נהגי מוניות: "אין לנו דרך להגן על עצמנו"
תקיפת נהג המונית בראשון לציון אינה הראשונה. נהגים שעובדים בלילות חשופים לתקיפות, שוד ואף רצח, והפתרון אינו נראה באופק. נהג מונית מחולון: "החלטתי לא לעבוד בשעות הקטנות של הלילה משום שזה מסוכן"
גורלם בידם. התקיפה החמורה שלשום (יום ב') של יעקב מזרחי, נהג המונית בן ה-72 בראשון לציון, מוכיחה עד כמה חשופים נהגי המוניות לסכנות האורבות להם במהלך עבודתם בכבישים בכל שעות היממה. הם חשופים לתקיפות מצד נוסעים מזדמנים, והכסף המזומן המוחזק על ידם, הופך את המבוגרים שבהם לטרף קל בידי שודדים.
ששון טויג, נהג מונית מחולון בשנות ה-60 לחייו, מוותר כבר תקופה ארוכה על נסיעות בשעות הלילה, בשל הסיכונים. "החלטתי לא לעבוד בשעות הקטנות של הלילה משום שזה מסוכן. אני לא אדם צעיר וקשה להיות עירני בשעות כאלו. מעבר לכך - הסכנות הגדולות יותר הן בשעות הלילה. החלטתי שאין שום סיבה שאלך לחפש נסיעות בשעות האלה".
טויג מסביר כי בהעדר פתרון מיגון מתאים לנהגי המוניות, הדרך היחידה שבה יכול הנהג להגן על עצמו היא לסנן את הנוסעים, על פי חזותם. "לנהגי המוניות הוותיקים יש כבר ניסיון רב איזה נוסע עלול להיות בעייתי ולהוות סיכון. פעמים רבות אתה מתקרב לנוסע במטרה לעצור ולקחת אותו, מסתכל עליו ובוחר להמשיך בנסיעה. אנשים עם בקבוק ביד, לא מגולחים, בעלי חזות מאיימת. רק על פי המראה אפשר לסנן את הנוסעים".
אמיל יונה, נהג מונית בן 62 מחיפה, עבר לפני שנתיים חוויה קשה דומה לזו שחווה אתמול יעקב מזרחי, כשהותקף בידי ארבעה נוסעים, סמוך לשכונת חליסה. "אספתי את הנוסעים ולקחתי את הנסיעה למרות שהיתה לי הרגשה לא טובה", נזכר יונה. "כשהגענו ליעד הם החלו לתקוף אותי, אחד מהם חנק אותי ואחד ניסה לדקור אותי. הצלחתי להשתחרר בקושי, פתחתי את הדלת וקפצתי החוצה. הארבעה המשיכו לרדוף אחרי ויידו עלי אבנים".
יונה מספר על תחושות של פחד בקרב הנהגים. "אני עובד היום בלי שום הגנה, כשבכל יום אני יודע שאני יכול להיקלע למצב כזה ואפילו יותר גרוע. ההגנה היחידה שיש לנו היא לבחור את מי אנחנו מסיעים. אבל אני רוצה שהמשטרה תרדוף את השודדים הללו, ברוב המקרים המשטרה בכלל לא מחפשת אותם".
יו"ר איגוד נהגי המוניות, אברהם פריד, קורא למשרד התחבורה למצוא פתרון מיגון ראוי לנהגים. "זה עוד מקרה מזעזע של תקיפת נהגי מוניות. בשנים האחרונות היו קורבנות למקרי פשיעה שונים, בהם גם רצח. יש לא מעט נהגים שמעדיפים לוותר על עבודה בשעות הלילה בגלל הסיכון. כיום הנהג חשוף, ומלבד בעיית הפרנסה והתחרות הקשה בשוק, הנהג גם נמצא בסכנה. שימוש בנשק להגנה עצמית עלול לעלות לנהג בפרנסתו".
לדברי פריד, בשנים האחרונות נבחנו כמה פתרונות אבטחה, אולם חלקם לא הוכיחו את עצמם כיעילים, וחלקם יקרים מדי. "האפשרות להתקין מחיצה במוניות נבחנה, אך היא איננה יעילה במוניות בישראל, הקטנות יותר מבמדינות אחרות. רעיון נוסף שנבחן הוא התקנת איתות מצוקה המחובר למערכת GPS לאיתור המוניות, אך אפשרות זו אינה עומדת על הפרק - למרות שהיא הפתרון היעיל ביותר, בגלל עלות גבוהה".
נהגי המוניות - היסטוריה ארוכה של אלימות
לפני כחודש, התלונן נהג מונית מאשקלון כי נחטף ונשדד לאחר שאסף שלושה צעירים במוניתו. השלושה ביקשו מהנהג להגיע ליישוב בית"ר עילית, ולדבריו הוא דרש מהם להציג בפניו תעודת זהות לאחר שחשד שמדובר בפלסטינים. לטענתו, הצעירים הציגו בפניו תעודת זהות ישראלית כחולה. בחקירתו סיפר הנהג כי במהלך הנסיעה שלפו השלושה סכין, והכריחו אותו לסטות מדרכו. הם השליכו אותו מהמכונית סמוך לעיירה בית ג'אלה שליד שכונת גילה בירושלים, ולאחר מכן נמלטו מהמקום במוניתו.
בחודש נובמבר האחרון, נרצח עימאד ח'ורי נהג מונית בקו קריית ים-חיפה, בדקירות סכין סמוך לעמדת יציאת המוניות בדרום קריית ים. הדקירה אירעה לאחר שהנהג הטיל את מימיו בגינה ציבורית סמוך לנקודה ממנה יוצאות המוניות. נהגי התחנה סיפרו אז שהחברה בה הם עובדים אינה דואגת כראוי לצרכיהם. "אנחנו זרוקים פה כמו כלבים, בלי מקום לשבת, בלי שירותים, אפילו בלי סככה בשמש או בגשם. קיבלנו בעבר איומים משכנים שראו את הנהגים משתינים בשיחים", סיפרו.
אולם המקרה המפורסם ביותר של רצח נהג מונית, הוא ככל הנראה המקרה של רצח הנהג דרק רוט בינואר 1994, בידי שני נערים בני 15, משה בן-איבגי ארבל אלוני. השניים ירו ברוט חמש יריות מטווח אפס, והוא מת במקום. אלוני, שמרצה כבר 14 שנים את עונשו בכלא איילון, התחתן במהלך התקופה ואף יוצא לסבב חופשות.
בן-אבגי נדון ל-16 שנות מאסר בגין הרצח ומאוחר יותר נידון לחמש שנות מאסר נוספות בגין שני מעשי שוד שביצע באחת מחופשותיו. מאוחר יותר נמלט לארגנטינה במהלך חופש מהכלא ב-2004 ונתפס שם, אך מכיוון שאין הסכם הסגרה בינה ובין ישראל, התנהלו במהלך תקופה ארוכה מגעים בין שתי המדינות בבתי המשפט.