מילון הרכילות השלם
הגיע הזמן לעשות לכן קצת סדר בבלגן! הנה כל מה שאתן צריכות לדעת על הצהוב־צהוב הזה שאתן כל כך אוהבות. תודו שעכשיו חייכן מושלמים
א
אולד ניוז – בעולם שבו בכל שעה עגולה מתקבל עדכון חדש על העלמה ב' ספירס, אייטמים (ע"ע) שלמים ואפילו כתבות עלולים למצוא את עצמם בדרך אל מכונת הגריסה כשחותמת "לא רלוונטי" מתנוססת עליהם.
דוגמה לשימוש נפוץ:
א': "שמעת שללינדזי יש חבר חדש?!"
ב': "חכי יומיים. זה כבר יהיה כזה אולד ניוז".
אייטם – 1. ידיעה חדשותית צהובה וקצרה שנמסרת למדורי הרכילות באמצעות גורמים שונים (ע"ע "מקורות"): יחצנים, סוכנים, סלבס וחבריהם, בעלי פיצוציות ושאר נשמות טובות. על מנת שאייטם יתפרסם, עליו להיות מעניין (או מרושע). במצבים קיצוניים של מצוקת חומרים, יתפרסמו גם אייטמים משמימים בעליל (ע"ע "נון־אייטם"); 2. מונח המתייחס לסטאטוס הזוגי של סלבריטאי הביצה.
דוגמה: "רן וליאל כבר לא אייטם, בעצם כן, ושוב לא ושוב כן..."
"אין תגובה" – תשובה שגורה בפי סוכנים וסלבריטאים שלא ממש מתחשק להם להתעסק בזוטות של צהובונים. או של כאלה שהעבירו בעצמם את האייטם ולא רוצים שתדעו את זה...
ב
בייבי־סלב – עם התחזקות מעמדה של קהיליית הידוענים, הלך והתבסס תת־ז'אנר סלבריטאי נוסף שמורכב מדור ההמשך. הבייבי־סלבס מושקים לאורות הפלאש, משל היו אייפון שחרחר ומנצנץ, וצעדיהם הראשונים מסוקרים בהרחבה בעמודים הראשיים של עיתוני החדשות ושערי המגזינים. אנחנו ממתינות לגרסה העתידית – "הטינאייג'־סלב", כמו גם לראיונות קורעי לב בנוסח: "אני לא מבין למה אני אמור לעניין מישהו". דוגמאות לבייבי־סלב רותחים: סורי קרוז, שיילו ג'ולי־פיט, בן קובו, יהלי זו־ארץ.
לא סתם קוצי-מוצי. שיילו פיט-ג'ולי (צילום: ASAP)
בלוגים – 1. אמצעי נוסף לדליית אייטמים חמים ונטולי צנזורה, ישירות מהיצרן לצרכן. אייקון הבלוגים הצהובים המפורסם ביותר הוא, כמובן, אוחצ'ת־העל: פרז הילטון, שכבר מזמן הפך לסלב בפני עצמו; 2. גם הסלבס עצמם מטפחים בלוגים אישיים שדרכם הם משחררים לאוויר העולם שירים, סיפורים, אג'נדה עדכנית וגם סתם פילוסופיה בגרוש. על המקלדות: בראד פיט, ניקול ריצ'י, אשטון קוצ'ר, כריסטינה אגילרה, מייקל לואיס, נינטייב וכו'.
ג
(Gossip) גוסיפ. 1. המילה האנגלית למונח "רכילות"; 2. מגזין הרכילות הכי מושי שיש!
מושי! (והעיקר שהכותבים מרוויחים גרושים)
גרוש – 1. כינוי למטבע ישראלי בשווי עשר פרוטות; 2. משכורת ממוצעת של כתב רכילות מן המניין.
ד
דיסקרטיות – 1. שמירה על סודיות; 2. מונח מטריד ומעצבן שעמו צריך להתעמת כל מי שעוסק ברכילות. הקווים האדומים הם ברורים: לא מוציאים מהארון, לא מדווחים על פלילים, לא מפרקים משפחות ולא מצלמים ילדים. טוב, נו, לפעמים מתפלק.
