שתף קטע נבחר
 

מי לא רוצה שתדעו על פקקים בכביש 6?

מעוניינים לנסוע בכביש 6 אך חוששים לשלם ולהיתקע בפקק? משרדי התחבורה והאוצר לא מעוניינים שתדעו על עומסים בכביש האגרה, שהופכים את הנסיעה בו ללא משתלמת. ח"כ ארדן, שהגיש הצעת חוק הדורשת לחייב את כביש 6 ליידע את הנהגים בדבר פקקים באמצעות שילוט אלקטרוני: "דואגים לכביש 6 ולהכנסות הזכיינית - במקום לנהגים"

רוצים לדעת אם יש עומסי תנועה בכביש 6 לפני שאתם נכנסים אליו? במשרדי האוצר והתחבורה סבורים שזה לא ממש חשוב. אתמול (א') דנה ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק של חברי הכנסת גלעד ארדן ואלי אפללו, המבקשת לחייב את זכיינית כביש 6 להציב שילוט אלקטרוני בכל הכניסות לכביש. זאת, במטרה למסור לנהגים מידע על עומסי תנועה, וכן על זמני נסיעה במקטעים שונים בכביש. אולם, מתברר שבממשלה חושבים שלא מדובר ברעיון מוצלח: משרדי התחבורה והאוצר הביעו את התנגדותם להצעת החוק, ובכך הביאו להורדתה מסדר היום.

 

הצעה הגיונית, לכאורה 

לכאורה, הצעת החוק של ארדן ואפללו נראית כמיטיבה עם הנהגים: לפני כל הכניסות לכביש 6, יוצבו שלטים אלקטרוניים שיציגו מידע על עומסי תנועה. "חוסר המידע של הנהג על מצב העומסים בכביש", מציינים חברי הכנסת בדברי ההסבר להצעת החוק, "יוצר אנומליה בלתי ראויה, לפיה נהג משלם לכביש האגרה כסף עבור שירות אותו הוא לא מקבל".


כביש 6. אם יהיה פקק - לא תדעו (צילום ארכיון: יעקב סער, לע"מ)

 

נראה הגיוני ופשוט? הפקידים במשרדי האוצר והתחבורה חושבים אחרת. במשרד התחבורה מסבירים כי הם אינם המתנגדים העיקריים להצעת החוק - תפקיד זה, הם אומרים, שמור לאנשי משרד האוצר. ובכל זאת, דובר המשרד, אבנר עובדיה, מצביע על שתי בעיות עיקריות בהצעת החוק: השלטים יידרשו להציג מסרים מורכבים וארוכים שעלולים להסיח את דעת הנהגים.

 

בנוסף, במשרד התחבורה מסבירים כי הם בוחנים הצבת שלטי מידע אלקטרוניים בכל רחבי הארץ, שיהיו מחוברים למרכזי בקרה אזוריים. לכן, הצעת החוק של ארדן ואפללו מיותרת לדעת אנשי המשרד. אגב, את הסתירה בין שתי הטענות של משרד התחבורה - שמצד אחד מסביר כי השלטים עלולים להיות בעייתיים, ומצד שני רוצה להציב כמותם בכל הארץ - קצת קשה להסביר.

 

במשרד האוצר מסבירים את התנגדותם בטענה שהצעת החוק דורשת את הצבת השלטים האלקטרוניים מחוץ לכביש 6. "לזכיין אין סמכות להציב שלט כלשהו מחוץ לגבול התוכנית הסטטוטורית של הכביש". במשרד התחבורה מסכימים עם טענה זו של האוצר, ואומרים כי הכניסה לכביש 6 מתבצעת מכבישי רוחב הנמצאים באחריות מע"צ החדשה. עם זאת, ראוי לציין כי בעבר כבר נמצא פתרון לבעיה דומה, כאשר הוחלט על הצבת שילוט המורה על המרחק מכביש 6, במספר כבישי רוחב.

 

בנוסף, על-פי מקורות המקורבים לוועדת השרים לענייני חקיקה, האוצר טוען כי העלות של הצבת שלטים אלקטרוניים ותפעולם תהיה גבוהה: 15 מיליון שקל בשנה הראשונה, ו-1.5 מיליון שקל בכל שנה לאחר מכן.

 

לא דואגים לאזרחים 

ח"כ גלעד ארדן אינו מתרגש מהתנגדותם של משרדי הממשלה להצעתו. "לצערי הרב, במקום להגן על האינטרסים של האזרחים - ובמקום לדאוג לכך שנהגים לא יידרשו לשלם כספים מיותרים - משרדי האוצר והתחבורה דואגים לכביש 6 ולהכנסות של הזכיינית".

 

בהתייחסו לטענות משרד האוצר, בדבר הצבת השלטים מחוץ לשטח שבאחריות הזכיינית, אומר ארדן כי הצעתו אינו קובעת דבר כזה. "ברור לכולם שאפשר למצוא לזה פתרון - אפשר, למשל, להתקין את השלטים בירידה לכביש, או 500 מטר לפניה". ארדן גם דוחה את ההערכות בדבר העלות הכספית הגבוהה של התקנת השלטים, ואמור כי העלות האמיתית נמוכה יותר.

 

במערכת הפוליטית מעריכים כי ח"כ אלי אפללו, יו"ר הקואליציה, ינסה לגייס להצעת החוק את תמיכת הקואליציה, ובכך להביא לאישורה במליאת הכנסת למרות התנגדות הממשלה. לחילופין, יתכן שארדן ואפללו ישכנעו את אחד השרים להגיש ערר על החלטת וועדת השרים, ובכך יביאו לדיון מחודש בהצעת החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ ארדן. דואגים לזכיין במקום לאזרח
צילום: אהוד קינן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים