שתף קטע נבחר

סטודנטים: התוכנית להכשרת מורים - פיחות במקצוע

קיצוץ שעות הלימוד לתואר בהוראה ב-25 אחוז מעורר תגובות מעורבות. הסטודנטים מתנגדים, וגורסים שהצעד יוביל לירידה באיכות של פרחי ההוראה ובמקצועיותם, חרף העלאת הרף למבקשים להיות מורים. יו"ר המכללות להוראה חושב אחרת: "יותר שעות לימוד בכיתה אינן מעידות דווקא על איכות יותר גדולה"

"הסטודנטים לא מרוצים מהקיצוץ בשעות ההוראה ולא מתרשמים מהתוכנית החדשה. המתווה המוּצע הינו צעד נוסף במדיניות משרדי החינוך והאוצר - קיצוץ בתקציבים המגולמים בשעות לימודים". כך אמר אתמול (יום א') ל-ynet דן בונה, סטודנט להוראה במכללת סמינר הקיבוצים בתל-אביב, בתגובה לתוכנית החדשה של משרד החינוך. על פי התכנון - יועלה רף הקבלה לסטודנטים הרוצים ללמוד הוראה, ויינתנו תמריצים לבעלי ממוצעים גבוהים. בד בבד יקוצצו שעות הלימוד לתואר בהוראה בכ-25 אחוז. 

 

"מתמיהה התהדרותם של כותבי הדו"ח במלים גבוהות כ'העלאת האיכות', בה בעת שהזמן המושקע להכשרתו של סטודנט להוראה מוּעד לקיצוץ כה חריף", הוסיף בונה. "אם המתווה הזה יתקבל, זה יהיה עוד שלב בפיחות מעמדו של מקצוע ההוראה שיחשב פחוּת ממקצוע 'אקדמי'. כמו-כן יוביל מתווה זה לירידה באיכות ובמקצועיות של פרחי ההוראה. שוב נחזה במדיניות ממשלתית המשתמשת במלים יפות כ'רפורמות בחינוך', המובילות לדירדור מערכת החינוך".

 

תומר עובד, הלומד הוראה במכללת לוינסקי בתל-אביב ומשמש יו"ר ארגון הסטודנטים במכללות, מסכים עם דבריו של בונה. "אכן, יש צורך בתהליך שיעודד כניסת סטודנטים מצטיינים אל הסמינרים להכשרת מורים. תהליך כזה צריך להתחיל דרך מעמד המורה. איך תשכנע סטודנטים מצטיינים ללמוד מקצוע כה מבייש ובלתי מתגמל כהוראה?

 

"כסטודנט לחינוך אני שומע את התסכול הרב שבו נמצאים הסטודנטים האיכותיים, שבאמת באו מתוך אמונה ורצון לשנות, אך אין בידם את הכלים הדרושים. אל תקצצו לחלשים - הוסיפו תקציבים למצוינים".


"איך תשכנע מצטיינים ללמוד מקצוע כה מבייש?" (צילום ארכיון: עופר עמרם)

 

יו"ר פורום המכללות להכשרת מורים ונשיא מכללת קיי בבאר-שבע, פרופ' שלמה בק, דווקא תומך בצמצום שעות הלימוד של הסטודנטים. "זה מהלך טוב למכללות ואנו דוחפים לכך הרבה זמן", אמר בק ל-ynet. "יותר שעות לימוד בכיתה אינן מעידות דווקא על איכות יותר גדולה. כשמצמצמים שעות בכיתה יש יותר מקום לעבודה בספרייה ולהכנת שיעורים בבית. כמות השעות הייתה גדולה מדי ומשולה ללקיחת ארבעה חוגים באוניברסיטה".

 

לטענה כי גם שעות ההתמחות מצטמצמות הגיב פרופ' בק: "זה הכל יחסי לשאר הצמצום בשעות. אני לא חושב שהרבה שעות מועילות למישהו. שעות מול מורה לא משנות, אלא מה שלומדים. וכך הסטודנטים ילמדו הרבה יותר".

 

לדבריה של שרת החנוך, יולי תמיר, בעניין החשיבות שבצמצום מספר המכללות להכשרת מורים הגיב בק ואמר: "זה לא משנה כמה מכללות יש, אלא כמות הסטודנטים. יש לשמור על כמות אחידה של סטודנטים. אני מסכים שמספר המכללות להכשרת מורים בארץ גדול מעט יותר מדי, אבל לא בהרבה. לא צריך קיצוץ דרמטי".


פורסם לראשונה 30/12/2007 23:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הסטודנטים האיכותיים מתוסכלים". עובד
צילום: סיוון בינימינוב
"לא צריך קיצוץ דרמטי". בק
מומלצים