שתף קטע נבחר
צילום: אור אלתרמן

תכלית בתחתית

דינו קזרס ומקס קאוולרה, שני ענקי מטאל, מספרים בראיון בלעדי איך זה מרגיש לגרד את התחתית ולמה הם מרגישים שם בנוח. דיסטורשנים ראש בראש

מה מחבר בין דינו קזרס למקס קאוולרה? כל אחד מהם הגיע מלהקה חשובה וענקית שהביאה איתה משהו חדש ושונה לעולם המטאל, שניהם ממוצא לטיני – קזרס שורשיו במקסיקו, וקאוולרה הוא שגריר המטאל העולמי של ברזיל, שניהם גיטריסטים מצוינים (למרות שקאוולרה הוא גם זמר אימתני) ושניהם חתומים בחברת העל "Roadrunner".

 

עכשיו שניהם גם עומדים בפני מבחנים חדשים: קאוולרה עם עוד אלבום של להקתו "סולפליי" ופרויקט חדש עם אחיו המתופף איגור שנקרא "Cavalera Conspiracy". קזרס עם להקה חדשה לגמרי בשם "דיביין הרסי" ואלבום טרי שלה. עכשיו, בראיון בלעדי, הם מגיעים שניהם לזירת המטאל, ראש בראש. 

 

זו לא הפעם הראשונה שקאוולרה (38) יוצר קשר עם ישראל. לפני כ-13 שנה הוא הגיע ביחד עם חברי "ספולטורה" לטייל בארץ הקודש ולצלם את הקליפ לשיר "Territory". לימים הפך הקליפ לאחד החזקים והקלאסיים של הלהקה המשובחת. "זה אחד מהקליפים הכי טובים שעשיתי בחיי", נזכר קאוולרה בישראל מביתו שבפיניקס, אריזונה. "יש לי זיכרונות טובים מישראל. לא ידעתי שיש כל כך הרבה אנשים שאוהבים את המוזיקה הזו. למרות שקולגות שלי שביקרו שם סיפרו לי, עדיין הופתעתי. אני רוצה להגיע להופיע בישראל כבר הרבה זמן, עוד מימי ספולטורה, וכשזה יקרה, זה יהיה מאוד מיוחד".


קאוולרה. חושב עלינו כבר הרבה זמן 

 

בימים אלה קאוולרה שוקד על האלבום החדש והשישי של "סולפליי", להקתו מזה עשר שנים. "כמעט בכל אלבום של הלהקה, במיוחד באחרונים, השתדלנו שלא להקליט את כל השירים באותו מקום אלא להחליף אולפנים בדרך, וזה נהדר", הוא מגלה, "אני לא אוהב להישאר באותו המקום, הכל מתחיל לשעמם ולהישמע אותו הדבר. זה יותר מאתגר כשאתה זז.

 

"אולי לפעמים זה קיים רק בתת-מודע אבל המוזיקה שלך נשמעת בצורה מסוימת בגלל הסביבה שבה יצרת אותה. הפעם הראשונה שעברה בי התחושה הזו הייתה כשהקלטנו עם ספולטורה את האלבום 'Chaos AD'. נסענו לאנגליה ולא חשבתי שלמקום יהיה אימפקט על עשיית האלבום. רק כשהאלבום יצא, הבנתי את הכוח של הסביבה, והרבה מאוד אנשים אמרו שהאלבום הזה היה צעד חשוב בחיים שלנו.

 

"אתה יודע, לפעמים זה לא היה כל כך פשוט להקליט, בגלל כסף", הוא מוסיף בחינניות, "לא תמיד יש לך תקציב טוב אבל כשישנה אפשרות לדחוף משהו למקומות אחרים, אני אעשה את זה. גם בזמנים שאין לך הרבה כסף, אתה לא צריך מקום מפואר, גם אולפן מחורבן זה בסדר. לא איכפת לי, ההיפך, זה אפילו די מרגש אותי".

 

לפעמים אתה גדול ולפעמים קטן

מסתבר שגם קזרס (41), שהגיע מהלהקה האדירה - "פיר פקטורי", לא מתרגש מנקודת תחתית. אם לקאוולרה יש אולפן מחורבן, לקזרס יש להקה חדשה והוא עומד במבחן להוכיח את עצמו מחדש. "אני לא ממש חושב על זה", הוא אומר, "נכון, הייתי בלהקה גדולה יותר והדברים אולי היו קלים יותר, אבל אלה עסקי המוזיקה. לפעמים אתה גדול ולפעמים קטן, ואין לי שום בעיה להתחיל בתחתית. כמובן שבהמשך הדרך כולנו היינו רוצים להפוך ללהקה גדולה הרבה יותר.


קזרס (מימין) עם הלהקה. "לפעמים אתה גדול, לפעמים אתה קטן"

 

"בסך הכל, בכל יום שאני מתעורר, אני מודה על כך שעדיין יש לי קריירה במוזיקה ושאני יכול לעשות את מה שאני אוהב. אני נהנה מהאתגר ההתחלתי. זה מזכיר לי איך 'פיר פקטורי' התחילה. כנראה שהימים הכי טובים התרחשו כשהיינו עוד להקה קטנה, אז לא היה הרבה לחץ. אבל כשאתה מתחיל לגדול, הלחץ מגיע מחברות התקליטים, ממעריצים, מעיתונאים, מכל כיוון, וזה היה משפיע עלי. אבל עכשיו כיף שוב, וזה מה שאני אוהב במוזיקה, היא משתנה.

