משרד החינוך יבחן תוכנית לצמצום פערים לחלשים
בארצות הברית הקפיצה תוכנית "קיפ" את שיעורי הקבלה וסיום הלימודים של בני השכבות החלשות לאוניברסיטאות מ-7% לפני הפעלת התוכנית ל-90% כיום. בוועדת החינוך של הכנסת התלהבו מהתוכנית, וחבריה ביקשו משרת החינוך לבחון את פרטיה כדי לנסות לצמצם פערים
תוכנית שהעלתה באופן דרמטי את שיעור הקבלה לאוניברסיטאות של תלמידים מהשכבות החלשות בארצות הברית - תיבחן בישראל. חברי ועדת החינוך של הכנסת ביקשו היום (ד') מהשרה יולי תמיר להורות לאנשי משרדה לבחון אימוץ מלא או חלקי של התוכנית האמריקנית לסגירה מהירה תוך שנים ספורות של פערים חברתיים, באמצעות טיפוח חינוכי חדשני של ילדים מהשכבות החלשות.
התוכנית, "ידע הוא כוח" (KIPP – Knowledge Is Power Program), מופעלת בהצלחה זו השנה ה-14 ברשת מיוחדת של 57 בתי ספר ציבוריים ב-17 מדינות בארצות הברית. התוכנית העלתה באופן חסר תקדים את שיעורי הקבלה וסיום הלימודים של בני השכבות החלשות לאוניברסיטאות מ-7% לפני הפעלת התוכנית ל-90% כיום. הרשת ומייסדיה היהודיים, מייק פיינברג ודייב לוין, קיבלו בשנת 2006 את פרס החינוך מידי נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש.
משרד החינוך התבקש לסייע למרכז החינוכי על-שם ליאו בק בחיפה, שנערך ליישום התכנית. מנהל המרכז החינוכי, דני פסלר, כבר עומד בקשר עם שרת החינוך, יולי תמיר. הוא לא מבקש להעתיק את המודל האמריקני במתכונתו המקורית, אלא לאמץ את עקרונותיו ורוחו בהתאמה לתרבות ולמנטליות של התלמידים, המורים וההורים הישראליים. לדבריו, אנשי חינוך בערים חיפה, נהריה, נתניה, פתח-תקווה וירוחם כבר הביעו נכונות לשתף פעולה בהטמעת רוח המודל ביישוביהם ולייעד עבורו מבני חינוך קיימים, שיפעלו בכל עיר במתכונת של בית ספר אזורי.
מבדיקות ראשונות שערכו אנשי ליאו-בק בקהילות יהודיות בארה"ב, הם מצאו נכונות והתלהבות בקרב יהודי ארצות הברית לסייע לפיתוח רשת "קיפ" (KIPP) ישראלית
בהשלמת התקציבים הדרושים שיקבל המיזם מהמדינה. זאת בהכרת שתרומותיהם יקדמו את מרכיב החינוך המשמעותי ביותר בעיניהם לביטחון ישראל. פסלר מקווה לתמיכת משרד החינוך והאוצר במודל שעולה בקנה אחד עם מדיניות סגירת הפערים של הממשלה.
המודל המוצע מדבר על רצף חינוכי מהגיל הרך עד כיתה י"ב, ביום לימודים ארוך ובשנת לימודים ארוכה עקב קיצור חופשות, ובכיתות קטנות של עד 25 ילד בכיתה. סגל המנהלים והמורים ייבחר מהעלית המקצועית ויתוגמל בהתאם לאחר שיעבור אימון והכשרה במסגרת המודל הייחודי. הם יקפידו על משמעת לימודים והתנהגות, ויקיימו מעקב והערכה רצופים של תהליך הלמידה והטמעת החומר. כל תלמיד יקודם על פי הישגיו והתנהגותו. הלימודים יתמקדו במקצועות הליבה בדגש על הקניית מיומנויות למידה ובשילוב אומנויות, ספורט וחינוך ערכי-קהילתי.