שתף קטע נבחר

מחמירים את יבוא חלקי החילוף

משרד התחבורה פירסם לאחרונה נוהל מחמיר, שיאסור יבוא חלקי פח ומרכב באיכות ירודה. איגוד המוסכים: זו מהפכה לטובת הבטיחות. יבואני החלפים: נאבק בנוהל החדש שייקר מאוד את התיקונים. חברות הביטוח: לא מאושרות מההוראות החדשות

מנסים לחסל יבוא חלקי חילוף זולים ולא בטיחותיים. משרד התחבורה פירסם בימים אלה הוראות חדשות, המגבילות יבוא חלקי מרכב לא מקוריים לארץ. ההוראות המגבילות, שיכנסו לתוקף בתחילת יוני 2008, אמורות למנוע ייבוא חלקי מרכב באיכות ירודה, שאינם תואמים לחלקים המקוריים, ולהתמודד עם העובדה שכיום אין פיקוח על ייבוא שכזה. כתוצאה מכך, מגיעים לארץ חלקים זולים, באיכות ירודה ורמת בטיחות נמוכה.

 

אלא שההנחיות החדשות שהועברו השבוע למוסכים, יבואני רכב ואיגוד המוסכים, ואמורות לשפר את רמת הבטיחות, מעוררות תגובות מעורבות. באיגוד המוסכים מברכים על הוראת הנוהל החדשה, ולדברי רונן לוי, יו"ר האיגוד, "הנוהל החדש יסנן את רוב חלקי המרכב המגיעים היום לארץ ויעודד כניסה של חלקים תחליפיים באיכות טובה". לדבריו, הנוהל החדש מהווה "מהפכה המעמידה את ישראל בקדמת העולם המודרני בכל הקשור לבטיחות רכב, לאחר תיקון תאונה".

 

יבואני החלפים לעומת זאת, טוענים - ומקבלים אישור ממשרד התחבורה - כי מדובר בצעד חסר תקדים, שאינו קיים באף מדינה, ואשר יפגע קשות בצרכן. "הנוהל החדש יביא לכך שהצרכן יאלץ לשלם מחיר גבוה מאוד תמורת חלפים, מבלי שתהיה לו אפשרות לבחור בחלפים זולים יותר לתיקון הרכב", אומרים שם. "נאבק בהוראת הנוהל החדשה בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כולל פניה לערכאות ולארגוני הצרכנים. כל זאת כדי לאפשר לצרכן בחירה חופשית של החלפים בהם הוא רוצה, כל עוד לא מדובר בחלפים בטיחותיים".

 

לדברי יבואני החלפים, במוסכים שוררת שביעות רצון מהוראת הנוהל החדשה, רק משום שסבורים שם כי היא תסיר מהם את האחריות להתקנת חלפים שאיכותם ירודה. אלא שהיבואנים מבהירים כי בפועל ימשיך המוסך לשאת באחריות לחלפים לקויים, או כאלה שאינם מתאימים לרכב. היחידי שיפגע מכך, דברי יבואני החלפים, הוא הצרכן.

 

גם בחברות הביטוח לא מאושרים מההוראות החדשות. לטענתן, אלה יגרמו לייקור תיקונים במוסכים, בין היתר בגלל בדיקות קפדניות יותר, שבהן יחוייב יבוא החלפים הללו. בין היתר מטילות הוראות הנוהל החדשות חובת התאמה

במבנה ובמידות בין חלקי מרכב מקוריים לתחליפיים, לרבות מיקום קדחים, ריתוכים וציפוי. בנוסף חייבים משקל החלק ועוביו להיות בהבדל של עד 10% מחלק מקורי. כיום יש מקרים בהם משקל חלקים מאיכות ירודה מגיע ללא יותר ממחצית משקל חלק מקורי.

 

היבואנים יחוייבו להמציא דו"ח בדיקת מעבדה מוסמכת לחלקים אלה, וכן הצהרה של יצרן המוצר כי הוא מתאים לחלק המקורי, יחד עם מסמכים המעידים שהיצרן עומד בדרישות תקני איכות מתקדמים.

 

כל חלקי המרכב יסומנו על-ידי היבואנים במדבקות שאינן ניתנות להסרה, בהן יופיע סיווג החלק:  מקורי או תחליפי, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו. המדבקה תמוקם על החלק עצמו, ותשאר צמודה גם לאחר הרכבתו ברכב. בדיקת החלקים תעשה במעבדה מוסמכת, וכן יערכו בדיקות מידגמיות ואקראיות של חלקים כאלה אצל היבואנים - בין פעמיים לארבע פעמים בשנה.

 

יש לציין כי לראשונה, מתייחסים הנוהלים גם ליבוא פגושים, החייבים לעמוד בדרישות בטיחות של תקנים אמריקאים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים