שתף קטע נבחר

 

כמעט אסון בנתב"ג: נמנעה התנגשות אווירית

מאות נוסעי מטוס "טורקיש איירליינס" ניצלו מהתנגשות עם מטוס אימון של "ישראייר" ששהה לפניו באוויר, לקראת נחיתה. ממידע ראשוני עלה לכאורה שהפקח טעה ואיפשר למטוסים שלא לשמור על המרחק המתחייב. ל-ynet נודע כי מדובר באותו פקח שבמשמרתו כמעט התנגשו מטוסי אל על ו"איבריה" לפני כשנה. התקרית תיחקר

שוב כמעט אסון בנתב"ג: מטוס של חברת "טורקיש איירליינס" נכנס הבוקר (יום ו') לנתיב נחיתה, כאשר לפניו שהה באוויר מטוס אימון של חברת ישראייר. המטוס הטורקי לא שמר על המרחק המתחייב וכמעט והתנגש במטוס הישראלי - כך עולה מפרטים ראשונים שהעלתה בדיקה של רשות שדות התעופה.

 

למרבה המזל, פקח הטיסה הצליח למנוע את ההתנגשות בין המטוסים ברגע האחרון, והאירוע הסתיים בלא נפגעים ובלא נזק. מרשות שדות התעופה נמסר כי "הפקח איפשר לטייס הטורקי שלא לשמור על המרחק המתחייב". ממידע שהגיע לידי ynet עלה כי מדובר באותו פקח שבמשמרתו כמעט שאירעה תאונה בין מטוסי אל על ו"איבריה" לפני כשנה. הפקח הוחלף והושעה היום מעבודתו, עד לבירור העניין.

 

גורמים בשדה התעופה אומרים כי המרחק בין שני המטוסים היה כקילומטר וחצי, ומעריכים שהסיבה לתקלה היא טעות בשיקול דעתו של הפקח ובהוראות שהעביר בקשר לשני הטייסים. תגובתו של הפקח לא התקבלה. רשות שדות התעופה הקימה ועדת חקירה לבדיקת האירוע. זמן קצר לאחר המקרה, הגיעו לשדה התעופה מנכ"ל הרשות, קובי מור, מנהל מגדל הפיקוח, אילון טל, והממונה על הפיקוח יאיר גנות.  

 

על מטוס ישראייר שהיה מעורב בתקרית היו טייס ושלושה אנשי צוות. לעומת זאת המטוס הטורקי עמוס נוסעים, כך שבמקרה של התנגשות עלולים היו להיות מאות נפגעים. 

 

"המטוס שלנו עשה אימון הקפות", סיפר ל-ynet מנכ"ל ישראייר, ישראל בן-חיים, "הוא הגיע מהים והתקרב לנחיתה ואז קיבל אישור והתיישר לקראת הנחיתה. למיטב ידיעתנו, מגדל הפיקוח הפנה אותו שמאלה במקום ימינה והטייס שלנו זיהה מולו תנועה נגדית של המטוס הטורקי. זמן קצר לאחר מכן ראה את מטוס הנוסעים לשמאלו. מדובר בטייס מקצועי שפעל כיאות ומילא את תפקידו לפי כל הכללים".

 

שורה של כמעט-תאונות

האירוע החמור התרחש שבועות ספורים בלבד אחרי ששר התחבורה שאול מופז פירסם דו"ח חמור על מצב הבטיחות בנתב"ג. עם זאת, נראה כי לתקרית היום אין קשר לליקויים שהוזכרו בדו"ח.

 

לפני מספר חודשים נמנעה תאונה ברגע האחרון, כאשר מטוס מטען שהיה בשלבי נחיתה נקרא לבצע סיבוב נוסף סביב שדה התעופה, מאחר שמטוס שהיה על המסלול טרם המריא. ברשות שדות התעופה אמרו אז כי מדובר בחלק מעבודה שגרתית של פיקוח הטיסה שהפנתה את תשומת ליבו של הטייס למתרחש על הקרקע.

 

עוד בחודש אוגוסט, טייס של מטוס "איבריה" שהתכונן לנחיתה, כיוון את מטוסו לכיוון מסלול שנמצא באותו הזמן בשיפוצים. בהתערבות מגדל הפיקוח הבין הטייס שטעה ונחת בסופו של דבר במסלול הנכון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
מטוס "טורקיש איירליינס" (ארכיון)
צילום: איי פי
מומלצים