ה
הנחת סלב – אתה לא באמת סלב, אם אתה לא רשום ברשימת ההנחות הקבועות של הרשתות הגדולות ו/או מקבל הטבות מגוונות בשלל מקומות ומספקי שירותים כמו סוכנויות רכב, מסעדות, מכוני ספא או סתם אצל המורטת. אין מה לעשות, פרצוף מוכר מפרסם את העסק לא פחות טוב מקמפיין רעשני בתקשורת ואולי אף טוב ממנו. אגב, אם זה מנחם אתכן, אז בסוף העונה ההנחות בטלות ומבוטלות וישנם מקומות שאף מסרבים בכל תוקף להעניק הנחה כלשהי לאורך כל השנה. נה!
השקה – אירוע המציין את יציאתו של מוצר חדש לשוק, מתוכנית טלוויזיה ועד צללית לעיניים. אירועי השקה תמיד יתחילו כשעה לאחר מועד התכנון המקורי, ייפתחו ב"קוקטייל חגיגי" שנע מכריכונים עבשים ובירה זולה ועד בופה עשיר פלאס אלכוהול תוצרת חוץ, יכללו את אחת מהבאות: מיכל זוארץ/ מיכל אמדורסקי/ קארין דונסקי/ גילת אנקורי ויינעלו במעמד המביך של "קבלת המתנה". מחקרים רפואיים קובעים: כמות מופרזת של השקות עלולה לגרום לאובר־חשיפה!
ו
וואנבי – בטייטל הוואנבי־סלב "מתהדרות" אושיות ברנז'איות ששימשו בילדותן מגנט לכאפות ומתות להראות לכולם שהנה הן הצליחו, כמו גם טיפוסים המקורבים לסלבס אמיתיים ומצויים בפמלייתם הקבועה (ע"ע "עלוקות").
דוגמה מצוינת לוואנבי־סלב בדרגת פרו היא אלי סימס, בת דודתה של בריטני, שהפכה לעוזרתה האישית ומשם הדרך שלה לקריירה מוזיקלית כושלת הייתה נינוחה הרבה יותר.
ז
זוגיות מיוחצנת – אין כמו סיפור רומנטי עסיסי לצורך קידום מכירות, ואם הרומנטיקה לא ממש פורחת, אפשר לייצר אותה כך שתתקיים רק בגבולותיה המוגדרים של המדיה. כך נולדו להם כל מיני זוגות "מאוהבים ונמרחים", שנועדו לקדם את הסרט/ סדרה/ קמפיין שבו הם משתתפים (ובדרך גם את עצמם). מי אמרה "זאנסה" ולא קיבלה?!
כן, אנחנו ביחד, או קיי? עכשיו לכו לראות את הסרט
זוגיות מתוקשרת – ממש כמו האצילים בבריטניה, הסלבס נוהגים להתחכך בתוך "המעמד", מה שיוצר מערכות יחסים שלמות וחשופות לעיני התקשורת (סלב אחד זה כיף, שניים ביחד זה מוי כיף!). תמיד נחמד לדעת מה הוא קנה לה ליומולדת, איפה הם בילו את החופשה ולמה, לעזאזל, היא זרקה אותו. לא בגלל שזה מעניין במיוחד, פשוט כי הזוגיות שלנו תמיד נראית הרבה יותר משעממת.
רוצות דוגמה אקטואלית? הממ, נראה לנו שתסתדרו בלעדינו...
זונת מדיה – ע"ע פאריס הילטון.
ח
חו"ל – כמו שכל בית צריך מרפסת, כך כל מערכת רכילות צריכה דסק חו"ל, כי בתכל'ס, הסלבס שם הרבה־הרבה יותר מעניינים מאלו המקומיים: תמונות עירום, קלטות סקס (ע"ע), יציאות מהארון, מעצרים, מסיבות ובקיצור, דלישס! אם לינדזי לא הייתה קיימת, היו צריכים להמציא אותה.
ט
טאלנט – פעם היו זמרים, שחקנים ודוגמנים וכולם חיו בשלום זה לצד זה. עם השנים, נולד לו ה"טאלנט" ובהמשך גם השדרוג שלו, ה"מולטי־טאלנט", שמשלב כישרונות משלל צבעי הקשת: דוגמנית שהיא גם מעצבת אופנה, שחקן שהוא גם זמר וזמרת שהיא גם שחקנית גם דוגמנית וגם רקדנית גו־גו. הכול הולך. השלב הבא "מולטי־טאלנט־גרנדה־גרנדה", שזה בערך אותו דבר רק הרבה יותר יקר.
י
יודעי דבר – ע"ע "שטינקרים".
נורא חשוב מה שהם עושים (צילום: אביגיל עוזי)
יחצנים – 1. אחראים על הקשר בין כלי התקשורת ובין חברה או אדם מסוים; 2. חורצי גורלות בנושאים קריטיים, כגון מוזמנים להשקות (ע"ע), הנחות סלב (ע"ע), אייטמים (ע"ע) ועוד; 3. בעלי הסיכון הגבוה ביותר לסבול מנזקי הקרינה הסלולרית; 4. אלה שבטח קוראים את זה עכשיו ומחפשים איזה קרדיט לחברה שבשבילה הם עובדים.
כ
כוכב – 1. כדור גז גדול מאוד, אשר מפיק קרינה ופולט אותה לחלל; 2. ידוען בעברית תקנית וסלב בעברית מדוברת (ע"ע "סלבריטי"). מילה שנמצאת עדיין בשימוש במדורי רכילות ארכאיים, על הטיותיה השונות: כוכבן, כוכבנית.
זה כוכב? זה פורים? לא מושי (צילום: רונן אקרמן)
שימוש נפוץ: "כוכב הבידור מספר 1!" - סיי ואט?!
ל
"לא לציטוט" – כל הדברים המעניינים באמת נמצאים תחת הכותרת הזאת, שמחייבת אותנו לא לכתוב כלום על מה שסיפרו לנו וביקשו שלא נגלה. אחרי כמה זמן זה מופיע כחידה אנונימית, סטייל "מי יודע מי הזמרת שעשתה שלישייה עם עז?", ובהמשך זה מתפוצץ באיזשהו ריאיון קורע לב ב"7 ימים". ששש, זה אוף דה רקורד!
"ללא מילים" – כיתוב אופייני תחת תמונות פפראצי מביכות במיוחד של בריטני, לינדזי, פאריס, ניקול, מישה, איימי ויינהאוס ושאר הנרקוטיות...
מ
מקורות – מונח־גג לכלל האמצעים העומדים לרשותו של כתב הרכילות בבואו לספק לכן את מנת הצהבת היומית. המקורות בנויים על שלל הקשרים המסועפים שמקיפים את הסלב המסוקר. אלו יכולים להיות מקורות ממוסדים (סוכן, יחצן) או מקורות אישיים (חברים, בני משפחה, ספר, עוזרת בית ואפילו המוהל בברית). ככל שיש לכתב יותר מקורות, כך יהיו לו יותר אייטמים בלעדיים, יותר חיוכים מהעורכת שלו וכמובן, תהילת עולם. אוקיי, קצת נסחפנו. תשכחו מהקטע של החיוכים מהעורכת.
נ
נון־אייטם – ידיעה רכילותית משעממת וללא כל פואנטה או עניין אמיתי לציבור.
דוגמה להמחשה: "אניה בוקשטיין נצפתה בסופר השכונתי רוכשת חלב ושני קוטג'". דוגמה לנון־אייטם שיכול להפוך לאייטם בתוך שניות: "אניה בוקשטיין נצפתה בסופר השכונתי רוכשת חלב, שני קוטג' וערכה לבדיקת היריון". תרגיעו, זאת רק דוגמה היפותטית.
