חינוך - ביד קשה או בפינוק?
מה עושים כשהילד לא רוצה לאכול? מקשיחים עמדות והולכים ראש בראש, או מציעים ממתק בסוף הארוחה? למיכל דליות הסופר-נני וליפעת ארליך יש דעות שונות
- מיכל דליות, 57, נשואה, אם ל- 4 וסבתא ל- 2, מומחית ליחסים, מרצה על מערכות יחסים בתוך המשפחה, בעבודה במערכות זוגיות ועוד, מאמנת ויועצת משפחתית, סופרנני הישראלית.
- יפעת ארליך, כותבת ב"נקודה" ומלמדת באולפנא בעפרה. עסוקה כעת בכתיבת תיזה בנושא "חלומות בשואה" במסגרת לימודי תואר שני ביהדות זמננו באוניברסיטה העברית. חברת מועצת יש"ע המתחדשת.
המקורות: כיצד לחנך?
על פי תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כד, עמוד א
תרגום:
רב הגיע לעיר אחת – קבע תענית על הציבור, אבל לא הגיע גשם (למרות התענית).
בא לפניו שליח ציבור והתחיל להתפלל.
אמר: "משיב הרוח" - ובאה רוח. אמר: "מוריד הגשם" - וירד גשם.
שאל אותו רב: מה מעשיך? (כלומר: באיזו זכות שלך הגיע הגשם?)
אמר לו: אני מלמד ילדים קטנים לקרוא (בתורה), ואני מלמד את בני העניים יחד עם בני העשירים, ומי שלא יכול לשלם אינני לוקח ממנו תשלום. ויש לי סלסלת ממתקים, ומי שמתעצל ולא רוצה ללמוד - אני משחד אותו בממתק ומפייס אותו עד שהוא בא ולומד.
(הטקסט בארמית: רב איקלע לההוא אתרא, גזר תעניתא ולא אתא מיטרא. נחית קמיה שליחא דצבורא, אמר משיב הרוח ונשב זיקא, אמר מוריד הגשם - ואתא מיטרא, אמר ליה: מאי עובדך? - אמר ליה: מיקרי דרדקי אנא ומקרינא לבני עניי כבני עתירי, וכל דלא אפשר ליה לא שקלינא מיניה מידי. ואית לי פירא דכוורי, וכל מאן דפשע - משחדינא ליה מינייהו, ומסדרינן ליה, ומפייסינן ליה, עד דאתי וקרי).
גשר ההלכה
סדרת "גשר ההלכה" היא פרי שיתוף פעולה של אתר ynet יהדות ו"גשר מפעלים חינוכיים" המביאים לכם הגולשים סרטון
קצר של לימוד בחברותא על נושאים אקטואליים בחיינו. הלומדים המשתתפים בסדרה הם בעלי זהויות יהודיות מגוונות, כאשר כל אחד מהם מביא את הפרשנות שלו למקורות היהודיים.
לסרטונים נוספים בסדרה כנסו לאתר "גשר".
בואו לדבר על "גשר ההלכה": כנסו לפורום דתיים-חילונים ב-ynet .