שתף קטע נבחר

נהגי הליסינג מתבקשים לחסוך בדלק

אופטימיות נאיבית או ניסיון אמיתי לשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים? פורום מנהלי ציי הרכב יקרא לנהגי הליסינג להתנדב ולהקטין את מספר הקילומטרים הפרטיים שהם עושים במכוניות הצמודות

נוהגים במכונית ליסינג? ל-ynet נודע כי תוך מספר שבועות תזכו למכתב יוצא דופן, ובו תתבקשו להימנע ככל האפשר מנסיעות פרטיות. המכתב הזה הוא יוזמת "פורום נוהגים היי-טק" - פורום מנהלי ציי רכב בכמה עשרות חברות, בהן אינטל, קומברס, סלקום, אמדוקס, מטריקס ועוד, המחזיקות יחד יותר מ-30 אלף כלי רכב. מטרת המכתב, "דף לנוהגים" בפי יוצריו, היא לחולל שינוי בהרגלי הנהיגה של העובדים, ולהעלות את המודעות לבעיית זיהום האוויר הנגרמת כתוצאה משימוש-עודף בכלי רכב פרטיים.

 

במכתב זה יודרכו העובדים כיצד לחסוך בדלק, ולהקטין את פליטת המזהמים בנסיעות יומיומיות. בנוסף, הפורום מתכוון לפנות למשרד האוצר בבקשה להפחית את שווי השימוש - המס החודשי שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד - עבור כלי רכב ידידותיים לסביבה, וזאת על מנת לעודד עובדים להעדיף אותם על-פני מכוניות אחרות.


עצרת לאסוף את הילדים? כבה את המנוע! (צילום: איי אף פי)

 

מיליארד ק"מ בשנה 

"יש היום מודעות לנושא איכות הסביבה", מסביר ל-ynet נועם קום, מנהל הפורום וקצין הרכב של חברת מטריקס. "אנשים מבינים שצריך לעשות משהו, אבל מבחינת משקל המעשים - זה עדיין לא מספיק. בתחום התחבורה, אין הבנה או הכרה בחשיבות שינויים קטנים בהרגלים היומיומיים שלנו".

 

אחד הפתרונות העיקריים שמצויינים במכתב כדרך להפחתת זיהום האוויר, הוא להקטין את השימוש הפרטי ברכב, ולבצע נסיעות הכרחיות בלבד. בנוסף, הפורום ימליץ על שינויים בשגרת היומיום: למשל, בנסיעה לאיסוף הילדים מבתי הספר, ממליצים לנהגים לכבות את המנוע בזמן ההמתנה, וזאת כדי להפחית את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. קום: "כבר היום אפשר לחסוך הרבה מאוד. העובדים של החברות בפורום נוסעים ביחד כמיליארד ק"מ בשנה - ואם כל אחד מהם ישנה קצת את ההרגלים שלו, אפשר להגיע לתוצאות מצוינות".

 

בהתייחסו לטענות כנגד חברות היי-טק, המאפשרות לעובדיהן נסיעה ללא הגבלה באמצעות חשבונות דלק בלתי-מוגבלים, אומר קום כי מדובר בהגזמה. "כבר כיום מגבילות חברות את השימוש ברכב הפרטי, על-ידי קביעת מכסת נסיעה חודשית, שכל חריגה ממנה ממומנת מכיסו של העובד".

 

שווי שימוש מופחת 

בפורום החברות מתכננים גם לפנות למשרד האוצר, בבקשה להפחית את שווי השימוש הנגבה כיום עבור מכוניות בעלות רמה נמוכה של פליטת מזהמים. "הפתרון הזמין כיום הוא רכב היברידי", מסביר קום, "אבל עובדים לא יהיו מוכנים לספוג פער של 520 שקל בחודש, גם עבור מטרה כמו שמירה על איכות הסביבה. גם מצד החברות, יש גבול למה שניתן לעשות. חלק מהחברות מסוגלות לסבסד את ההפרש בתעריף הליסינג, אבל לא את הפער בשווי השימוש".

 

מכוניות היברידיות מצוידות בשילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמלי, ופולטות פחות מזהמים מרכבי בנזין או דיזל מקבילים. בגלל מחירן הגבוה יחסית, הן אינן נכללות בקבוצות שווי השימוש הפופולאריות, ולכן מחייבות תשלום חודשי גבוה מהממוצע.

 

ראוי לציין כי ועדה בין-משרדית ל"מיסוי ירוק", שמתווה מדיניות לאומית לעידוד השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה, צפויה לקבוע כי שווי השימוש ברכב צמוד יקבע לא רק על-פי מחיר המכונית, אלא גם על-פי כמות המזהמים שהיא פולטת.

 

השפעה שולית

"קשה לי לראות מישהו מעובדי ההיי-טק משנה את החיים שלו בגלל מכתב כזה", אומר ל-ynet בכיר בחברת היי-טק. "אולי זה יעלה קצת את המודעות לבעיית זיהום האוויר, אבל לא יותר מזה - גם אם יסבירו לכולם שהעולם גווע, וחייבים להציל אותו".

 

הבכיר מצביע על בעיית עיתוי שבו תיתקל היוזמה הירוקה של הפורום: רק לאחרונה אישרה ועדת הכספים את ייקור שווי השימוש ברכב צמוד. "העובדים גם משלמים יותר עבור הרכב הצמוד, ועכשיו גם יבקשו מהם לצמצם את השימוש בו. זה חיבור לא מוצלח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטרה: פחות שימוש פרטי, פחות פקקים, פחות זיהום אוויר
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים