שתף קטע נבחר

המכונית החשמלית - כל השאלות

פרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי וחברת רנו, זכה היום לברכת הדרך של כל צמרת המדינה. אלא שלמרות החיוכים והאופטימיות מקיר לקיר, יש לא מעט שאלות שהתשובה עליהן אינה ברורה. אנחנו מנסים להבין בכל זאת

"הגענו להסכם שעושה הרבה מאוד שכל - למדינת ישראל, לרנו-ניסאן, ולשי אגסי והצוות שלו". כך הצהיר היום (ב') במסיבת עיתונאים קרלוס גוהן - נשיא חברת רנו-ניסאן ואחד מבכירי תעשיית הרכב העולמית. הדברים נאמרו באירוע נדיר, שהתקיים במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס, ובמהלכו נחתם מזכר הבנות לקראת שיתוף פעולה עתידי בייצור ושיווק מכוניות חשמליות.

 

  • המהפכה החשמלית יוצאת לדרך - בישראל

 

מי ירוויח, מי יפסיד

בחודשים האחרונים עלה מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי וחברת "בטר-פלייס", לכותרות כל מדורי הכלכלה. האיש שנחשב לאחד מילדי הפלא של תעשיית ההיי-טק הישראלית, החליט - כך נראה - לפתור עבור מדינת ישראל את בעיות זיהום האוויר והתלות בנפט, באיבחת רעיון אחד: פריסת רשת טעינה למכוניות חשמליות ברחבי ישראל. הירתמות יצרנית הרכב רנו לפרויקט, רק מעידה כי אכן מדובר בנושא בעל חשיבות כלכלית אדירה.


מימין לשמאל: שי אגסי, קרלוס גוהן. מאחורי הדוכן - נשיא המדינה שמעון פרס (צילום: לע"מ)

 

אלא שעדיין, למרות החיוכים והאופטימיות הגורפת, נראה כי רב הנסתר על הנגלה. האם זה באמת הסכם שעושה הרבה מאוד שכל, לכל הצדדים? עבור רנו-ניסאן ושי אגסי, התשובה היא כנראה "כן": הם אכן מסכנים מיליוני דולרים, אלא שמדובר - בעיקר במקרה של רנו - ב"כסף קטן". בתמורה לכספם, הם מקבלים לא פחות מהתחייבות של מדינת ישראל להעניק למכונית חשמלית הטבות מיסוי חסרות-תקדים. המשמעות היא רווחים כספיים גדולים מהקמת התשתית הנחוצה עבור אגסי, ושדה ניסוי בקנה-מידה ארצי עבור רנו.

 

ומה עם מדינת ישראל? לכאורה גם היא אמורה ליהנות משיתוף הפעולה: מכוניות חשמליות יקטינו ללא ספק את התלות בנפט, ויצמצמו משמעותית את זיהום האוויר. כמו שאמר היום הנשיא, שמעון פרס: "נפט הפך למזהם הגדול בדורנו, נפט הוא גם המממן הגדול ביותר של הטרור, ונפט גם עושה צחוק מהדמוקרטיה, מאחר שהמחיר שלו מלאכותי לחלוטין".

 

אבל בין החזון - נכון וראוי ככל שיהיה - לבין הגשמתו, עומדות מספר בעיות קשות, שנדמה כי ממשלת ישראל מתעלמת מקיומן. כדאי שהציבור ידע מהן, וכדאי שהתשובות יגיעו בהקדם:

 

איזה גוף מקצועי החליט שזה כדאי? מדוע בחרה ממשלת ישראל להעניק הטבות מס מפליגות, והתחייבה להקים תשתית הטענה רחבת-היקף, בטרם סיימו משרדי ממשלה לבחון את כל היבטי פרויקט המכונית החשמלית? שימו לב: התקשורת כמעט והתעלמה מכך, אך בנובמבר האחרון החליטה הממשלה על הקמת מספר צוותים שייבחנו את ההיבטים השונים של פרויקט המכונית החשמלית. אולם, עד עתה רק צוות בין-משרדי בנושא מיסוי הגיש מסקנות, שאושרו לפני כשבוע. ומה עם שאר הצוותים? אלה יגישו מסקנות רק בעוד כחודשיים. ואלה הם הצוותים שבוחנים עניינים חשובים ביותר - כמו היבטים טכנולוגיים וסביבתיים.

 

המשמעות היא, כי עוד בטרם הסתיימה בחינת הפרויקט במלואו, החליטה הממשלה להעניק לו הטבות מס משמעותיות. בנוסף, הממשלה התחייבה - כפי שהוצג במסקנות ועדת המיסוי הירוק - בפני רנו-ניסאן, לשמור על פער של עשרות אחוזים במס הקנייה שיוטל על מכונית חשמלית, לעומת מס קנייה של מכונית רגילה, עד שנת 2019.

 

אזרחי ישראל כשפני ניסוי? האם ממשלת ישראל לא כופה למעשה על אזרחיה להשתתף בניסוי ראשון מסוגו - וחסר תקדים בהיקפו - לבחינת המכונית החשמלית? מי שישמש כשפני ניסוי של המכונית החשמלית, מי שיבדקו אם מדובר בחזון בר-מימוש או בחלום מופרך, הם למעשה אזרחי מדינת ישראל.

 

לכאורה, אין במעשיה של הממשלה משום כפייה על האזרחים לרכוש מכוניות חשמליות. אולם, הטבות מס שיוזילו משמעותית את מחיר המכונית החשמלית, תשתית ההטענה רחבת ההיקף ועידוד פעיל מצד כל גורמי השלטון - כל אלה יוצרים מצב בו פרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי, החברה לישראל ורנו-ניסאן, הופך לסוג של פרויקט לאומי. וזהו ללא ספק תקדים בתולדות תעשיית הרכב.

