אחרי 12 שנה: עובדי כ"א ייקלטו אצל המעסיק אחרי 9 חודשים
מחר ייכנס לתוקף חוק חברות כוח אדם, לפיו עובדי קבלן יהפכו לאחר 9 חודשים לעובדים מן המניין; עד כה מנעה הממשלה את אישור החוק בהיותה המעסיק הגדול ביותר של עובדי קבלן במשק
אחרי 12 שנה של דחיות חוזרות ונשנות, ייכמס ממחר לתוקף חוק חברות כח האדם, לפיו עובדי קבלן ייקלטו כעובדי המעסיק הסופי תוך 9 חודשים.
החוק ייכנס לתוקף לאחר שהמשא ומתן בין ההסתדרות והממשלה לא נשא פרי, למרות דיווחים ראשוניים על הסכמה על מתווה עקרוני להסכם בין הצדדים. אם המשא ומתן היה מצליח, החוק היה מוחלף בהסכם בין הצדדים.
במשך 12 שנה דחתה הממשלה את יישום ההסכם באופן מלא, כאשר במיוחד הפריע לה הסעיף הקובע את הקליטה אצל המעסיק הסופי. המדינה היא המעסיקה הגדולה ביותר עובדי קבלן במשק, כ-45%, כך שקליטה מאסיבית שך עובדים מן המניין משמעותה גידול ניכר בסעיף הוצאות השכר של הממשלה, שמעדיפה להעסיק עובדים דרך "קניית שירותים".
באוגוסט השנה לחץ יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על אהוד ברק ושאר שרי מפלגת העבודה לסכל את כוונת משרד האוצר לדחות בחוק ההסדרים לשנת 2008 את כניסתו לתוקף של סעיף הקליטה בעוד 3 שנים. ניסיון זה צלח, ולאחריו נפתחו הדיונים עם האוצר וחברות השירותים בניסיון להגיע להסכמה על תנאי העבודה של העובדים ועל הפיקוח על חברות אלו, שלא מוגדרות בחוק כחברות כח אדם ולכן חוק חברות כח אדם אינו חל עליהם.
המתווה עליו הוסכם במשא ומתן קבע כי ההסתדרות תסכים להארכת סעיף הקליטה בחוק חברות כח האדם מ-9 ל-18 חודשים, בתמורה להחלת חוק חברת כח האדם גם על חברות שירותים, כגון שירותי ניקיון, שמירה וסיעוד. כמו כן, ייחתמו הסכמי עבודה קיבוציים חדשים לעובדי הקבלן, במקום אלו שנחתמו בשנות ה-70'.
בהסתדרות הגדירו אתמול את המצב כ-win-win. לדברי אחד מבכירי הארגון, אם יצליח המשא ומתן בסופו של דבר ייהנו מכך עובדי השירותים ואם החוק ייכנס לתוקף ללא הסכמה, ייהנו מכך עובדי חברות כח האדם.
בהסתדרות אומרים עוד, כי בשבועות האחרונים התנהל מו"מ אינטנסיבי עם משרד האוצר בעניין הרישוי, אולם במגעים שהתנהלו בימים האחרונים התברר כי הרישוי במתכונת שהממשלה מסכימה לתת הינו רישוי "על הנייר" בלבד, ואינו מבטיח הסדרה אפקטיבית של הרגולציה והפיקוח על החברות "נותני השירותים".
עיני אמר כי "במקביל להסדרת תנאי העסקתם של עובדי חברות כח אדם ההסתדרות אינה מתכוונת לוותר ובכוונתה למצוא דרך אפקטיבית אחרת כדי לטפל בעובדי הקבלן".