Yahoo הכריזה על תמיכה ב-Open ID
צעד משמעותי בדרך למימוש החזון של מערכת אחידה לזיהוי משתמשים מקוונים: Yahoo תתמוך בקרוב ב-Open ID 2.0 ותאפשר למשתמשיה להזדהות באמצעות שם וסיסמה - שישמשו אותם גם באתרים אחרים
במה מדובר?
גולשים נאלצים להתמודד היום עם סבך של סיסמאות - לשירותי דואר אלקטרוני, בלוגים, רשתות חברתיות, דפי בית אישיים, אתרי מסחר אלקטרוני, ניוזלטרים ועוד. השיטות להתגבר על הקושי לזכור את כל הסיסמאות מגוונות, החל מהאפשרות הפשוטה והלא נבונה של בחירת שם משתמש וסיסמה אחידים לכל השירותים, הדבקת השם והסיסמה בפתקית צהובה לצד המסך וכלה בשימוש בכלים לניהול הסיסמאות.בעבר נעשו מספר ניסיונות ליצור זהות מקוונת אחידה של שם משתמש וסיסמה שילוו את הגולש לכל אתר הדורש רישום, אך אלה נכשלו בעיקר מסיבות של חשש מפגיעה בפרטיות וניסיון של חברה מסחרית אחת לקדם את הרעיון. Passport ומאוחר יותר Windows Live ID של מיקרוסופט היא דוגמה טובה לכך.
זהות מקוונת בקוד פתוח
Open ID הוא ניסיון מסוג אחר המבוסס על קוד פתוח. מדובר בקרן עצמאית וקהילה של מפתחים שאינה קשורה לחברה מסחרית זו או אחרת, שקמה במטרה ליצור מסגרת טכנית אחידה ומאובטחת לניהול זהויות מקוונות. יוזם הרעיון הוא בראד פיצ'פטריק, מייסד שירות הבלוגים LiveJournal והיום עובד בגוגל. היוזמה הפכה רשמית לקרן המיועדת לקדמת את מימוש החזון בחודש יולי, 2007.
לא מעט אנליסטים טענו נגד הניסיון ליצור מערכת רישום אחידה וסברו כי היא אינה מציאותית, אך הצטרפותה של Yahoo ליוזמה מספקת ל-Open ID תנופה משמעותית. אם עד כה נפתחו 120 מיליון חשבונות של OpenID, החל מה-30 בינואר גם 248 מיליון משתמשי Yahoo יוכלו להשתמש במערכת והמספר הכולל של משתמשי OpenID גדל ל-368 מיליון.
לאחר הגדרה חד פעמית, כל גולש יוכל להתחבר ל-Yahoo.com ו-Flickr.com באמצעות שם המשתמש והסיסמה שלו ב-Open ID ולאחר מכן לעבור ישירות לכל אתר חיצוני אחר התומך ב-Open ID משלי שייאלץ להזין מחדש את השם והסיסמה. במקביל, אתרים חיצוניים המשתמשים ב-OpenID יוכלו לאפשר לגולשים שלהם להזדהות באמצעות חשבון של Yahoo.
עד כה תמכו ב-OpenID כ-9000 אתרים, המוכרים בהם הם Plaxo ו-AOL. נושא הרישום לאתרים נפרד משאלת המידע הנשמר אודות המשתמש והעדפותיו בזמן הגלישה. בהקשר זה, פייסבוק, גוגל ו-Plaxo הודיעו לאחרונה על הצטרפות ל-DataPortability.org, קבוצה הקוראת לשחרור הזהות המקוונת והמידע האישי משליטה של חברות וניהולם באמצעות מערכת מבוזרת.
במילים אחרות, רשתות חברתיות שיתמכו בפתיחות הזו, יאפשרו למשתמשים לגבות את החשבון שלהם, כולל פרטים אישיים, חברים, תמונות ומאפיינים נוספים, ולהעביר אותו בשלמותו לרשת חברתית אחרת. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד בדיוק תיושם "ניידות המידע" הזו.