שתף קטע נבחר

"משרד התחבורה מטעה ומתחמק"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ סטס מיסז'ניקוב, זועם על משרד התחבורה. לדבריו, המשרד מטעה את ועדת הכספים והכלכלה בנושא הפרטת מבחני התיאוריה, ואינו חושף נתוני אמת. משרד התחבורה: פעלנו לפי האישורים המתאימים

מיסז'ניקוב נגד משרד התחבורה. יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, עומד לכנס ישיבה משותפת של ועדות הכלכלה והכספים של הכנסת, כדי לדון בנקיטת סנקציות נגד משרד התחבורה. הנימוק: נציגי המשרד הציגו לטענתו בפני שתי הוועדות, נתונים מטעים לגבי הפרטת מבחני התיאוריה. עוד הוא טוען כי במשרד התחבורה לא עונים לפניות, ואינם מופיעים בפני הוועדות כדי לתת הסברים לנתונים מטעים.

 

ח"כ מיסז'ניקוב אמר כי נציגי משרד התחבורה שהופיעו בפני הוועדות, הצהירו על כוונה לבצע מיקור חוץ של המבחנים, כאשר בפועל מדובר בהפרטה מלאה של השרות. כאשר נשאלו אם הכוונה אכן להפרטה, ענו נציגי המשרד מפורשות שאין כוונה להפריט את השרות. "על סמך הנתונים שהוצגו בפנינו, אישרנו למשרד התחבורה להפריד את אגרת מבחן הנהיגה, ולקבוע אגרה נפרדת לטסט מעשי, ואגרה נפרדת ונמוכה יותר, למבחן התיאוריה".


צילום אילוסטרציה: סבסטיאן שיינר

 

אולם לטענת מיסז'ניקוב, "בפועל התברר שמדובר בהפרטה מלאה של השרות. בעקבות כך, פנינו לסמנכ"ל משרד התחבורה האחראי על התחום, עוזי יצחקי, וביקשנו לקבל נתונים על ההתייעלות שתושג באמצעות הפרטה מלאה. כיצד זה ישפיע על בוחני הנהיגה, ומה תהיה תועלת לציבור מהליך זה", אומר מיסז'ניקוב. "ממידע שהגיע אלינו עולה כי לא תהיה התייעלות, אלא להיפך".

 

עוד מסביר יו"ר ועדת הכספים: "בנוסף ביקשנו לקבל הסברים על חומר שהגיע לידינו, ואשר מעיד על אי סדרים לכאורה בהובלת מהלך ההפרטה, ובחירת חלק מספקי השרות. לצערי, לא רק שאנשי משרד התחבורה לא הגיעו כדי לתת הסברים, אלא שאף לא טרחו לענות למכתב ששלחנו למנכ"ל משרד התחבורה עוד ב-3 בדצמבר 2007".

 

מיסז'ניקוב מסיים ואומר: "לצערי השתרש נוהל בו פקידים בשרות הציבורי, מזלזלים בגורמים מוסמכים שפונים אליהם. זה מצב שאי אפשר להשלים עמו. לכן אני מתכוון לזמן את שתי הוועדות לדיון, כדי להחליט על נקיטת סנקנציות נגד המשרד".

 

במכתב שנשלח ב-3 בדצמבר למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, טוען היו"ר כי ועדת הכספים ביקשה ממשרד התחבורה לא להתחיל בגביית אגרת מבחן מפוצלת, עד שתקיים דיון נוסף בנושא. זאת למרות שפיצול האגרה אושר, ולאור ממצאים חדשים שהגיעו אליה. אלא שהמשרד החל בגבייה בכל זאת, ואף הודיע על תחילת הליך בו את מבחני הנהיגה העיוניים יבצעו זכיינים פרטיים.

 

"בפני הוועדה הובאו נתונים מטעים, שכן ככל שיורדים לשורשו של ענין, עולה כי מדובר בהפרטה ולא במיקור חוץ. מדובר הלכה למעשה בהפרטת מיבחני התיאוריה ללא ההליך הנדרש בחוק", כתב מיסז'ניקוב. לדבריו, בסמכותה של ועדת הכספים לא לאשר את שינוי התעריף, ובכך לעצור למעשה את תהליך המיקור. מיסז'ניקוב דורש גם ממנכ"ל משרד התחבורה "להביא ללא דיחוי את כל הנתונים וההסברים המפורטים להליך ההפרטה, את רשימת הזכיינים הפרטיים לביצוע המיבחנים ונתוניהם, כדי לקיים דיון מעמיק ועניני בנושא".

 

עוזי יצחקי, סמנכ"ל משרד התחבורה, טוען כי המשרד קיבל אישור להעברת המבחנים לגורמים פרטיים, תהליך שיהיה לטובת הציבור. לדבריו, ניתנה ארכה נוספת לזכיינים להערך לקראת עריכת המבחנים, ותוך חודש וחצי יועברו מיבחני התיאוריה לזכיינים.

 

מנגד טוענים בוחני המשרד, המתנגדים להליך, כי התוצאה תהיה פגיעה בציבור. לטענתם, אין די נקודות בהן יערכו המבחנים. משרד התחבורה הודיע אמנם על 25 אתרים, אך לטענת הבוחנים יש רק 15 שאושרו. וגם בהם, כך הם אומרים, לא נתמלאו כל דרישות המכרז. למשל דרישה למיסוך שתמנע אפשרות לשיחות טלפון, או העברת הודעות SMS לנבחנים, בגלל התנגדות משרדים שכנים לדרישה זו.

 

לטענתם לא ברור גם אם כל הזכיינים אכן עמדו בדרישות המקדמיות למכרז, ואם לא נעשו "תרגילים" של שינוי שמות תאגידים כדי להשתתף במיכרז. תלונות אלה הועברו ליו"ר ועדת הכספים.

 

עוזי יצחקי אמר אתמול בתגובה: "כל ההליך, כולל המכרז לבחירת הזכיינים, נעשה באופן חוקי, פומבי ושקוף. נראה לי מוזר שאחרי ארבע ישיבות מועלית טענה כי הליך העברת המבחנים לזכיינים חיצוניים לא היה ברור, ולא הוסבר כהלכה. נראה כי מאחורי הענין עומדים גורמים אינטרסנטיים, שמנסים למנוע את ההליך שמטרתו לשפר את השרות לציבור, והם מסיתים את ח"כ מיסז'ניקוב ללא כל הצדקה".

 

עוד אמר כי לא תהיה כל פגיעה בעובדי המשרד העוסקים כיום בנושא התיאוריה, והם יקלטו כולם בגופים הפרטיים שיערכו את המיבחנים, ואף יגוייסו עובדים נוספים לצורך שיפור השרות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ סטס מיסז'ניקוב
צילום: עטא עוויסאת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים