מה-1 בינואר: כביש מספר 1 בלי משאיות
בעקבות פניית ynet, הודיע היום משרד התחבורה כי החל ב-1 בינואר יסגר חלק מכביש מספר 1 בכיוון ירושלים, לתנועת משאיות. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש: "זה גימיק, זה פשוט לא רציני"
בשורה טובה לנוסעים בכביש 1, בין תל-אביב לירושלים. בעקבות פניית ynet למשרד התחבורה, הודיע היום (ד') אבנר עובדיה, דובר המשרד, כי כי החל ב-1 בינואר 2008, תיאסר כניסת משאיות לכביש, בקטע בין בן-שמן לירושלים. התנועה בקטע זה תיאסר על משאיות במשקל של יותר מ-12 טון, למשך שישה חודשים, בין השעות 06:00 עד 10:00.
סגירת הכביש לתנועת משאיות היא חלק מפרויקט ניסיוני של משרד התחבורה, שנועד לבחון כיצד משפיע ניתוב משאיות לנסיעה בכביש חלופי (443), על זרימת התנועה בכביש מספר 1. בנוסף, הפרויקט יבחן את ההשלכות על רמת הבטיחות בכביש וההשפעה על זיהום האוויר.
נהג משאית? בקרוב לא תוכל לנסוע לירושלים בכביש 1 (צילום: גיל יוחנן)
שיפור באיכות החיים
"מטרת הפרויקט היא לשפר את זרימת התנועה בכביש, וכך להעלות משמעותית את רמת השירות הניתנים לנהגים", אומר עובדיה. "כיום, כל משאית שנתקעת או זוחלת לאיטה בכביש, גורמת לעומסי תנועה כבדים מאוד, זאת מאחר ואין בו "נתיבי זחילה" או שוליים רחבים. ומאחר שבכביש 1 נעות כ-100 משאיות בשעה, מדובר בפגיעה קשה ברמת השירות לנהגים ובפקקים בלתי נסבלים".
לדברי עובדיה, סגירת קטע הכביש לתנועת משאיות כבדות, תביא לשיפור משמעותי בזרימת התנועה - גם עבור כלי רכב פרטיים, וגם עבור אוטובוסים. "בכביש הזה עוברים כ-100 אוטובוסים בשעה, ואחת המטרות העיקריות של הפרויקט היא לשפר את השירות של התחבורה הציבורית, ולאפשר זרימה מהירה וישירה עד ירושלים".
לצורך סגירת הכביש, נערכת מע"צ בימים אלה להתקנת שילוט מתאים בכניסות הרלוונטיות. בנוסף, משטרת התנועה תחל באכיפת איסור התנועה החל ב-1 בינואר, ונהגי משאיות שינועו בכביש בשעות האסורות ייקנסו. עובדיה: "להערכתנו, חלק מתנועת המשאיות תוסט לכביש 443, שמתאים הרבה יותר לכלי רכב כבדים, וזאת בגלל שהוא מישורי יותר ובגלל שיש בו שוליים רחבים. עם זאת, סביר להניח שחלק מנהגי המשאיות יחליטו להמתין עד לשעות המותרות לתנועה בכביש 1".
את הפרויקט הניסיוני ילווה צוות היגוי, שיכלול נציגים של משרדי התחבורה והגנת הסביבה, משטרת התנועה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "בתום תקופת הניסוי, הצוות יבחן את ההשפעה על התנועה, הבטיחות וזיהום האוויר, ויקבל החלטה האם לסגור את הכביש למשאיות באופן קבוע".
"גימיק פופוליסטי"
"זה גימיק, זה פשוט לא רציני", אומר ל-ynet יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש. "כל מה שזה יעשה הוא להעביר את הפקקים לשפלה. הרי מה נהגי המשאיות יעשו? כיום, המשאיות עולות לירושלים בצורה מדורגת. כשהכביש ייסגר, המשאיות יחכו, והפקקים יהיו בשפלה".בן-הרוש טוען כי כביש 443, המשמש חלופה לכביש 1, אינו מספק פתרון: "כבר כיום, התנועה בכביש בלתי נסבלת, ורק תחשוב מה ייקרה אם יתווספו לתנועה 130-120 משאיות בשעה, כל אחת באורך של 18.75 מטר. ותחשוב מה יקרה בכניסה לירושלים - כשפתאום ייכנסו אליה כל המשאיות הכבדות, בבת אחת".
לדברי בן-הרוש, משרד התחבורה בוחר בפתרון פופוליסטי שאינו משרת את האינטרסים של הציבור הרחב. "אפשר לפתור את הבעיה, בלי גימיקים: אפשר לסלול נתיב זחילה בכביש מספר, שיאפשר את עקיפתן. לחלופין, אפשר לעודד את עבודת המשאיות בלילה: אם הממשלה תיתן הנחות בתעריפי הנמלים למפעלים, יבואנים ויצואנים, אפשר יהיה להעביר חלק ניכר מנפח תנועת המשאיות לשעות הלילה, מבלי להשקיע כסף רב בתשתיות".
במשרד התחבורה ערכו שימוע למועצת המובילים, במהלכו הציגו בפני נציגיה את הפרויקט. עובדיה: "דיברנו עם המועצה, ואנחנו מודעים לכך שהם מתנגדים לניסוי. אבל התועלת שתצמח גדולה יותר מהנזק שייגרם למובילים. חשוב גם לציין שבשלב זה מדובר בניסוי - שבא לבחון אם אכן יש כאן פתרון לבעיית התנועה בכביש מספר 1".