בקרוב יהיה יותר קשה להתקבל ללימודי הוראה
משרד החינוך יעלה את רף הקבלה לסטודנטים הרוצים ללמוד הוראה, ותמריצים יינתנו לבעלי ממוצעים גבוהים. מנגד, יקוצצו שעות הלימוד לתואר בהוראה בכ-25 אחוזים. השרה תמיר ל-ynet: "המבנה החדש ישפר את כוח ההוראה"
המורים יהיו מוכשרים יותר - אבל יוכשרו פחות. בתוך שלוש שנים יועלה רף ציון ההתאמה - שקלול של ממוצע הבגרות למבחן הפסיכומטרי - מ-500 ל-575. כמו כן יחל המשרד בתקצוב דיפרנציאלי של המכללות להוראה, במטרה לעודד מכללות חזקות שמביאות סטודנטים מצטיינים - מהלך שיוביל לסגירת המוסדות החלשים.
"יש היום עודף מכללות להכשרת מורים", אמרה ל-ynet שרת החינוך, יולי תמיר. "אנחנו מעודדים ייחוד של מכללות, אבל אנחנו רוצים לראות פחות מכללות. אלו שיישארו יהיו יותר איכותיות. לכן החלטנו על תמרוץ דיפרנציאלי - כל תלמיד מצטיין יקבל יותר תקציב ויותר הדרכה ואז את התלמידים האלה אנחנו פועלים באופן נמרץ לשלב במערכת".
עם זאת, למרות שבמשרד החינוך מתהדרים בשדרוג מעמד המורה, הרי שבפועל מקצץ משרד החינוך במספר שעות הלימוד לסטודנטים לתואר ראשון בהוראה. מספר השעות יירד מ-120 ל-90-96 בכל התואר. על כך אומרת השרה תמיר: "זוהי תוצאה של הקיצוצים הקודמים במערכת החינוך. אנו מנסים לתקן זאת כעת על ידי שינוי השיטה. אני חושבת שהמבנה החדש של שכר תוספת דיפרנציאלית ישפר את כוח ההוראה. עלייה בשכר תמשוך מורים יותר טובים".
על פי התוכנית החדשה להכשרת מורים במשרד החינוך, המטרה היא לעודד סטודנטים מצטיינים. לאלה תינתן תוספת תקן שעות שבועיות לאוכלוסיות לומדים בעלי נתוני קבלה. בעלי ציון התאמה גבוה במיוחד יקבלו גם מלגת שכר לימוד ותנאים נוספים. המכללות גם הן ירוויחו - על כל סטודנט מצטיין תקבל המכללה תוספת תקציבית. "זהו מודל דיפרנציאלי של תקצוב, המטרה שבתוך כמה שנים המכללות הטובות ירוצו אחרי הסטודנטים הטובים. זה יעצים את החזקות ויסגור את החלשות".
וכך תראה תוכנית קידום המצטיינים - החל משנה הבאה, הציון המשולב לרף ההצטיינות יעלה ל-625. כך למשל, סטודנט מצטיין יקבל מלגת לימודים כמעט מלאה תמורת מחויבות לשלוש שנות עבודה במערכת החינוך עם סיום התואר. עוד יקבל סטודנט מצטיין מלגת קיום של כ-5,000 שקלים בשנה. כיום לומדים במכללות להכשרת מורים כ-1,200 סטודנטים בשנה א', שרף הקבלה שלהם עונה על דרישות הכניסה לתוכנית המצטיינים. המשרד מקצה לטובת אותם סטודנטים כשבעה מיליון שקלים.
"השאיפה היא תוך שלוש שנים להעלות את תנאי הסף לקבלת מורים חדשים למערכת. זהו תהליך הדרגתי, מפני שאיננו רוצים להעלות את הרף בבת אחת וליצור מחסור במורים במקצועות בהם תנאי הקבלה נמוכים יותר כמו חינוך יסודי והגיל הרך", מסביר נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה.
יותר רוצים להיות מורים
למרות שמספר התקנים לקבלת סטודנטים להוראה צומצמו, ולמרות השביתה הארוכה שבהם איימו מורים רבים להתפטר - ישנה עליה של 4.64% בשיעור המצטרפים ללימודים הוראה במכללות להכשרת עובדי הוראה בשנה הנוכחית (תשס"ח) בה לומדים במכללות 5,408 סטודנטים חדשים, לעומת 5,168 סטודנטים בשנת שעברה (תשס"ז). לפני שנתיים למדו 4,496 סטודנטים חדשים להוראה.
למרות העלייה במספר הסטודנטים, הרי שלדברי גרינפלד נתונה מערכת החינוך במחסור חמור של מורים, בעיקר במקצועות השפה בעברית ובאנגלית. "מלבד מקצועות כמו לשון ושפה, הרי שאנו זקוקים למורים במדעים, אנגלית, מתמטיקה, תנ"ך, יהדות ואזרחות. זו אחת הסיבות שאנו מנסים לעודד מורים נוספים להיכנס למערכת", הוא אומר.
יש לציין כי סך כל תקציבן השנתי של המכללות להכשרת מורים הוא כ-500 מיליון שקלים. משרד החינוך ישקיע בתוכנית החדשה תוספת של 11 מיליון שקלים לעידוד סטודנטים מצוינים ולהעלאת רף הקבלה במסלולים נדרשים.