שתף קטע נבחר
 

הנעה בגז: אלפי מכוניות ללא אישור בטיחותי

אלפי מכוניות נעות על הכבישים עם מערכת תדלוק בגז - ללא שקיבלו לכך אישור בטיחותי. הסכנה: תאונות, דליפה ואובדן הכנסות למדינה

בכבישי הארץ נוסעות כ-17 אלף מכוניות שהוסבו להנעה בגז, אלפים מהן ללא אישור בטיחותי. אלא שבמשרד התחבורה אמרו אמש: "לא ידוע לנו על מקרים של דליפות גז, שגרמו לנזקים כלשהם".

 

  • איך לעבור בשלום לגז

 

לפי הערכות נוכחיות, על כבישי ישראל נוסעות לא פחות מ-17 אלף מכוניות, בהן מותקנות ערכות גז. כל מי שמסב את מכוניתו לשימוש בגז, יכול להתקין "גלאי דליפות", שתפקידו להתריע על חדירת גז לתא הנוסעים ברכב. מחירו של גלאי כזה הוא כ-500 שקל, אבל מעטים בלבד מבקש להתקינו. זאת מכיוון שאין כל חובה כזו. כך אומר שי שחר, בעל מוסך מראשון לציון המתמחה בכלי רכב שהוסבו לשימוש בגז. לדבריו, משרד התחבורה צריך לחייב בעלי רכב מוסב לגז, בהתקנת גלאי.


תדלוק בגז (צילום ארכיון: גדי קבלו)

 

שחר סיפר כי בעבר טיפל במספר מקרים של כלי רכב שהגיעו אליו עם תלונות על דליפת גז. במרבית המקרים מדובר היה בהתקנה לקויה, אמר. לדבריו, מכון התקנים והטכניון החלו לאחרונה לאתר מכלי גז המותקנים בתחתית הרכב, במקום בתא המטען, לאחר שנהגים לא רצו כי נפח תא המטען יקוזז על-ידי מכל הגז הגדול. התקנה כזו עלולה להיות מסוכנת, שכן המכל חשוף כך יותר לפגיעות.

 

וזה כנראה עוד הרע במיעוטו. כפי שסיפרנו בעבר, רק חלק מהמכוניות המוסבות לגז רשומות ככאלה כנדרש. כיום, מ-17 אלף המכוניות שהוסבו לשימוש בגז, רק ‭4,300‬ קיבלו אישור לכך ממשרד הרישוי. לפי תקנות משרד התחבורה, רכב שהוסב לשימוש בגז חייב לעבור בדיקה של מעבדה מוסמכת.

 

אלא שעל רכב שאושר בבדיקה, חלה מגבלה להיכנס לחניונים תת-קרקעיים שאינם מאווררים. כדי להימנע מכך - ומבדיקות קפדניות בזמן הרישוי השנתי (טסט) - מעדיפים רבים להסב את הרכב, אך לא לבצע את הבדיקה. יש כבר מוסכים שהתמחו בהסרה חלקית של ערכת הגז לפני הטסט השנתי, והרכבתה מחדש לאחר התהליך.

 

כדאי לציין כי ברוב המכוניות, מדובר בהתקנה מאוחרת ("הסבה לגז") של הערכה, הכוללת הצבת מכל גז ושינויים קלים במערכת הדלק. התקנה שכזו מאפשרת לעשות שימוש בבנזין ממכל הדלק הרגיל של המכונית או בגז, ולעבור בין סוג דלק אחד לאחר בכל עת. יתרון הסבה לגז: מחירו לצרכן נמוך ועומד על ‭3.70‬ שקל לליטר גז, לעומת ‭6.35‬ שקל לליטר בנזין. תצרוכת הדלק כמעט ואינה משתנה, ובמקביל לחסכון ניכר, טווח הנסיעה גדל משמעותית תודות להימצאותם של שני מכלי דלק (אחד לבנזין ואחד לגז).

 

ממשרד התחבורה נמסר אמש כי לא ידוע על מקרים של דליפות גז או על נזקים כלשהם כתוצאה משימוש במערכת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכונית מוסבת לגז (ארכיון)
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים