הכירו את אתר החדשות השני בישראל: פאנט
אתר החדשות השני בגודלו בישראל מנוהל ממשרד קטן בטייבה. המייסד בסאם ג'אבר מספר על הפריצה הגדולה, מתלונן על עיתונאים חסרי בושה ולא מבין למה חברות הסקרים לא סופרות ערבים
בטייבה, התלוצץ פעם אחמד טיבי, הכל מזופת חוץ מהכבישים.
הכביש שהוביל אותנו לתוך טייבה היה, בניגוד לשמועות, מזופת - אבל גם רווי מהמורות, ונוטה להסתיים ללא הודעה מוקדמת. על פי ההנחיות שקיבלנו, היינו אמורים לעבור את טירה, להגיע לטייבה, להיכנס ואז "לשאול כל ילד איפה אנחנו יושבים." אבל לא היה צורך להטריד את הזאטוטים המקומיים: שלט ענקי הכריז בגאווה על משרדי פאנט, אתר החדשות השני בגודלו בישראל.
רוב יהודי ישראל לא שמעו מעולם את השם פאנט, אבל עבור ערביי ישראל אתר החדשות הזה,
שכתוב כולו בערבית, הוא כמעט מילה נרדפת לאינטרנט. "אין בית במגזר שבו לא מכירים אותנו," טוען המנהל והמייסד בסאם ג'אבר.
"אנחנו קובעים את סדר היום - מה שמופיע אצלי באתר הוא הדיבור ברחוב ביום שלמחרת." את דבריו מחזקים גורמים בתעשייה המתמחים בשיווק למגזר. "פאנט נהנה מרייטינג חסר פרופורציה בקרב הקהל הערבי, בעיקר כיוון שאין אלטרנטיבות ואין מדיה מובילה אחרת," מסביר בכיר באחד ממשרדי הפרסום הגדולים.
"במובנים מסוימים, פאנט הוא תעתיק של ,"ynet אומר הארון תחאוכו, כתב לענייני המגזר באתר נענע,10 "חוץ מהעיצוב הדומה, הם לקחו גם את הקונספט: חדשות שוטפות בקצב היסטרי. וזה עובד."
חצי מיליון ביום
מנתונים שמציג ג'אבר, פאנט זוכה לחצי מיליון משתמשים ייחודיים (יוניקים) מדי יום. מדובר במספרים מרשימים, ששמים אותו במקום טוב בין האתרים הישראליים המובילים — פחות מוואלה ומynet- והרבה יותר מתפוז ומ.nrg גם מדד אלקסה, שיש בו לכל הפחות כדי להצביע על סדרי גודל ומגמות — תומך בנתונים. לפי נתוניו, פאנט הוא האתר ה11- הנצפה ביותר בישראל, והוא עוקף בסיבוב את ויקיפדיה ו.msn-
אף שפאנט פועל באינטרנט הישראלי כבר חמש שנים, פריחתו הגדולה החלה רק לפני כשנתיים. "זינקנו במאות אחוזים - ערביי ישראל פשוט התחילו לקנות מחשבים בבת אחת," אומר ג'אבר. לדבריו, החדירה של האינטרנט למגזר הערבי עמוקה מכפי שמקובל לחשוב. "לאנשים יש תדמית שגויה מאוד - בתור ערבי שגר ביישוב ערבי, אני נדהם מאחוזי הגלישה במגזר.
כמעט בכל הבתים יש מחשב או שניים, והחדשות שמתפרסמות באינטרנט משפיעות יותר מהטלוויזיה ומהעיתונות המודפסת ביחד." את הזינוק שעליו מדבר ג'אבר ניתן לראות גם בשטח: על פי סקר של מכון מותגים שנערך ב,2006- מספר הגולשים בקרב המגזר הערבי זינק ל350- אלף גולשים, גידול של 250% בשלוש שנים.
השתלטו על הנישה
ג'אבר (57) היה כתב ותיק בקול ישראל, ושימש ככתב ברשת ב' במשך תשע שנים. הוא סיקר את אירועי השלום עם מצרים, וגם הנחה את "שירים ושערים" בגרסתה הערבית.
ב1994- עזב ג'אבר את קול ישראל, והחל לערוך את השבועון "פנורמה," המופץ בכל מרכזי האוכלוסייה הערבית ונהנה מתפוצה של כ35- אלף עותקים. את פאנט הקים ב,2002- לדבריו "כמעט במקרה:" "ישבנו בסלון, והבן שלי אמר לי שהאינטרנט מושך צעירים ערבים, אבל שאין להם אתרי תוכן בערבית אלא רק בעברית, והתוכן שם לא מתאים למנטליות שלנו. ישר הבנתי שזה המקום שלי."
לדבריו, לקח לו כמה חודשים לגייס כתבים ולבנות את המערכת, "וכמה שנים עד שהגולשים התחילו ממש לבוא."
כיום מונה צוות האתר כ30- איש, 15 מהם יושבים במשרד בטייבה, והשאר מפוזרים ברחבי הארץ, ברשות הפלסטינית ובירדן.
אג'נדה כמעט פמיניסטית
אף שפאנט הוא אתר שמרני כמעט במוצהר, יש לו גם אג'נדה שקרובה לפמיניזם; העורכת פרידה, שהיא בתו של ג'אבר, מספרת שלמרות הקושי בהפעלת עיתונאיות בחברה מסורתית, לאתר יש כמה כתבות שטח, ומספרן גדל מדי שנה. גם במשרדי המערכת הנשים דומיננטיות. זה לא מקרי: סקרים מעלים שנשים במגזר הערבי קוראות יותר מגברים, בכל צורות המדיה.
מיומו הראשון נועד פאנט למלא את הנישה החדשותית-בידורית, שלדברי ג'אבר חסרה מאוד לקהל הערבי בארץ. "אין עיתון ערבי יומי, אין לנו ערוץ 2 משלנו, וערוצי הטלוויזיה מחו"ל מתמקדים בעולם הערבי הענק ולא במה שקורה ליד הבית. זו בדיוק הנישה שלנו, ומצאנו שהאינטרנט מושלם בשביל זה. אנשים רוצים לקרוא על השכנים שלהם. בנושא הזה הקהל במגזר דומה מאוד לקהל הישראלי. יש סיפור מפורסם על גולש שקרא אצלנו על שרפה שפרצה באזור שלו. הוא ירד במדרגות - ואז הסתבר לו שהשריפה היא בקומה הראשונה בבית שלו".
עם זאת, לבחירת התכנים המקומיים יש מחיר: פחות עיסוק באקטואליה כבדה, והיעדר בולט של תחקירים וסקופים. "הם בחרו מראש ללכת על הקונצנזוס," אומר תחאוכו.
"תמהיל הכתבות שלהם מתמקד בחדשות מהשטח, לפעמים שוליות מאוד, והרבה ידיעות תרבות מהעולם הערבי. אני לא מצליח להיזכר בסקופ אחד שלהם שעשה רעש. החולשה הבולטת שלהם היא בבחירת האייטמים. לפעמים התפל מצליח להגיע אצלם לכותרת הראשית." ג'אבר, מצדו, לא מתרשם מהביקורת: "לפעמים טלנובלה עושה הרבה יותר רעש מאולמרט, אנשים אוהבים אותנו כי אנחנו מחוברים לרחוב, ונותנים להם מה שמעניין."
"מעתיקים ידיעות"
נושא שמרגיז את ג'אבר במיוחד הוא גניבת הקרדיטים מצד כלי התקשורת הישראליים. "ההשפעה הגדולה באמת שלנו היא השפעה עקיפה - הכתבים לענייני ערבים בכל כלי התקשורת הישראליים קוראים אותנו כל היום, ומעתיקים ידיעות בלי לתת קרדיט. אם בעברית היה לכתב לא נעים להעתיק, בערבית הוא יודע שאף אחד לא ישים לב."
ג'אבר מודע היטב לכך שהאינטרנט דוחק את רגלי העיתונות הוותיקה. התקשורת חיה מפרסומות, והעובדה שפאנט לא מוכר לציבור הישראלי הרחב גורמת לג'אבר לתסכול. "כולם מפרסמים אצלנו, אבל משום שאין מספיק מודעות הסכומים עדיין קטנים יחסית," הוא אומר.
על פי הערכות בענף, מחזור ההכנסות של פאנט מגיע למאות אלפי דולרים בשנה. מפרסמים בו, בין היתר, כל החברות הסלולריות, בנק הפועלים,
חברת החשמל, איקאה ומפעל הפיס. ג'אבר עצמו נמנע מלנקוב במספרים. "אנחנו אתר רווחי. אני מהמר על האינטרנט, והמשמעות היא שכל שקל שמגיע מושקע בחזרה באתר. אני מאמין שבסוף זה ישתלם".
הסקרים מתעלמים
למרות היקפי הפרסום ההולכים וגדלים ותעבורת הגולשים הגדולה, חברות המדרגות את האתרים בישראל, כמו סקר TIM של חברת TNS טלסקר, מתעלמות ממנו כליל. "אנחנו גדולים יותר מ,nrg- תפוז, ONE וStart- בכל הפרמטרים האפשריים, ועדיין הם נמצאים שם ואנחנו לא," הוא רוטן.
"כשהתחילה המדידה, התקשרתי אליהם ואמרתי שאני רוצה להשתתף גם. הם לא חזרו אליי. הרגשתי על בשרי את הזלזול והאי-אכפתיות מהקהל הערבי. הם פשוט לא סופרים אותנו, והם מטעים את המפרסם. אין כסף ערבי וכסף ישראלי - יש כסף, והם מונעים ממנו להגיע למפרסמים."
לאן הלאה? ג'אבר היה רוצה לפתוח תחנת רדיו או טלוויזיה בישראל, אבל יודע שהסיכויים שיקבל לכך רישיון נמוכים.
אני שואל אותו אם שקל אי פעם לפתוח אתר חדשות מקביל בעברית.
הוא מהסס לרגע. "אני רוצה את הקהל הישראלי, לכן בחרתי כתובת שהיא co.il ולא עם סיומת בינלאומית או ערבית. ידעתי שזה יעשה לי בעיות עם מדינות ערב, אבל היה לי חשוב שלאתר תהיה זהות ישראלית. לגבי אתר בעברית - זה כרגע לא על הפרק. אני מעדיף להתמקד במקומות שבהם אנחנו חזקים. בסוף זה ישתלם".
תגובת טלסקר
אילן רם, מנהל חטיבת מחקרי האינטרנט של TNS-טלסקר, מסביר מדוע החברה אתרים בערבית לא נכללים בסקר TIM: "כשאתה עושה סקר, אתה מחליט מראש לאיזה קהל אתה פונה - ואנחנו החלטנו לפנות לקונצנזוס. סקר TIM מייצג את כלל אוכלוסיית הגולשים במגזר היהודי במדינת ישראל. כל הסקר נערך און-ליין, כשאלון למילוי עצמי ישירות מול גולשים, ובגלל אופי המדגם לא עולים בו אתרים בערבית. ב-TNS-טלסקר מתבצעים סקרים בנושאים שונים בשפה הערבית על-ידי מראיינים ערבים, אבל TIM אינו כזה".