שתף קטע נבחר

הפרסומות באיילון חוזרות מהדלת האחורית

בהצבעה שנערכה אמש (ב') תמכו 20 חברי כנסת בהצעת חוק שתחזיר את שלטי החוצות לנתיבי איילון. רק ארבעה התנגדו ואחד נמנע. יוזם הצעת החוק, ח"כ יורם מרציאנו: "אם צריך להעדיף ירוק או בן אדם שמת מרעב, אני מעדיף פחות ירוק"

האם שלטי החוצות יחזרו לנתיבי איילון? מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ יורם מרציאנו, לפיה תותר הצבת שלטי חוצות לאורך נתיבי איילון. בהצעת החוק תמכו 20 חברי כנסת, מול ארבעה מתנגדים ונמנע אחד. כעת תעבור הצעת החוק לוועדת הכלכלה, לצורך הכנתה לקריאות שנייה ושלישית. ב-31 בדצמבר 2007, הוסרו כל שלטי החוצות המוצבים לאורך נתיבי איילון, וזאת בהתאם לצו בית-משפט.

 

 

בדברים שאמר בפני המליאה, טען ח"כ מרציאנו כי בדיון שהתקיים אתמול בין שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, והשר לביטחון פנים, אבי דיכטר, הסכימו השניים לתמוך בהצעת החוק. זאת, בניגוד לעמדת הממשלה עד כה, שהתנגדה להצעה בדיון שנערך בוועדת השרים לענייני חקיקה. עוד ראוי לציין כי גם בדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה, הביעו נציגי משרדי הפנים, המשפטים ובטחון הפנים התנגדות להצעת החוק. עמדת משרד התחבורה עד כה הייתה כי בטרם תגובש עמדת המשרד, יש לערוך מחקר בדבר ההשפעה של שלטי החוצות על הבטיחות בדרכים. המדען הראשי של המשרד, פרופסור יוסי פרשקר, אמר לוועדת הכלכלה כי מחקר כזה יימשך חודשים ארוכים, ועד שיושלם יימנע המשרד מלהביע עמדה רשמית.


שלט חוצות. יחזור לאיילון בזכות חוק מיוחד של ח"כ מרציאנו?

 

במערכת הפוליטית העריכו אמש כי החלטת שרי התחבורה וביטחון הפנים לתמוך בהצעת החוק, היא עוד שלב בהתגייסות הקואליציה למען קידום הנושא. בחודש ינואר כבר התגייסה הקואליציה כדי להעביר את הצעת החוק בוועדת הכלכלה, ברוב של 11 חברי כנסת תומכים מול שלושה מתנגדים.

 

עם זאת, יש לציין כי כלל לא בטוח שתמיכת הקואליציה תספיק בכדי להעביר את החוק. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, התנגד בעבר להצעה בטענה כי לפני אישורה, על חברי הכנסת לקבל מידע מלא על השפעת שלטי החוצות על בטיחות הנהגים. סביר להניח כי כעת, לאחר שתחזור ההצעה לוועדת הכלכלה, תידרש הקואליציה להתגבר על התנגדותו של ארדן, שכבר אמר בעבר כי "תהיה לי בעיה קשה מאוד להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית, מבלי שהמשרד (משרד התחבורה, ש.ה) יסיים את המחקר".

 

ההצעה המתוקנת

הצעת החוק שעברה בכנסת שונה מהצעה שעברה בקריאה טרומית בחודש יוני האחרון: ההצעה המתוקנת מתייחסת לשילוט המוצב לאורך נתיבי איילון בלבד, בעוד ההצעה המקורית של מרציאנו עסקה בהצבת שלטים בכל כביש בינעירוני. בנוסף, ההצעה המתוקנת מעבירה את הטיפול בכל נושא שלטי החוצות מהוועדות המחוזיות לוועדות מקומיות.

 

בדבריו בפני המליאה, הטיח מרציאנו טענות קשות במתנגדים להצעת החוק שלו, ובעיקר בארגונים הירוקים. "השמיצו אותי בעיתונות על קשרים שיש לי עם חברות הפרסום... אבל בסוף אולי יתברר שהם (הירוקים, ש.ה) מונעים מטיעונים לא בדיוק ענייניים". עוד אמר מרציאנו כי הסרת שלטי החוצות מסכנת את פרנסתם של עובדים בחברות הפרסום: "אם אני צריך להעדיף ירוק או בן אדם שמת מרעב, אז אני מעדיף קצת פחות ירוק".

 

את המתנגדים לחוק ייצג ח"כ דב חנין, שטען כי שילוט חוצות מושך את תשומת לב הנהגים, ולכן יש להפעיל במקרה זה עקרון "זהירות מקדימה", ולא להחזיר את שלטי החוצות עד שיסיים משרד התחבורה את מחקרו. חנין ציין כי שלטי החוצות גם פוגעים בנוף, וכי זכות האזרחים לא להיות חשופים לפרסום בכל נסיעה. בנוסף, חנין הטיל ספק בטענותיו של מרציאנו, בדבר פגיעה בעובדי חברות הפרסום כתוצאה מהסרת שלטי חוצות.

 

שלא במפתיע, בחברות הפרסום נשמו אתמול לרווחה. "הטענה בדבר סכנה בטיחותית מעולם לא הוכחה", אמר ל-ynet גיא ברעם, בעל חברה העוסקת בתחום. "אני מתאר לעצמי שלא כל עם ישראל יהיה מרוצה אם השלטים יחזרו, אבל אף אחד לא הוכיח שיש קשר בין תאונות דרכים לשלטי החוצות". ברעם אמר עוד כי הצעת החוק תוביל להסדרת שוק שלטי החוצות, ולכן יש בה משום אינטרס ציבורי ברור.

 

  • בתגובה, בחרו האם אתם בעד הצעת החוק של ח"כ מרציאנו והחזרת המפרסמים לאיילון, או נגד הפרסומות בכביש

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ מרציאנו. ניצחון בדרך להחזרת המפרסמים לנתיבי איילון
צילום: גיל יוחנן
צילום: ניב קלדרון
ח"כ ארדן. צפוי להקשות בוועדת הכלכלה
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים