חשש: הכרטיס החכם פוגע בצנעת הפרט
האגודה לזכויות האזרח פותחת במאבק נגד תכנית הכרטיס החכם של משרד התחבורה, המיועד לנוסעי אוטובוס. לטענתה, מאגר המידע שיכיל פרטים אישיים ודו"ח מפורט על פעילות בעל הכרטיס, עשוי להוות מקור לבעיה
חוששים מהאח הגדול, ועכשיו גם נלחמים נגדו. אחרי ששככה הסערה הראשונית בעקבות פרסום תכניות ה"כרטיס החכם" לנוסעי האוטובוס של משרד התחבורה, אשר עסקה במאגר המידע שיעמוד לרשות המדינה, פותחת האגודה לזכויות האזרח במאבק חזיתי. לטענת האגודה, למרות שמשרד התחבורה הודיע בעבר כי כל הנתונים על הנוסעים ופעולותיהם יישמרו בחברות התחבורה הציבורית באופן חסוי, עדיין יש חשש כי מאגר המידע הזה עשוי לשמש לפגיעה בצנעת הפרט.
הכרטיס החכם נועד לשימוש עבור נוסעי אוטובוס, ומעניק לנוסעים קבועים הנחה משמעותית במחיר הנסיעה. הוא יצא לדרך באופן חלקי בשנה שעברה, ועורר כבר אז מחלוקת בנוגע לחשש מפני פגיעה בפרטיות הנוסעים.
- נא להכיר: תחבורה ציבורית מודל 2008
מה התועלת במידע?
"קיבלנו פניות מאזרחים מודאגים בקשר לכרטיס הנטען, ולמאגר המידע שמשרד התחבורה מקים", כך כתבה יפה יהודאי, רכזת פניות ציבור באגודה לזכויות האזרח, למנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז. "מאגר המידע יכלול פרטים אישיים של כל נוסע, כולל תמונה מזהה ופרטים על דפוסי הפעילות של הנוסעים: למשל, היכן הם עולים לאוטובוס, היכן יורדים ובאילו זמנים".
הכרטיס החכם (אילוסטרציה)
לטענת יהודאי, "מאגר זה עלול להוות, בין במכוון ובין בשוגג, מקור לפגיעה בצנעת הפרט". יהודאי שואלת "האם המידע במאגר, המתייחס להרגלי הנסיעה והשימוש בקווי התחבורה השונים, ייצבר ברמת הנוסע הבודד? ואם כן, איזה שימוש ייעשה בו? האם בעת רכישת הכרטיס יינתן מידע לרוכש על השימוש שיתבצע בנתוניו האישיים?". כמו-כן מבקשת יהודאי לברר מדוע לא יונפק כרטיס-חכם ללא פרטים אישיים ותמונה.
"תוכנית משרד התחבורה מעוררת דאגה", אומר ל-ynet עורך הדין אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח. "עולה ממנה שבמסדרונות השלטון אין הפנמה אמיתית של הזכות לפרטיות, ושל עקרונות בסיסיים הנוגעים לאבטחת מידע אישי. רשויות המדינה מחזיקות מאגרי מידע רגישים ביותר, ואלה רק מתרבים בקצב הולך וגובר. בדרך כלל הדבר נעשה ללא דיון ציבורי ופרלמנטרי בדבר נחיצותו של מאגר המידע, ומבלי שננקטים כל הצעדים הדרושים על-מנת להגן עליו. פעמים רבות רצים להקים מאגר מידע בגלל תועלת שולית כזו או אחרת, מבלי לשקול את הנזק שעלול להיגרם. והנזק הזה רק ילך ויגבר. לא ירחק היום בו כולנו נמצא עצמנו לכודים בכלוב זכוכית, שכולם צופים בו ויודעים על כל תנועה שאנו מבצעים".
"טענות לא מוצדקות"
כרטיס "רב-קו" שמתכנן משרד התחבורה כבר נכנס לשימוש בחברת "קווים", ובהמשך הוא אמור להיות מונהג גם ברכבת ישראל, "דן" ו"אגד". השימוש בכרטיס
יקנה לנוסעים הנחה של 20% ממחיר הנסיעה, ויימכר בתחנות מרכזיות של מפעילי תחבורה ציבורית, קניונים, תחנות רכבת וחנויות מורשות.
כדי לקבל את הכרטיס יהיה צורך להגיע לעמדת הנפקה מצוידים בתעודה מזהה, למלא טופס הצטרפות ולהצטלם. הכרטיס החכם מיועד בעיקר לנוסעים קבועים, ולא יחליף את הכרטיסים הרגילים והמוכרים.
במשרד התחבורה הגיבו לדברים, ואמרו ל-ynet כי "נעשו כל הצעדים כדי לשמור על פרטיות בעלי הכרטיס. החברה המנפיקה את הכרטיסים התחייבה לשמור על סודיות בהתאם לחוק, כך שהטענות המועלות בכתבה אינן מוצדקות".