חישמול הרכבת בחיפה - בלי עמודי חשמל בחוף
התוכנית להעביר את רכבת ישראל להנעה חשמלית טמנה בחובה בשורה של חיסכון באנרגיה וזיהום, אך כללה גם הצבת עשרות עמודי חשמל באזור החוף בחיפה. לאחר מאבק ממושך שניהלה העירייה התקבלה עמדתה בוועדה הארצית לשימור הסביבה החופית, והרכבת התבקשה למצוא פיתרון חלופי
מאבקה הממושך של עיריית חיפה נגד הפגיעה הצפויה בנוף העירוני מהתוכנית לחישמול רכבת ישראל רשם אתמול (ד') הישג חשוב. הוועדה הארצית לשימור הסביבה החופית קיבלה את עמדת העירייה וקבעה כי רכבת ישראל תיאלץ למצוא חלופה לתשתית החשמל העילית של הרכבת העתידית - ולגבש פתרון שלא יפגע בסביבה החופית החיפאית.
תוכנית הסבת הרכבת למערכת הנעת חשמל החלה לפני כארבע שנים, ובעיני רבים מדובר בבשורה סביבתית חיובית מאוד. לצד השיפור ביעילות הרכבת ובמהירות הנסיעה, מגלמת התוכנית בתוכה גם חיסכון באנרגיה וחיסכון בעלויות האחזקה - בהחלט בשורה ירוקה לשוחרי הסביבה. ואולם, אחד מחסרונותיה הבולטים של התוכנית היא תשתית החשמל העילית שיש להצמיד לכל אורך המסילות. מערכת כזו, חששו בעיריית חיפה, תפגע אנושות באזור חוף הים בעיר, שלאורכו מתפתלות המסילות.
הרכבת והחוף (צילום: צבי רוגר)
"לא מתנגדים לחישמול, רק לפגיעה בנוף"
החלטת הוועדה אתמול מהווה ניצחון ראשון של העירייה במאבק הממושך, שכן עד כה הולידו הדיונים בעיקר אכזבות. "הרבה מאוד שיחות שלנו מול נציגי הרכבת היו שיח חירשים בסוגיה הזו", אמר מהנדס העיר, אריאל וטרמן. הפעם האחרונה בה ספגה העירייה אכזבה היתה לפני כחודש, אז נדחתה עמדת נציגיה בדיוני הוועדה לתשתיות לאומיות.
"אנו כמובן לא מתנגדים לכך שהרכבת תעבור חישמול", מבהיר וטרמן. "המשמעות החזותית והסביבתית של פרויקט החישמול היא מרחיקת לכת - ולכך אנו מתנגדים".
מהנדס העיר מציין כי 10 מתוך 20 הקילומטרים של מסילות הרכבת בחיפה, מונחות בסמוך לחוף הים. אזור המחלוקת העיקרי הוא בקטע שבין חוף הכרמל לאזור הנמל. "בנוסף, צריך להבין שבחיפה מונחות כיום שתי מסילות, ובכוונת הרכבת להוסיף שתי מסילות נוספות", מוסיף וטרמן. "במילים אחרות, מדובר בפגיעה כפולה בחיפה, שבה חשיבות הנוף היא אקוטית".
החלופה אותה הציע מהנדס העיר בדיון מצדדת בשיקועה של הרכבת ובהולכתה במנהרה תת קרקעית, כפי שנעשה בכמה מדינות מערביות - דוגמת הולנד ובלגיה. בהקשר זה מדגישים בעירייה כי לא מזמן הסתיים בעיר פרויקט מנהרת תשתיות, שמטרתו היתה "לנקות" את הסביבה האורבנית מתשתיות החשמל העיליות שבה. "זה היה פרויקט יקר מאוד, והחישמול העילי (של הרכבת - י.ע-ד) פשוט יחזיר אותנו אחורה מהבחינה הזו", אומר וטרמן.
"בעייתיות נופית ואורבנית"
הנושא הטעון איחד סביבו את הקואליציה והאופוזיציה בעיריית חיפה. ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהוביל את המהלך, אמר בתגובה כי הוא מקבל בברכה את עמדת הוועדה. "חזית הים הפתוחה והנוף המדהים הנשקף לחיפאים, הוא הנכס החשוב ביותר של העיר, ושום גוף לא יוכל לגזול אותו מהתושבים". שלמה גלבוע, יושב ראש הקשת החיפאית הירוקה, ויושב ראש האופוזיציה בעיריה, אמר: "סביב המאבק הזה היתה הסכמה פה אחד, כי צריך להבין שהדבר היחידי שיש לנו זה הים ואתמול היה היום המאושר בחיי".
תגובת משרד הפנים: הוועדה לשמירה על הסביבה החופית הכירה בעובדה שהתוכנית שהוצעה יוצרת בעייתיות נופית ואורבנית על-ידי חישמול הרכבת באזור זה. על כן התבקשה רכבת ישראל להציג מספר חלופות שתאפשרנה לבחור את המתאימה ביותר למתן פתרון לבעיות אלה.
תגובת הרכבת: "לפני כחודשיים החליטה הועדה לתשתיות לאומיות לאשר להפקדה את תוכנית החשמול. הועדה בחנה באופן מקצועי ומעמיק את התוכנית וקבעה כי יש בה תרומה תחבורתית, יתרונות סביבתיים משמעותיים וכדאיות כלכלית. התכנית לוותה בתסקיר מפורט של השפעה על הסביבה וזכתה לתמיכה של המשרד להגנת הסביבה".
"מעבר לכך, בכל הנוגע לתוכנית החשמול באזור חיפה, הרי שכל שינוי ביחס להחלטה המקורית הינו בעל משמעויות לרבות: תפעוליות, הנדסיות ותכנוניות ודורש בחינה מחודשת ביחס לישימות ההחלטה והשלכותיה. אנו נתייחס לגופם של דברים לאחר שנקבל ונבחן את ההחלטה. למען הסר ספק, רכבת ישראל פועלת ותמשיך לפעול בעתיד בכפוף להחלטות ועדות התכנון".