שתף קטע נבחר

מי מקבל החלטות במשרד התחבורה?

אתמול גילינו כי בדיקות הזיהום לרכבי דיזל יוחמרו, אבל בדיקה מהירה גילתה כי כלי רכב מזהמים, יעברו את הטסט דווקא בהצלחה. הסיבה: הבדיקות שדורש משרד איכות הסביבה, יחודיות לישראל, ולא מתאימות לתקינה אירופית. וגם, דו"ח מומחים קובע: הבדיקות גורמות נזק לכלי הרכב, ועלולות לסכן את הבוחנים והנהגים

 

משרד התחבורה הודיע אתמול על כוונתו להחמיר את בדיקות זיהום האוויר לכלי רכב בעלי מנועי דיזל, החל מ-1 באפריל 2008. ממועד זה יערכו בדיקות מחמירות לכלי רכב אלה במכוני רישוי בעת הטסט השנתי - במטרה להפחית את רמת זיהום האוויר הנפלטת מהם ב-40%. עד כאן כמובן הכל טוב ויפה. אבל.

 

מה שלא נאמר בהודעת משרד התחבורה שקיבלה פרסום מיידי בכל כלי התקשורת, הוא שגם כלי הרכב שלא יעמדו בבדיקות - כ-20 אלף בהערכה גסה - יקבלו אישור שעברו את הטסט בהצלחה, ויורשו להמשיך ולנוע על הכבישים. איך זה יכול להיות?


בדיקות במכון רישוי - ישפרו את זיהום האוויר? (תצלום: גלעד קוולרצ'יק) 

 

הרקע לחלמאות נעוץ בשיטת בדיקת זיהום האוויר המקובלת בישראל. מתברר שאנחנו - ולא בפעם הראשונה - מחליטים לעשות דברים "קצת אחרת". ישראל היא למשל המדינה היחידה בעולם שבודקת את זיהום האוויר ברכבי דיזל, בשיטה בה מעלים את גלגלי הרכב המניעים על מתקן, ומנועו מואץ. לפי התקינה האירופית (שישראל נוהגת לפיה בענף הרכב), בדיקות פליטת זיהום האוויר נערכות בשיטת של תאוצה חופשית. כלומר הרכב אינו "נוסע" על-גבי גלילים, אלא עומד על משטח כאשר מוט ההילוכים משולב להילוך סרק והנהג לוחץ על דוושת התאוצה - כמו בבדיקה הנערכת לרכבי בנזין.

 

אלא שלאחרונה התברר כי "הבדיקה הישראלית" אינה מתאימה לכלי רכב חדשים בהם יש מערכות ABS או מערכות בקרת יציבות, או שהם בעלי הנעה קבועה לכל הגלגלים. מדו"ח שהכינו שני מומחי רכב - דוד נמרי ואמיר פרי - עולה שאת כלי הרכב החדשים לא ניתן לבדוק היטב על-גבי גלגלים, שכן מחשב הרכב מגלה שרק שני גלגלים של הרכב נעים, ומשדר מיד איתות תקלה למערכת המחשב של הרכב. זו מדליקה נורית אזהרה בלוח המחוונים.

 

נורית זו אינה כובה לאחר הבדיקה, ובעל הרכב חייב לגשת למוסך כדי "למחוק" את התקלה מהמחשב - פעולה שכרוכה בדרך כלל בתשלום. עד לביטול התקלה המערכת עשויה שלא לעבוד כראוי. בכלי רכב בעלי הנעה לכל ארבעת הגלגלים לא ניתן כלל לבצע את הבדיקה בציוד הקיים במכונים, ויש צורך במערכת גלילים כפולה לכל ארבעת הגלגלים.

דוח המומחים קבע גם ששיטת הבדיקה על-גבי גלילים מסכנת הן את בוחני הרכב, ואת את הנהג ואנשים אחרים הנמצאים במכון, מחשש שהרכב "יברח" מהגלגלים ויפגע בסביבה.

 

עוד התברר כי החמרת הקריטריונים של בדיקות זיהום האוויר, תגרום לכך שכ-20 אלף כלי רכב מבין 150 אלף שיחויבו בבדיקה החדשה (משנות היצור 2001-2005) - לא יעמדו בבדיקות המחמירות הללו, שלא הותאמו לערכי הבדיקה הישראלית המחמירים מאלה המקובלים באירופה.

 

משיקולים אלה החליט משרד התחבורה לא לפסול מכוניות שלא יעמדו בבדיקות, אבל לאסוף נתונים כדי לפרסם רשימת חריגים של כלי רכב שלא יהיו חייבים לעמוד בבדיקות. ברשימה זו כבר כלולים כלי רכב משנת היצור 2006, שברובם יש מערכות מתקדמות שאינן מאפשרות לבדוק אותם על גלילים. בדיקתם תיערך בשיטת ההאצה החופשית ולפי ערכי בדיקה שונים.

 

עוזי יצחקי סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה פנה למשרד לאיכות הסביבה בהצעה לבטל את שיטת הבדיקה הישראלי על-גבי גלילים ולהמירה בשיטה המקובלת באירופה. אבל במשרד לאיכות הסביבה לא ממהרים לקבל את ההצעה, ומעדיפים להמתין לתוצאות ההרצה של הבדיקה החדשה כדי לבחון את אחוז הסטייה בפועל מהדרישות החדשות.

 

אבי מושל סגן ראש אגף איכות האוויר במשרד לאיכות הסביבה, אמר לידיעות: "לא ברור לנו למה משרד התחבורה מבקש לאשר לכלי רכב שימצאו מזהמים, להמשיך ולנוע בכבישים. כלי רכב כאלה - חייבים להוריד מהכביש מיידית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בודקים מכוניות
צילום: גלעד קוולרצ'יק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים