מנכ"ל צומת ספרים: כמותית אני מוכר יותר מסטימצקי
אבי שומר, מנכ"ל רשת הספרים השנייה בגודלה בארץ, מצהיר כי מבחינת מכירות הוא דווקא גדול יותר מהמתחרה סטימצקי, ואומר כי יסיים את שנת 2007 עם מחזור של 250 מיליון שקלים. הרשת תפתח עוד 20 סניפים ב-2008 במטרה להגיע למחזור של 300 מיליון שקלים
"בתוך חמש שנים הצלחנו להשתלט על כ-30% משוק הספרים. נסיים את 2007 עם מחזור מכירות של כ-250 מיליון שקלים, מכירות של כ-4.6 מיליון עותקים וגידול של 30% במכירות". כך מצהיר אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים. לדבריו, במהלך 2007 חל גידול של 29.7% בהיקף המכירות של הרשת, מה שהביא לגידול של כ-9% בענף הספרים כולו, בניגוד לגידול של כ-3% בלבד בשנה קודמת. בחנויות הזהות מציגה הרשת גידול של 16%.
בחמש השנים האחרונות הוזילה צומת ספרים את המחיר הממוצע לספר ל–47 שקל, לעומת 64 שקל בעבר. בנוסף, בימים אלה, היא מציעה מבצע של ארבעה ספרים ב-100 שקלים, מה שמוריד את המחיר לספר ל-25 שקל בלבד, ושוחק עוד יותר את הרווחיות של הרשת. ההנחה הממוצעת ללקוחות הרשת עמדה השנה על כ-37% מהמחיר הקטלוגי. על כך אומר שומר, "מה שמפצה אותנו על השחיקה זו הכמות הגדולה של הכותרים שאנו מוכרים. כיום אנחנו מוכרים פי 4 ספרים ממה שמכרנו לפני חמש שנים. במבצע הנוכחי מכרנו בתוך 12 ימים 470 אלף ספרים".
בשנת 2007 נפתחו 12 סניפים חדשים של צומת ספרים, וב-2008 צפויה הרשת לפתוח 20 סניפים נוספים, שיביאו לפריסה ארצית של 80 חנויות, כולן בבעלות הרשת, וכן לשדרג ולשפץ 10 חנויות קיימות. ההשקעה בפתיחת הסניפים החדשים ובשיפוץ נרחב של סניפים קיימים עומדת על כ-3.5 מיליון דולר.
בין המיקומים בהם ייפתחו סניפים חדשים: קרית אונו, אשדוד, מודיעין עזריאלי, קניון איילון, פקר כפר סבא, ביג יקנעם, ראש פינה, עפולה, זכרון יעקב, מודיעין ישפרו סנטר, צמרות תל אביב U סנטר, אם המושבות פתח תקווה, קרית גת ביג, אשקלון, כרמיאל ובית חולים מאיר כפר סבא.
שומר צופה, כי בשנת 2008 יעמוד מחזור המכירות של הרשת על 300 מיליון שקלים ועד שנת 2010 היא תגיע לפריסה של 100 סניפים - מספר מקסימלי של סניפים מבחינת צומת ספרים - ותגלגל מחזור מכירות של למעלה מ-400 מיליון שקלים.
לטענת שומר, כבר היום הוא מוכר יותר ספרים מהמתחרה הגדולה סטימצקי, "כמותית אני מוכר יותר ספרים מהמתחרה", אך מחזור המכירות של סטימצקי גדול משלו בשל העובדה שהיא גם יבואנית יותר גדולה של ספרים ומגזינים וגם מכיוון שהיא מפיצה כותרים לחנויות.
בניגוד לסטימצקי שמרחיבה את מחלקות המוסיקה והדי וי די בסניפים, בצומת החליטו להתמקד בספרים. "ספרים זו ההתמחות שלנו", אומר שומר, "ולכן החלטנו להתמקד בתחום זה".
בשנת 2007 עמד תקציב הפרסום של הרשת על 15 מיליון שקלים ובעקבות הגידול במספר החנויות תגדיל הרשת את תקציב הפרסום לשנת 2008, והוא יעמוד על כ-20 מיליון שקלים.
מנתוני צומת ספרים עולה, כי 38.7% מהרכישות ברשת הם בקטגוריית הסיפורת, 33.2% הם ספרי ילדים ונוער, 10.9% מקטגוריית עיון, 9.1% ספרי פנאי והדרכה ו-5% בישול. ספרי העידן החדש תופסים רק 2.4% מהמחזור.
הישראלי הממוצע רוכש בשנה ששה ספרים (באירופה ארבעה ובארה"ב חמישה). 50% רוכשים ספרים לצריכה אישית ו-50% למתנות (לעומת 70% בארה"ב שרוכשים לצריכה אישית ו-30% למתנות). עוד עולה מהנתונים, כי ביום שישי אחוז המכירות הוא הגבוה ביותר בשבוע ומהווה 16.6% מהמחזור, ביום חמישי 15.5%, בימים ראשון עד רביעי 14.3% בכל יום, ושבת מהווה 10.7% מהמחזור.
על פי נתוני חברות האשראי, נשים הן כוח הקנייה העיקרי - 59.4% לעומת 40.6% גברים.