ס
סלבריטי – 1. מושג שאומץ במסגרת מערכת היחסים ההדדית בין ישראל לארצות הברית. הם העניקו לנו את ה־Celebrity, ואנחנו הענקנו להם בתמורה את אקי וסנדי. פייר, לא?; 2. דמות ציבורית מוכרת בתחומה: פוליטיקה, ספורט, בידור וכו', שהופכת למפורסמת ברגע שכלי התקשורת מגלים בה עניין או ערך מוסף. ייתכנו גם מקרים שבהם אדם הופך לסלבריטי ללא כל התמחות מוגדרת (ע"ע "פאריס הילטון", אלא אם מחשיבים התמחות בפוזינג ובמבט מזוגג); 3. הסיבה שבגללה קיים המוסף שאתן אוחזות בו כרגע.
ע
עלוקות – מכירות את תמונות הפפראצי של סלבס שמתהלכים ברחוב עם "אלמוני" או את אלה שמופיעים איתם לכל אירוע על תקן "ארנקים אנושיים"? אז אלו, יקירותיי, הן עלוקות הסלבס. טיפוסים נאלחים ודביקים שניזונים מכל הפריביז שמקבלים חבריהם הידוענים: הנחות, מתנות, משקאות וכניסות VIP על חשבון הברון. כבוד עצמי? מה זה?
פ
פפראצי – 1. כינוי לצלמי סלבס שמקורו בדמות מתוך סרט של פליני ("לה דולצ'ה ויטה"), צלם העיתונות סניור פפראצו; 2. בעלי כישרון נדיר בלכידת סלבס בסיטואציות מביכות, כגון מרוחים בטחינה, מעוותים פנים, חצי עירומים או נועלים "קרוקס"; 3. חמושים תמידית במעיל עור, קטנוע, עדשה ארוכת טווח ומגן ביצים; 4. חיילי החי"ר של תעשיית הרכילות.
צ
ציפורה – מדור הרכילות המיתולוגי שנוסד בשנת 1984 בעיתון "חדשות" ז"ל ועבר למקומון "העיר", ושמהווה עד היום השראה למדורי הרכילות באשר הם. בין כותבי המדור בעבר: דנה מודן, עירית לינור, גל אוחובסקי ורענן שקד. ציפורה נפחה את נשמתה בתחילת 2007 והותירה את כולנו הרוסות.
ק
קלטות סקס – 1. במידה שאת יורשת טחונה כדוגמת פאריס או קים קרדשיאן, זוהי נקודת פתיחה מצוינת (תרתי משמע) לקריירה שלמה של "סלבריטאות כלום"; 2. אמצעי מדיה נוסף להתקמבק לתודעה הלאומית ולהתניע קריירה שממאנת לשוב ולהמריא; 3. ראיות וחומר מצולם, נא לשלוח למשרדי המערכת: רח' המסגר 9, תל אביב.
מאמי, הכחול ממש הולם אותך, למה להוריד?
ר
ריאליטי – 1. הקשר היחיד בין תוכניות הריאליטי ובין המציאות הוא השידור החי; 2. מאפשר, הלכה למעשה, 15 דקות של תהילה, לכל מי שחפץ בכך; 3. כר גידול מעולה למגה־סלבס (נינט, שירי, סקעת, מויאל), אך גם לוונאבי־סלבס בכמות רצחנית.
מצד שני, גם ל'הישרדות' קוראים ריאליטי
ש
שטינקרים – 1. מצויים במעגל הכי קרוב של הסלבס: חברה טובה, בן משפחה, ספר, סטייליסט וכו'; 2. נהנים לקרוא אייטם בלעדי שהם העבירו ומייד אחר כך לקלל יחד עם חברתם הידוענית את "הכתב העלוב"; 3. נקראים על פי רוב "מקורות יודעי דבר"; 4. בטוחים שמה שהם עושים רק מועיל ומקדם. אותם.
שמועות – כל מה שהוא רכילות אמיתית מתחיל משמועה שמתגלגלת ואז מאומתת או מופרכת. כך מתגלגלות להן שמועות בנוסח "אנג'לינה ג'ולי חולה במחלה סופנית" ו"זאק אפרון הוא בעצם גיי". נחיה ונראה.
דברים שלא תמצאו בגליון מרץ של GO
ת
תל אביב – בירת (או בועת) הרכילות המקומית שלנו, שבתוכה הכול קורה. מעניין מה היו חושבים על זה מייסדי אחוזת בית?