 

"בנוסף, בעסק הזה יש הרבה אנשים שיהיו מוכנים להעיף אותך החוצה, אתה חייב להבין את העסק וגם זה מלחיץ. אבל כנראה שזה משהו שכל אחד שעובד בעסק מסוים מרגיש".

 

אני בטוח שבמהלך השנים הרבה מעריצים ניגשו ואמרו לך עד כמה הנגינה שלך השפיעה עליהם, איך אתה מסתדר עם זה?

 

"יש ילדים שבאים אלי ואומרים לי שאני משפיע עליהם ושאני הסיבה שהם התחילו לנגן על גיטרה. אני חושב שזה קול, אבל אני לא נותן לזה לעלות לי לראש. גם לי כמובן היו את ההשפעות שלי, וכשגדלתי, גם אני הלכתי לגיבורים שלי כמו דה אדג' מ-U2, זאק ויילד ואדי ואן-היילן. ניגשתי אליהם ואמרתי להם כמה אני מעריץ אותם. אני משתדל לשמור על צניעות בקטע הזה, לדבר עם הילדים ולומר תודה".

 

ומה אתה ממליץ לילדים האלה שרוצים להיות בלהקות גדולות?

 

"יש הרבה אשליות בנושא הזה. הרבה חושבים שהם יכולים להפוך לכוכבי רוק תוך לילה – אז לא. מי שחושב שהכל הולך לקרות תוך יום, לפעמים גם מתאכזב ואז פורש. אתה חייב להיות מאוד מסור למה שאתה רוצה ולמה שאתה מאמין בו. אתה צריך להאמין שהלהקה שלך הולכת להצליח, להסתגל עם האמונה הזו לדרך החיים שלך וללב.

 

"זה לוקח הרבה זמן והקדשה ויהיו הרבה דברים שאולי תצטרך להקריב במהלך השנים. זה יכול להיות חברות או אפילו את אשתך, מקומות לגור בהם, כסף. אבל אם אתה מוכן לעבור את כל ההקרבות האלה, אז כנראה שאתה יכול להיות בעסק. יש גם להקות שמתמזל מזלן ותוך זמן קצר הן מקבלות הצעות, אבל רובן לא".

 

הדברים הגדולים מגיעים ממקומות קטנים

אחד מהאנשים שעבד קשה בשביל להביא תוצאות היה קאוולרה, שהפך את ספולטורה למפלצת המטאל שהייתה ואחר-כך המשיך עם סולפליי. בתוך העבודה הרבה, קאוולרה הפך לנודע גם בזכות שיתופי הפעולה הרבים שלו. ממייק פאטון ועד שון לנון, עשרות היו שם איתו. אחרי כל כך הרבה שת"פים, קאוולרה לא מגלה מי הבא בתור.


קאוולרה עם "סולפליי". משתדל לנדוד ממקום למקום

 

"זה תמיד משתנה ותמיד מפתיע", הוא אומר. "יש לי חלום לעבוד עם הרבה אנשים. ג'יימס הטפילד מ'מטאליקה', אוזי אוסבורן, אני גם מאוד אוהב את 'מורביד אנג'ל', אבל אני לא יודע מה יקרה בהמשך. כשהזמן המתאים יבוא ודברים יתחברו, אז זה יקרה.

 

"מה שהכי יפה בשיתופי הפעולה שעשיתי במהלך השנים הוא שאף אחד

מהם לא היה בכוח, כל דבר פשוט התחבר בזמנים הנכונים. לפעמים אני מתקשר למוזיקאים בעצמי. אין הנהלה ענקית מאחורי ואין לנו משרד גדול בלוס אנג'לס או בניו-יורק, כך שהדברים הגדולים מגיעים ממקומות קטנים, וזה מדהים. אני פאקינג אוהב את זה".

 

אחרי יותר מ-20 שנה בתעשייה, איך אתה מסתכל על סצנת המטאל היום?

 

"יש כאלה שאומרים שהיא גדולה עכשיו יותר מתמיד, אבל אני לא לגמרי מסכים, כי זה מאוד תלוי איפה ומתי. לפני הרבה שנים 'ספולטורה' ניגנה בפסטביל "רוק אם ריו" בברזיל. היו שם שבעה ערבי מופעים עם האמנים הכי גדולים בעולם: 'גאנס אנד רוזס', בילי איידול, 'דוראן דוראן'. אחד מהערבים היה ערב מטאל, איפה שספולטורה הופיעה. אף אחד לא האמין כשהקהל הברזילאי רוקן את הקופה מכרטיסים באותו הערב. 'מגהדת'' ו'גוד'אס פריסט' גרמו לזה לקרות. כל הכותרת בעיתונים ביום למחרת קבעו שמטאל זו המוזיקה הכי גדולה בברזיל, למרות שאף אחד לא הכיר אותה".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאוולרה. הופתע מישראל
קזרס (משמאל). עם דיביין הרסי
לאתר ההטבות
מומלצים