 

בעצם, למה דווקא מכונית חשמלית? מדוע מהמרת מדינת ישראל דווקא על המכונית החשמלית? חברת רנו-ניסאן "מפזרת סיכונים". גוהן הצהיר היום כי היצרנית שוקדת על פיתוח מגוון מכוניות ידידותיות לסביבה: היברידיות - המשלבות מנועי בנזין או דיזל ומנועים חשמליים, מכוניות בעלות מנוע תאי-דלק - המפיקות חשמל באמצעות תהליך כימי המבוסס על מימן, וגם מכוניות בנזין ודיזל בעלות מנועים יעילים וחסכוניים במיוחד.

 

צריך לזכור כי גם תעשיית הרכב העולמית אינה מחויבת למכונית החשמלית. כיווני הפיתוח רבים ומגוונים - ועד כה, עדיין לא ברור לאן תפנה התעשייה בשנים הקרובות. חברת טויוטה למשל, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, מאמינה במכוניות היברידיות. ב.מ.וו, יצרנית מכוניות היוקרה המובילה, מאמינה במכוניות מונעות מימן. ואילו מרצדס, אחת הבכירות שביצרניות הרכב, מפתחת כבר שנים ארוכות פתרונות המבוססים על תאי דלק.

 

אז מדוע ממשלת ישראל, באמצעות תמריצים כלכליים והתחייבות להקים רשת טעינה ארצית, מחליטה להמר דווקא על המכונית החשמלית? פרס, אגסי ושותפיהם מצהירים כי מדובר בשעת חירום, וחובה עלינו לנקוט במעשים. אמנם זו אמת שקשה להתווכח איתה, אבל האם דווקא מדינת ישראל - שאין בה תעשיית רכב, והיא חסרה ידע והבנה בתחום - יכולה לדעת טוב מכולם מה צופן העתיד?

 

ומה עם בעיות שקל בהרבה לפתור? כל צמרת המדינה הגיעה היום לברך את פרס, אולמרט, גוהן ואגסי. שרים, מנכ"לי משרדים ממשלתיים, יבואני רכב, אנשי עסקים, עסקנים פוליטיים - כל מי שיש לו יד ורגל בתחום, וגם כאלה שסתם נהנו מהסיקור העולמי. ובכל זאת מתקשה ממשלת ישראל לתת לאזרחיה פתרונות שנמצאים בהישג יד, מוכרים לכל, מובנים לחלוטין וכאלה שנוסו בכל העולם - תחבורה ציבורית יעילה ומתקדמת. אולי הגיע שממשלת ישראל תתגייס לקידום ולפיתוח התחבורה הציבורית, באותה התלהבות שבה היא התגייסה היום למען מיזם מסחרי-פרטי של מכונית חשמלית.  

 

ואלה רק השאלות העקרוניות. ירידה לפרטי הפרויקט כפי שהוצגו היום, מעלה שאלות נוספות, הנוגעות ליישום הפרויקט עצמו:

 

  1. טווח נסיעה - שי אגסי הבטיח טווח נסיעה של כ-200 ק"מ בין טעינה לטעינה. נשיא רנו, שתהיה אחראית לייצור המכונית, אמר היום כי מדובר בטווח נסיעה של כ-100 ק"מ בלבד בתנאים עירוניים. הפרש אדיר, בעיקר כאשר לוקחים בחשבון כי אותו טווח נסיעה הוא-הוא המכשול העיקרי של כל רכב חשמלי, וכאשר לוקחים בחשבון כי מרבית הנסיעות בישראל אכן מתבצעות בתנאים כאלה. מי צודק, ואיך בדיוק פותרים את הבעיה? בחברת בטר-פלייס אומרים היום ל-ynet כי עד שתגיע המכונית החשמלית לשלב הייצור, יספקו הסוללות שיהיו בשימוש טווח נסיעה ארוך מזה שעליו דיבר היום גוהן.
  2. לוחות זמנים - שי אגסי הבטיח כי כבר ב-2009 ינועו על כבישי ישראל אלפי מכוניות. היום אמר גוהן כי מכונית ראשונה תרד מפס הייצור רק ב-2011. אלפי מכוניות חשמליות מתוצרת רנו בישראל צפויות אם כך להגיע במקרה הטוב כשנתיים מאוחר מהתאריך בו נקב אגסי. מי צודק?
  3. מהיכן יגיע החשמל - שי אגסי חוזר ואומר כי החשמל לטעינת המכוניות יגיע בסופו של דבר מ"מקורות מתחדשים", כלומר - שמש, רוח וכדומה. קשה להאמין כי כבר בשנה-שנתיים הקרובות תהיה במדינת ישראל יכולת ייצור חשמל באמצעות מקורות שכאלה. אז מהיכן יגיע החשמל בכל זאת?
  4. אולמרט אמר - במסיבת העיתונאים היום, אמר ראש הממשלה כי "אין ספק שפריצת הדרך תהיה כשנצליח לייצר מצבר קטן, שיהיה מסוגל להפעיל מערכת רכב מבלי שיהיה צורך להטעין אותה כל זמן קצר". צודק אולמרט, אבל באותה עת שומט את הקרקע מתחת לפרויקט בטר-פלייס של שי אגסי, הנסמך על תשתית הטענה שמתחשבת בטווח נסיעה מוגבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שי אגסי ונשיא המדינה, שמעון פרס. הרבה שאלות לא פתורות
צילום: משה מילנר, לע"מ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים