שתף קטע נבחר

בטיחות בדרכים? מעכשיו זה פחות חשוב

שר הפנים, מאיר שטרית, מעוניין לבטל ועדות בטיחות בדרכים ברשויות. הסיבה: יש לחברי הוועדות יותר מדי עבודה, ועל הנושא הזה אפשר לוותר. שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "זו טעות שנשלם עליה מחיר יקר"

המאבק בתאונות הדרכים חשוב לכל אזרח במדינת ישראל? מתברר שלדעת שר הפנים, מאיר שטרית, יש דברים חשובים יותר - למשל עניינים חקלאיים. תאמינו או לא, אבל מחר (ב') עומדת ועדת הפנים של הכנסת לדון בביטול ועדות בטיחות בדרכים, שתפקידן ליזום ולתכנן פעילויות בנושא הבטיחות בתחומי השיפוט של הרשויות המקומיות. והסיבה לכך? משרד הפנים סבור כי לחברי מועצת העיר יש דברים חשובים יותר לעשות.

 

בתיקון לחוק העיריות, שיובא מחר לדיון בוועדת הפנים לצורך הכנה לקריאות שנייה ושלישית, נכתב כך: "ריבוי ועדות חובה, והצורך של חברי מועצה להתרוצץ בוועדות שונות, שחשיבותן כ'וועדות' מוטלת בספק, עשוי להסיט את חברי המועצה מהתרכזות בעיקר לכיוונים שאינם חשובים באותה מידה". ואילו ועדות חובה כן נכללות בתיקון לחוק? למשל ועדת חקלאות, שתייעץ בענייניה החקלאיים של העירייה האזורית.

 


תאונת דרכים בעיר. 182 הרוגים ברשויות המקומיות - אבל ועדות הבטיחות ייסגרו (צילום ארכיון: דוד גרטנר - דוברות משטרת תל אביב)

 

"זה בלתי קביל ובלתי נתפס, שוועדות אחרות תגברנה בחשיבותן על הצלת חיים בתחום המוניציפאלי", אומר ל-ynet שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "זו טעות שנשלם עליה מחיר יקר. לא ייתכן שהממשלה שאימצה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים על-פי דו"ח ועדת שיינין, תאפשר לאחד ממשרדיה להפר את סדר העדיפויות".

 

182 הרוגים בשנה 

הסטטיסטיקה יכולה ללמד מה עומד מאחורי המלים החריפות של אבואב: יותר מ-70% מתאונות הדרכים בישראל מתרחשות בתחום הרשויות המקומיות. על-פי נתוני משטרת ישראל, בשנה שעברה נהרגו במרחב העירוני לא פחות מ-182 בני אדם. 12,011 תאונות נרשמו, 173 מהן קטלניות, 1,122 מוגדרות כקשות, עם 21,105 נפגעים, בהם 1,241 פצועים קשה.

 

כדי לצמצם את מספר תאונות הדרכים במרחב העירוני, הוכנס תיקון לפקודת העיריות, לפיו מחויבת כל עירייה להקים ועדה לבטיחות בדרכים. על-פי התיקון, שאושר בסוף 1998, תפקיד הוועדה הוא ליזום ולתכנן פעילויות בתחום הבטיחות בדרכים, מתוך הבנה כי הרשות המקומית היא הגוף המתאים ביותר לטיפול בבעיות מקומיות. הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים, שהוקמה בשנה שעברה, אחראית על ריכוז הפעילויות ברשויות השונות.

 

אבואב, שכיהן בעבר כראש המועצה המקומית קריית טבעון, מסביר את חשיבותן של הרשויות במאבק בתאונות הדרכים: "נבחרי הציבור ברשויות המקומיות מיטיבים להכיר את העיר - יותר מכל אחד אחר. הם בעלי הידע, והם אלה שנושאים בהובלה, במנהיגות ובאחריות. כל שאר הגופים - משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עמותת אור ירוק - הם גלגלי עזר".

 

כהוכחה ליעילות הרשויות המקומיות במאבק בתאונות הדרכים, מצביע אבואב על כך שבחלק מהרשויות חלה ב-2007 ירידה במספר תאונות הדרכים ובמספר הנפגעים. "זה לא מקרי. האחריות לבטיחות בדרכים, שפעם התגלגלה כולה למשרד התחבורה, נכרכת היום לרשויות המקומיות. הרשויות שעשו מעשה - אלה שניתחו נכון את המצב, ותיקנו נקודות תורפה, למשל על-ידי בניית מעגלי תנועה או הוספת רמזורים ותאורה - השיגו תוצאות חיוביות".

 

שני מיליון שקל בשנה 

אחת הטענות העיקריות שהועלו לא פעם כנגד ועדות הבטיחות, היא חוסר יעילותן והעובדה כי הן משמשות בעיקר להגדלת מספר המינויים הפוליטיים בעירייה. בראיון ל-ynet לפני כחצי שנה, תיאר מנהל ההקמה של הרשות הלאומית החדשה, ליאור כרמל, את המצב ברשויות: "נכנסנו לתפקיד במאי 2006, וראינו שמטות הבטיחות - או שאינם קיימים, או שהעומד בראשם הוא נהגו של ראש העיר, או הגנן".

 

על המקום הנמוך של ועדות הבטיחות בסדר העדיפויות הלאומי, עשוי להעיד התקציב שייעדה להן הרשות הלאומית: בשנת 2006, הוקצבו לוועדות שני מיליון שקלים בלבד. עם כניסתו של שאול מופז לתפקיד שר התחבורה, הועלה התקציב ל-20 מיליון בשנה שעברה.

 

אבואב מתרעם על טענות בדבר חוסר יעילותן או נחיצותן של ועדות הבטיחות. "זו ועדה מאוד משמעותית, שמנתחת מדי שנה את תמונת המצב של תאונות הדרכים, והיא זו שמדרבנת לתוכנית-אב מוניציפאלית. על-בסיס העבודה של הוועדה קובעים תוכניות ומקבלים תקציב. זו לא סתם עוד ועדה. מדובר פה בחיי אדם, באנשים שאפשר להציל את חייהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר הפנים, מאיר שטרית. מעדיף ועדות חקלאיות
צילום: ניב קלדרון
צילום: גיל יוחנן
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים