שתף קטע נבחר

 

עיסקת "מיאהו": האם יאהו תחבור לגוגל?

גוגל מגיבה להצעת הרכישה שהגישה מיקרוסופט ליאהו בסוף השבוע: יועציה המשפטיים של ענקית החיפוש ממהרים לתהות האם מיקרוסופט מנסה להעתיק את הבריונות העסקית גם לרשת ובמקביל - היא מציעה הצעה משלה ליאהו. ויאהו? יאהו בוחרת לשבת על הגדר

ענקית החיפוש גוגל, נחלצת לעזרתה של יאהו, לאור הצעת הרכישה שהגישה מיקרוסופט בסוף השבוע. גוגל אף תוקפת באופן צפוי את הצעת הרכישה שהגישה מיקרוסופט ליאהו - שתי המתחרות הגדולות שלה בתחום החיפוש והפרסום באינטרנט. בפוסט בבלוג של גוגל, טוען דיוויד דראמונד, היועץ המשפטי הבכיר של גוגל

כי "ההצעה העוינת של מיקרוסופט ליאהו מעלה שאלות מטרידות".

 

קרב המשפטנים

עוד כותב דראמונד בבלוג כי מיקרוסופט מנסה ליישם את השיטות העסקיות השנויות במחלוקת שלה מתחום ה-PC על האינטרנט: "האם מיקרוסופט מנסה כעת להפעיל את השפעתה הבלתי ראויה ובלתי חוקית על הרשת כפי שעשתה עם המחשב האישי?" הוא תוהה. "האם שילוב של השתיים ישתמש ביתרון של מונופול התוכנה ל-PC (מיקרוסופט - נ.ל.) כדי להגביל את הצרכנים מגישה חופשית לדואר אלקטרוני, מסרים מיידים ושירותים מבוססי רשת של המתחרים?" מוסיף ושואל דראמונד. "מדובר כאן ביותר מהשתלטות עסקית. מדובר כאן בשימור העקרונות המנחים של האינטרנט: פתיחות וחדשנות". הוא קובע.

 

מיקרוסופט, מצדה, כמובן לא נשארת חייבת. בהצהרה שהוציא בראד סמית', סגן נשיא והיועץ המשפטי הראשי של מיקרוסופט הוא משיב לדראמונד: "השילוב של מיקרוסופט ויאהו יצור שוק תחרותי יותר, על ידי הקמת מתחרה מספר 2 ראוי לחיפוש באינטרנט והפרסום המקוון. התסריטים האחרים רק יובילו לפחות תחרות ברשת".

 

גוגל נחלצת לעזרת יאהו

צעד שממחיש עד כמה גוגל מוטרדת מעסקת הענק בין יאהו למיקרוסופט, הוא העובדה כי אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, התקשר בסוף השבוע לג'רי יאנג, מנכ"ל יאהו, והציע את עזרתו בהדיפת הצעת ההשתלטות האגרסיבית של מיקרוסופט - כך טוען הוול סטריט ג'ורנל, אשר ציטט "מקורבים לנושא". שמידט הציע ליאנג לתמוך ביאהו, לא באמצעות הצעת רכישה אלא בדרכים אחרות כמו הטמעת מערכת הפרסום של גוגל אצל יאהו וחלוקת רווחים או תמיכה כספית באחד המתמודדים האחרים על רכישת יאהו.

 

הצעתו האחרונה של שמידט ברורה, לאור העובדה כי גוגל אינה יכולה להגיש הצעת רכישה בעצמה - בהיותה מונופול בתחום החיפוש. ההערכה כי רכישת יאהו בידי גוגל לא תזכה לאישור רגולטורי של הממונים על ההגבלים העסקיים בארצות הברית ובאיחוד האירופי - ובמיקרוסופט יודעים זאת: "כיום גוגל היא מנוע החיפוש וחברת הפרסום השלטת באינטרנט. גוגל אוחזת בכ-75 אחוזים מתוצאות החיפוש בתשלום וחלקה רק ממשיך לגדול", מציין היועץ המשפטי הראשי של מיקרוסופט.

 

גוגל מצדה כבר ממהרת להזכיר את העבר הבעייתי של מיקרוסופט כעבריינית מורשעת בתחום ההגבלים העסקיים - כשהשתמשה בכוחה המונופוליסטי של Windows, כדי לדחוק מהשוק מתחרים כמו Netscape ותוכנות אחרות על ידי שילוב תוכנות מתחרות מתוצרתה במערכת ההפעלה. המשפט הסתיים בהטלת פיקוח ארוך טווח על החברה שלאחרונה הוארך עד שנת 2009. גוגל מקווה בצעד כזה, שיעורר את גורמי הפיקוח, להרוויח זמן שיאפשר לה להציג ליאהו חלופה הולמת להצעה של מיקרוסופט.

 

אגב, מיקרוסופט בשעתו, כשגוגל רכשה את חברת הפרסום המקוון DoubleClick, נקטה באותה טקטיקת השהייה בדיוק: היא ביקשה מגורמי הפיקוח על ההגבלים העסקיים לבדוק את משמעות העיסקה מתוך כוונה לטרפד אותה או לעכבה. הרכישה אושרה בסופו של דבר בארצות הברית לאחר שמונה חודשים של בחינה, ואילו באיחוד האירופי היא עדיין נמצאת בדיונים.

 

יאהו יושבת על הגדר

במקביל, הכלה המיועדת לשני המחזרים דווקא בוחרת דווקא להרהר ולהמתין: חבר המנהלים של החברה הודיע כי בחינת ההצעה של מיקרוסופט עלולה לארוך זמן רב ובדואר אלקטרוני ששלח מנכ"ל יאהו לעובדי החברה ושהגיע לידי רויטרס נאמר: "אנחנו רוצים להדגיש כי אף החלטה לא התקבלה. ועל אף מה שאנשים מסוימים הציעו, שום תהליך מיזוג לא יצא אל הפועל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שם כסף על השולחן. שמידט
צילום: רויטרס
מומלצים