רוצים לשדרג את כביש 1? אתם יכולים להשפיע
לקראת פרויקט שדרוג מקיף לכביש 1, מבקשת מעצ את עזרת הציבור ברעיונות שיפור ציר התנועה המוביל לבירה. בתוכנית: נתיב שלישי, החלפת גשרים ומחלפים, חציבת מנהרות, ואפילו תצפית על משוריינים ופיתוח הנוף
מעצ מבקשת את עזרת הציבור: הציעו לנו פתרונות ורעיונות כיצד לשדרג משמעותית את כביש מספר 1. לקראת תחילת פעילות שדרוג כביש 1 בין ירושלים לתל-אביב, החליטה מעצ לבקש את עזרת הציבור בהצעות מקוריות, לפני שהיא מגישה את תכניותיה לוועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל). במסגרת פרויקט השדרוג, שיצא לדרכו ב-2010 ובעלות מוערכת של כשני מיליארד שקל, אמור ציר התנועה הראשי להתאים עצמו לסטנדרטים המקובלים כיום.
פקק בסיבוב מוצא. הפתרון יגיע בשנת 2012? (צילום ארכיון: גיל יוחנן)
"בתחנה האחרונה לפני שנתחיל בדיונים הרשמיים על עתידו של כביש מספר 1", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה), אלכס ויז'ניצר, "אנו מעוניינים לקבל תגובות להערות מוקדמות מהציבור הרחב.
כדאי לציין כי בפעם האחרונה ששודרג הכביש באופן ממשי, והפך לכביש דו-מסלולי אותו אתם מכירים כיום, הייתה בשנות ה-70. לדברי מעצ, השלב הראשון בתוכנית
יהיה בביטול סיבוב מוצא, והקמת גשר באורך 800 מטר במקומו - זאת בעלות של כחצי מיליארד שקל ובמהלך כשנתיים.
ורגע לפני שהתוכנית מוגשת לצורך אישור סופי, אתם מוזמנים לשלוח אלינו רעיונות שדרוג שונים, אותם הייתם רוצים לראות לאורך ציר התנועה הזה. זאת, בנוסף לרעיונות עליהם הוחלט כבר, ואשר מפורטים בהמשך. מועד הסיום למשלוח הרעיונות הוא ה-4 בפברואר, ואתם מוזמנים לעשות זאת לתיבת דואר מיוחדת שפתחנו עבורכם. הרעיונות הטובים והמקוריים ביותר, יועברו מיידית למעצ: wheelsmaaz@y-i.co.il
מרחיבים לשלושה מסלולים
ראשית מתכננים במעצ להרחיב את הכביש לשלושה נתיבים, בין מחלף שער הגיא לירושלים ובשני הכיוונים. במעצ עדיין לא יודעים לספר מתי יסתיימו העבודות, אך מעריכים את כלל פעילות השדרוג במספר שנים. יו"ר ועדת השדרוג, הוא האדריכל שמאי אסיף.
ומה עוד בתוכנית?
- הוספת שוליים ומעקות בטיחות לכל אורך הכביש.
- התאמת הכביש לנהיגה נינוחה ובעלת כמה שפחות עיקולים חדים.
- הקמת "גשר אקולוגי" מערבית למחלף שורש, שיאפשר מעבר בעלי חיים בביטחה.
- הוספת מחלפים וחיבור נוח לכביש 9, וכביש 16 (מנהרה מעמק מוצא למחלף גבעת מרדכי) העתידי.
- הקמת תחנת תצפית-מנוחה מסודרת בסמוך למשוריינים, לטובת פעילויות תיירותיות.
כך ייראה הקסטל (הראל) לפי ההצעה החדשה: הקווים הצהובים - מנהרה במקום כביש עילי המתפתל בכחול
במעצ חילקו את הכביש לחמישה קטעים שיטופלו בנפרד, אם כי יתכן ותהיה חפיפה - זמנית לפחות - בין שדרוג הקטעים:
1. משער-הגיא לשורש: הגבהת הכביש בחמישה מטרים, כדי לאפשר הרחבה בוואדי תוך פגיעה מזערית בטבע.
2. משורש לנווה-אילן: הקמת מחלף מסודר.
3. מנווה-אילן לעין-חמד: הרחבה בשני כיווני נסיעה, ופיתוח סביבתי.
4. מעין-חמד למוצא: פירוק גשר עין-חמד, והגבהת כביש 1 לטובת הבטיחות. המעבר בין אבו-גוש לעין-רפא, יתבצע מתחת לכביש. בנוסף יבוטל מחלף הראל, ובמקומו יוקמו שתי מנהרות באורך 650 מטר. המעבר בין שני צדי מבשרת-ציון יבוצע מעל המנהרות, ובמקום יוקמו תחנות אוטובוס וחניון "חנה-וסע". כן יחוברו בקטע זה כבישים 1 ו-16 העתידי. מנהרה ארוכה תוביל ממוצא לכביש בגין ומחלף גבעת מרדכי.
5. ממוצא לירושלים: ביטול סיבוב מוצא, ובמקומו הקמת גשר באורך 800 מטר. בקטע זה יתחבר כביש 1 לכביש 9, המוביל דרך עמק הארזים לכביש בגין ומחלף גולדה.