבו לה בכל הנוגע למתן השירות - במיוחד במגזרים הייחודיים, כמו המגזר הערבי והמגזר החרדי. והכוונה היא למה שארע עם חברת קווים בפתח תקוה או לחברת קונקס במודיעין.
"שר התחבורה מתכוון להאיץ את הרפורמה ולהרחיבה ביתר שאת, ולהביאה למצב האופטימלי בו כל נוסע יוכל לקבל שירות מהיר, יעיל וזמין. כל טענות על העדפות פוליטיות הן נבזיות וחסרות כל תוכן".