"שוחט לא מאמין שהרפורמה שלו תאושר"
דו"ח ועדת שוחט לרפורמה בהשכלה הגבוהה יגיע בקרוב לאישור הממשלה, וראשי הסטודנטים יצאו נבוכים מפגישה עם יו"ר הוועדה: "במשך כל הישיבה הוא העלה נתונים ואנחנו תיקנו אותו". לדברי הסטודנטים, הם שמעו משוחט שקיים סיכוי נמוך שהממשלה תאשר את הדו"ח
ראשי הסטודנטים נפגשו היום (ד') עם אברהם (בייגה) שוחט, רגע לפני שהדו"ח שעליו הוא חתום מגיע לאישור הממשלה. הסטודנטים שמעו משוחט שקיים סיכוי נמוך לכך שממשלה תאשר את הדו"ח.
הסטודנטים שנפגשו עם שוחט אמרו ל-ynet כי לא קיבלו ממנו תשובות מספקות אודות עתיד המכללות במדינה, וכי הם מתכוונים להוסיף ולהיאבק. "גילינו ששוחט לא מכיר את הדו"ח שלו עצמו. לא ניתן לאיש למכור אותנו. נאבק עד טיפת הדיו האחרונה", אמר יו"ר ארגון הסטודנטים הארצי, תומר עובד.
בפגישה שהתקיימה במכללת עמק-יזרעאל נכחו שוחט, עובד ויו"ר אגודת הסטודנטים במכללה, נתנאל איזק. הסטודנטים הציגו שורה של נושאים מדאיגים מבחינתם העולים מן הדו"ח, אך חשו מבוכה רבה מהתגובות. "גילינו שמר שוחט לא שולט בדו"ח ואינו מודע לנתונים", אמר עובד. "במשך כל הישיבה הוא העלה נתונים ואנחנו תיקנו אותו. זה היה בפירוש מביך".
שוחט בפגישה עם הסטודנטים (צילום: דוברות מכללת עמק-יזרעאל)
עובד ואיזק שאלו את שוחט כיצד ההחלטה על איחוד מכללות וסגירתן עולה בקנה אחד עם הרצון להפוך את ההשכלה הגבוהה בישראל לנגישה לכול. כמו-כן שאלו איך יצירת שכר דיפרנציאלי תסייע לצמצום פערים.
"לא זכינו לתשובות שציפינו להן", אמר עובד. "שוחט ענה שההחלטה על שכר דיפרנציאלי אינה אמורה לצמצם פערים, אלא להוביל למצב שבו לימוד של תחום מקצועי הצפוי להכניס כסף בעתיד יעלה יותר".
ראשי הסטודנטים שאלו את שוחט מדוע הדו"ח אינו מייצר מערכי סיוע חדשים לסטודנטים אלא מתבסס רק על אלו הקיימים. "הוא ענה שהדו"ח דווקא מייצר מערך חדש בדמות הלוואות הניתנות על ידי הבנקים. הוא רק שכח שהלוואות כאלו יתנו לבנקים כוח אין סופי", ציין עובד.
בתום הפגישה אמרו הסטודנטים כי יצאו בתחושה ששוחט מבקש למרוח אותם. "הוא אמר שזה הדו"ח ואין מה לעשות. הניסיון המביך להעמיק את הפער החברתי על ידי העלאת שכר הלימוד והפיכת המכללות לבתי ספר מקצועיים לא יעמוד במבחן המציאות", אמר עובד. "האפליה בין המכללות לאוניברסיטאות מעמיקה, ומר שוחט אומר זאת בריש גלי.
"הסטודנטים מהפריפריה יקחו על גבם את הסטודנטים באוניברסיטאות שבערים הגדולות. המרצים במכללות יהפכו למורים בתיכון עם תואר דוקטור שאינו חוקר, וזה ייצור זילות בתואר של המכללות".