הצעת חוק: חניה חינם ואופניים ברכבת
הצעת חוק חדשה שיגיש ח"כ גלעד ארדן, מבקשת לחייב את רכבת ישראל להתאים קרונות להסעת אופניים, ולהציע חניה חינם למשתמשים בשירותיה. במקומות בהם שטחי החניה באחריות הרשויות, החיוב יהיה סמלי
הכנסת מנסה לעודד תחבורה ציבורית: אם תתקבל הצעת חוק חדשה, יוזלו בקרוב מחירי החניה ליד תחנות הרכבת, וקרונות הרכבת יותאמו לנשיאת אופניים. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, יגיש בימים הקרובים הצעת חוק חדשה, לפיה החניה ליד תחנות רכבת בכל הארץ תהיה פטורה מתשלום או כרוכה בתשלום סמלי בלבד. בנוסף, יחייב החוק את רכבת ישראל לאפשר לנוסעים להעלות אופניים לקרונות, במטרה לעודד את שילוב שני אמצעי התחבורה כחלופה למכוניות פרטיות.
"זה אבסורד: המדינה משקיעה עשרות מיליארדים ברכבת, אבל כל עירייה מחליטה על מדיניות משלה בכל הנוגע לחניה בתחנות הרכבת", אומר ארדן ל-ynet. "אני מבין את רצון העיריות להרוויח כסף, אבל צריך לזכור שהן מקבלות מהמדינה תחנת רכבת לטובת תושביהן, ואז הן פוגעות בהם בכך שהן גובות עשרות שקלים עבור חניה".
רכבת ישראל: החניה תהיה זולה יותר (צילום: ירון ברנר)
"נורמה אחידה ומחייבת"
מטרת הצעת החוק היא לקבוע סטנדרט אחיד למחירי החניה ליד תחנות רכבת: נוסעים ייהנו מחניה חופשית בחניונים השייכים לרכבת ישראל, או ישלמו מחיר סמלי בחניונים שבשטחי רשויות מקומיות. לדברי ארדן, "צריכה להיות נורמה אחידה ומחייבת, כך שכאשר הציבור מקבל החלטה לוותר על מכונית פרטית ולעבור לרכבת, הוא ידע כי זה כדאי מבחינה כלכלית".במכתב ששלח בשבוע שעבר למנכ"ל הרכבת החדש, יצחק הראל, טוען ארדן כי גביית תשלום שאינו סמלי בחניוני הרכבת, מסכלת את המאמצים שמשקיעה הממשלה בעידוד השימוש ברכבת כחלופה למכוניות פרטיות. "גביית תשלום בחניוני הרכבת תפגע קשות במשתמשי הרכבת, ולא תסייע להגברת השימוש ברכבת כאמצעי תחבורה חלופי לרכבים הרבים הנעים בכבישי ארצנו".
ברכבת ישראל מסכימים עם ארדן. מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, מסר ל-ynet כי "גביית תשלום בחניוני הרכבת ובחניונים הסמוכים לה על-ידי הרשויות המקומיות, שגויה מהיסוד. הקצאת מקומות חניה, ללא תשלום או בתשלום מופחת, הוא אמצעי בסיסי, נדרש ומתבקש".
עם זאת, ברכבת מסבירים כי חלק מהחניונים בתחנות הרכבת נמצאים באחריות רשויות מקומיות. "לצערנו, רשויות רבות מטילות על רכבת ישראל תשלומי ארנונה גבוהים בגין שטחי החניה, המשמשים את תושבי הרשויות המבקשים לעשות שימוש ברכבות. זהו מצב אבסורדי, ואנו פועלים על-מנת למנוע זאת, לרבות ברמה המשפטית".
בשורה לרוכבי האופניים
כאמור, במקביל לטיפול בעניין החניה, הצעת החוק מתייחסת גם לנוסעים המבקשים להעלות אופניים לרכבת. כיום, רכבת ישראל אינה מאפשרת לרוכבים להעלות את אופניהם לקרונות. במכתב נוסף ששלח למנכ"ל הרכבת, כותב ארדן כי "שימוש באופניים בשילוב עם תחבורה ציבורית, עשוי להפוך את התחנות הציבורית לנגישות יותר עבור משתמשים פוטנציאליים, וכך להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ולהפחית את השימוש ברכב פרטי".
במחקר שהזמין ארדן ממרכז המחקר של הכנסת, מצוין כי שילוב אופניים ברכבת נהוג במדינות רבות בעולם. כך למשל בבריטניה, הותאמו קרונות רכבת לנשיאת אופניים, במימון קרן ציבורית. בהולנד השקיעו כ-200 מיליון יורו בבניית מקומות חניה מאובטחים לאופניים בתחנות רכבת. וביפן, משרד התחבורה מעניק הטבות מס למפעילי רכבת שמספקים חניה לאופניים בתחנות. בנוסף, מדינות שונות מתקינות נהלים הנוגעים לשילוב האופניים ברכבת, כמו למשל איסור העלאתם בשעות עומס או פטור מתשלום עבור אופניים מתקפלים.
ומה אומרים על כך ברכבת? "נפעל לבחינת הנושא במסגרת תוכנית העבודה הרב-שנתית של רכבת ישראל, אשר מגובשת בימים אלה". אולם, לצד ההבטחה לקדם את הנושא, מתברר שיש לא מעט מכשולים.
"מימוש שילוב אופניים ברכבת והובלתם בבטחה, דורש הקצאת מקום מיוחד בקרונות, ושינוי לוחות הזמנים של הרכבות, תוך הגדלת זמן העצירות בתחנות", מזהירים ברכבת, "אשר יבואו בשלב זה על-חשבון צמצום המקום לנוסעים, הגדלת זמן הנסיעה והפחתת תדירות הרכבות. בנוסף, נדרשים התקנת מתקני עיגון מיוחדים והתאמת הפתחים בקרונות, כדי למנוע פגיעה בנוסעים ונסיעה בטוחה".
ארדן אינו מתרשם מאזהרות הרכבת. "הרכבת לא ממציאה כאן שום דבר חדש", הוא אומר ל-ynet, "יש בעולם דוגמאות רבות לכך שזה עובד. אפשר, בשלב ראשון, לעשות פיילוט בקו אחד ולבחון איך זה עובד. בכל מקרה, בסופו של דבר שילוב אופניים ברכבת הוא אינטרס של הרכבת - כך הם יעודדו כמה שיותר קהלים להשתמש ברכבת".