שתף קטע נבחר

ראש הנקרה: טיול ליום סגריר

ראש הנקרה יפה בכל ימות השנה, אבל דווקא החורף הופך את הטיול באתר שבו הרכבל הקצר התלול בעולם, נקרות מים מרהיבות ומיצג אור-קולי היסטורי לדרמטי במיוחד

שמורת הטבע של ראש הנקרה נמצאת בקצהו של כביש מספר 4, בנקודה הכי צפון-מערבית של מדינת ישראל, והיא אחת משמורות הטבע היפות והמעניינות בארץ. הנסיעה אמנם ארוכה, אך חוויית הביקור במקום בהחלט שווה את המאמץ.

 

בפתיחת הביקור כדאי לנסוע ברכבל שאורך 102 מטר, לו שתי קרוניות (האחת יורדת והשנייה עולה), המוביל ממעלה הרכס אל הנקודה בה אפשר להתרשם מן הנקרות. הנוף הנשקף בירידה מרהיב, וכדאי להיות מרוכזים כדי לא לפספס את החוויה - הנסיעה מטה קצרה ביותר. למעשה, זהו הרכבל התלול והקצר ביותר בעולם: הוא יורד לנקרות מגובה של כ-70 מטר מעל פני הים בזווית של 60 מעלות.

 

הפינה הצפון-מערבית של ישראל. ראש הנקרה (צילומים: עינב ברזני)

 

בתקרת הנקרות ניתן להבחין בעטלפי פירות ויוני סלעים רבים מקננים על המצוק. גם שפן הסלע המצוי מסתובב באזור החניון ובין הסלעים באתר, ועד שנות ה-50 אפילו נצפו באזור כלבי ים משתזפים על המצוקים.  

 

כיום מהווה אזור החוף של ראש הנקרה אתר הזדווגות לצב הים החום המצוי בסכנת הכחדה - הצבה מטילה ביציה במפרצוני החול שעל החוף, ובלילות ירח מלא, תושבי הקיבוץ מספרים שניתן לצפות במאות צבים קטנטנים נוהרים אל מי הים מיד לאחר בקיעתם מהביצה.

 
 

צורות מעניינות ומגוונות במסלול הנקרות

 

אולם האטרקציה המרכזית בשמורה הן ללא ספק הנקרות. לאחר הירידה מהרכבל, פוגשים המטיילים נקרות מרהיבות בסופה של הליכה ארוכה במערה חצובה ומוארת. במשך מאות אלפי שנים שרשרת של זעזועים תת קרקעיים יצרה סדקים בסלע. מאז ועד היום, הגלים הניתזים בין הסדקים ממיסים ומרחיבים מחילות ומערות קטנות בסלע, ותוך כדי כך חורטים צורות מעניינות ומגוונות במסלול הנקרות הטבעיות שאורכו כ-200 מטר.


מטיילים בין המערות

 

חווית הטיול בנקרות מתעצמת בימי החורף, בעת סערה כשמהירות הרוח גבוהה, רסס הגלים עשוי להגיע לגובה של 35 מטר. התנפצות המים אל הסלע נשמעת ביתר שאת, וניתן אף לחוש בסלעים המזדעזעים מחבטות הגלים בנקרות. בהמשכו של המצוק הלבן היורד לים, מיד עם היציאה ממסלול הנקרות לכיוון דרום, חפשו פסל טבעי גדול מימדים שנקרא "רגל הפיל", שנוצר על ידי בסלע הקירטון על ידי גלי הים. 


בחורף, התנפצות הגלים אל הסלע נשמעת ביתר שאת

 

ממשיכים אל מיצג, טיול וחוף

בתקופת המנדט הבריטי, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, התחדד הצורך בקשר יבשתי המזרח התיכון לאירופה. לפיכך החליטו הבריטים להקים מסילת ברזל בין חיפה, בירות וטריפולי שבלבנון, תוך מעבר בתוך הסלע עצמו ולא מעליו. במשך שנה אחת נחצבו מנהרות בסלע, שאורכן הכולל מגיע ל-200 מטרים, והונחו 15 גשרים לאורך תוואי המסילה.

 

עד קום המדינה ב-1948 שימשה המסילה את הבריטים לצרכים צבאיים, למשל ב-1944 הובאו פליטים יהודים ממחנות הריכוז לישראל ברכבת שעברה במנהרות ראש הנקרה. אולם, במרץ 1948 פוצצו לוחמי חטיבת כרמלי של ארגון ההגנה את הגשר מעל הנקרה הגדולה, כדי למנוע מעבר חיילים לבנוניים וציוד צבאי לשטחי המדינה שבדרך.

 

כיום מוקרן מיצג אור-קולי מומלץ בשם "הים והסלע" על פסי הרכבת החלודים באולם החצוב בסלע ההר. במיצג הקצר מומחשת מערכת היחסים המיוחדת בין הסלע לגלים, מוסברת היווצרות הנקרות, וכן מוצגים שחזורים של חציבת מנהרות הרכבת על ידי הבריטים ופיצוץ גשר הרכבת.  


כדאי לסיים את הסיור בטיול על החוף

 

לאחר הביקור בנקרות והצפייה במיצג האורקולי מומלץ להמשיך לטיילת החוף שמתחילה בסמוך לשער החיצוני של מנהרת הרכבת המנדטורית. לאחר תצפית לעבר המפרץ הדרומי, אפשר להמשיך רגלית לאורך החוף על שפת המים (מומלץ יחפים) וליהנות מעולם החי והצומח לאורך החוף. הטיילת עוברת בתוך שמורת הטבע של ראש הנקרה ממשיכה לחוף "בצת" שהינו חוף רחצה מהיפים בארץ, אליו מגיעים צבי הים הענקיים להטיל את ביציהם. בקצה הטיילת ניתן להתרשם מפסל העשוי משברי אוניות מעפילים. 


הזדמנות ליהנות מהחי והצומח שעל החוף

 

ראש הנקרה: שעות פתיחה: ימי חול 08:30-18:00 בקיץ, 08:30:16:00 בחורף, ימי שישי וערבי חג 08:30-16:00

שבתות וחגים 08:30-18:00. מחיר: 42 שקל למבוגר, 34 שקל לילד מעל גיל 3 (כולל ירידה ועלייה ברכבל). הרכבת הקטנה של ראש הנקרה כרוכה בתשלום נוסף (20 שקל), משך הנסיעה לאכזיב וחזרה כ-40 דקות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמורת טבע מרהיבה
צילום: עינב ברזני
70 מטר בזווית של 60 מעלות
צילום: עינב ברזני
מומלצים